کاغذ موجود عزیزی است. موجودی که حتی فناوری‏‌های محبوب دنیای امروز هم نتوانسته‌اند ارزش آن را کم کنند. بسیاری از ما ترجیح می‌‏دهیم کتاب‏‌ها و مجله‏‌های کاغذی در دست بگیریم و میان‌ه‏ای با کتاب‏‌های الکترونیکی نداریم.

اگر نبود، نمایشگاه کتابی هم نبود!

در واقع رسانه‏‌های آن‌لاین تهدیدی برای کاغذ به شمار نمی‏‌آیند، بلکه خود ما آدم‏‌ها ممکن است تا چند وقت دیگر نسل این موجودات دوست‌داشتنی را منقرض کنیم. یعنی ممکن است دیگر کتاب کاغذی وجود نداشته باشد؟! هانیه راعی، سفیر محیط‏زیست دوچرخه، در این مطلب به اهمیت کاغذ و بازیافت آن پرداخته است. البته هانیه در نوشتن مطلب از سایت‏‌های اینترنتی هم استفاده کرده است.

شاید بسیاری از شما به بیست و ششمین نمایشگاه کتاب رفته‏ باشید. هر سال به نمایشگاه کتاب می‏‌رویم و آن‌قدر کتاب می‏‌بینیم که دوست داریم همان‌جا بنشینیم و همه‏‌شان را بخوانیم.

اما شما که همیشه سرتان توی کتاب و دفتر و مجله است، تا حالا شده به این فکر کنید که کتاب‏‌ها غیر از نویسنده و تصویرگر و ناشر، به چه چیزی نیاز دارند؟ چیزی که اگر نبود، نه کتابی بود، نه مجله‏‌ای و البته نه نمایشگاه کتابی؟!

بله کاغذ! ورقه‏‌ی نازکی که همه‏‌ی ما روزانه خیلی از کارهایمان بدون آن عقب می‏‌افتد. تا حالا شده کاغذهایی را که توی خانه‏ جمع می‏‌شود از بقیه‌ی زباله‏‌ها جدا کنید؟ و فکر کرده‏‌اید که اگر این کار را انجام بدهید چه می‏‌شود و چه سودی برایتان دارد؟

برای تولید هر تن کاغذ، 15 اصله درخت تنومند قطع می‏‌شود. جالب است بدانید، نزدیک 10 درصد (معادل 750 تن) از زباله‏‌های شهر تهران را کاغذ و مقوا تشکیل می‏‌دهد و این کاغذها بدون این‌که پس از مصرف به چرخه‏‌ی تولید برگردند، زیر خاک می‌پوسند.

طبق گزارش‌‏ها روزانه حدود 700 تن کاغذ باطله تنها در مرکز دفن زباله‏‌ی کهریزک دفع می‏‌شود که این مقدار کاغذ معادل 900 اصله درخت سبز و تنومند است. تازه، برای تولید هر تن کاغذ، دو تن چوب و 200 هزار لیتر آب مصرف می‏‌شود.

شاید خیلی از شما تصمیم بگیرید کاغذ‏هایی را که مصرف می‏‌کنید، از زباله‏‌های دیگر جدا کنید و درختان زیادی را از نابودی نجات دهید. پس اگر به نمایشگاه کتاب رفتید، به این فکر کنید که اگر از کاغذ درست استفاده نکنید، شاید چند سال بعد، دیگر نمایشگاه کتابی در کار نباشد و حتی جنگلی نداشته باشیم.

هانیه راعی عزآبادی، 14 ساله

خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه از دماوند

کد خبر 213109
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز