چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

پگاه شفتی: به این چشم­‌ها، نه ببخشید، به این لنزها نگاه کنید. به نظرتان آشنا نیستند؟ این یک دوربین دیجیتال جدید است که دانشمندان دانشگاه« ایلینویز» با همکاری محققان مؤسسه‌ی «بکمن»، آن را با الهام از چشمان مرکب حشرات ساخته‌اند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه، شماره‌ی 700

چشم‌های حشرات همیشه منبع الهام دانشمندان و عکاس‌ها بوده است. در واقع مکانیزم این چشم­‌ها برای سازندگان این دوربین بسیار فریبنده است. چشم‌های حشرات میدان دید گسترده‌ای دارد، هم‌چنین حساسیت بالا به حرکت و عمق نامحدود.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه، شماره‌ی 700

این دوربین که دارای صدها سنسور کوچک عکس است، به ساختمان چشم حشرات می‌ماند که به آن می‌گویند ریزچشمک یا اوماتیدیوم. اوماتیدیوم نام هر واحد بینایی چشم مرکب حشرات است.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه، شماره‌ی 700

هر کدام از این واحدهای تصویری، دارای یک لنز کوچک و صفحه محافظ سیلیکونی است که نور را به آشکارسازها منتقل می‌کند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه، شماره‌ی 700

خیلی سخت است که دنیا را از دید یک حشره ببینیم، اما این دوربین جدید تا حدی دنیای دید حشره‌ای مثل مگس یا زنبور را به تصویر می‌کشد. دنیایی متشکل از تصاویر کوچک ترکیب شده با یک تصویر بزرگ.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه، شماره‌ی 700

مورچه آتشین، نوعی مورچه ساکن در آمریکای جنوبی است که گازهای وحشتناکی از انسان می‌گیرد و دسته‌ای از آن‌ها می‌توانند نوزاد یک انسان را بخورند. این مورچه روی لنزی نشسته است که از ساختمان چشم خودش الهام گرفته شده.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه، شماره‌ی 700

در پژوهش‌های آزمایشی این دوربین حدود 160درجه میدان دید داشته است. ویژگی‌ایی که تاکنون هیچ دوربینی دارای آن نبوده است. تا پیش از این دوربین، برای داشتن یک عکس با میدان دید بیش‌تر، مدام باید دوربین را بچرخانیم و از زاویه‌های مختلف عکس بگیریم.
این لنزهای قابل انعطاف و آشکارسازهای نوری در ورق‌های مسطح روی هم سوار می‌شوند و نیم‌کره‌ای متورم شبیه به گنبد درست می‌کنند. اولین دوربین چشم حشره‌ای دارای 180واحد تصویری است، اما دانشمندان این پروژه می‌گویند، این رقم می‌تواند به میلیون هم برسد.

کد خبر 216649
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز