گروه سیاسی: تنها پرونده باقیمانده از ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان که وضعیت آن از مردادماه سال گذشته تاکنون نامشخص مانده بود به نتیجه رسید.

حدود یک‌ماه پس از انتشار خبر دستگیری عوامل ترور شهیدان مجید شهریاری و مصطفی احمدی روشن،  وزیر اطلاعات از دستگیری عاملان ترور شهید داریوش رضایی نژاد خبر داد و گفت که با بازسازی صحنه ترور طی دو روز گذشته به قطعیت رسیدیم که دستگیرشدگان در این ترور نقش داشتند و برنامه‌های سرویس‌های جاسوسی خارجی را در این ترور دنبال می‌کردند. این در حالی است که عامل ترور شهید مسعود علیمحمدی، نخستین شهید هسته‌ای کشور، ۲۵ اردیبهشت امسال در زندان اوین تهران، به دار مجازات آویخته شد.

داریوش رضایی‌نژاد سومین شهید از ترورهای چهار گانه دانشمندان هسته‌ای کشورمان بود که در اول مردادماه سال 1390به ضرب گلوله در مقابل منزلش و در برابر چشمان همسر و دختر خردسالش به شهادت رسید. با وجود این اگرچه پرونده ترورهای قبل و بعد از شهید رضایی نژاد با دستگیری عوامل ترور آنها سرانجامی معلوم یافته بود اما موضوع ترور این دانشمند هسته‌ای در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. شاید بر همین اساس نیز است که حیدر مصلحی از دستگیری عوامل ترور شهید داریوش رضایی‌نژاد به‌عنوان یک اقدام بزرگ در مجموعه اطلاعات ایران یاد کرد.

عملیات دستگیری متفاوت

مصلحی در نخستین سالگرد شهادت داریوش رضایی نژاد در محل مسجد شهدای هسته‌ای سازمان انرژی اتمی درباره شیوه متفاوت ترور شهید رضایی‌نژاد گفت: با توجه به نوع ترور این شهید، شناسایی و دستگیری عاملان این ترور ویژگی خاصی نسبت به سایر ترورهای دانشمندان هسته‌ای کشورمان داشت. وی افزود: دشمنان و تروریست‌ها برای تغییر افکار دستگاه اطلاعاتی کشور، نوع ترور شهید رضایی نژاد را به شیوه شلیک مستقیم با اسلحه کلاشینکف انتخاب کرده بودند که با ترور سایر دانشمندان هسته‌ای به شیوه بمبگذاری آهن ربایی (چسباندن بمب به‌خودرو) تفاوت داشت.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه در شبکه ترور شهید رضایی نژاد بیش از 30نفر دستگیر شده‌اند، خاطرنشان کرد: دو شبکه تروریستی در داخل کشور با همراهی و طراحی سرویس‌های جاسوسی دنیا و منطقه، اقدامات خود را انجام می‌داد. وی همچنین به اعترافات عاملان ترور دانشمندان هسته‌ای کشور شهید رضایی‌نژاد اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این شبکه تروریستی برنامه‌هایی نیز در آینده داشتند، در حال حاضر امکان بیان اعترافات آنها وجود ندارد.

شکستن خط قرمزها

وزیر اطلاعات دیروز از یک تغییر اساسی در نحوه جاسوسی سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل نیز خبر داد و گفت: امروز همه سرویس‌های جاسوسی به‌اصطلاح بزرگ غرب برای مقابله با انقلاب اسلامی خطوط قرمز خود را شکسته و به یکدیگر کمک‌رسانی اطلاعاتی می‌کنند. حیدر مصلحی دراین خصوص گفت: دستگاه‌های جاسوسی موساد و سیا به‌راحتی منابع خود را برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران به یکدیگر معرفی می‌کنند درحالی‌که این مسئله خطوط قرمز دستگاه‌های اطلاعاتی است.

کد خبر 178409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز