یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

ارتقای فرهنگ زندگی و ترافیک در پایتخت یک ضرورت است که مورد تأکید شهردار تهران قرار گرفت.

قالیباف

محمدباقر قاليباف طي سخناني در نشست مديران شهرداري در محل سالن همايش‌هاي برج ميلاد تهران به مرور رويكردها و فعاليت‌هاي شهرداري تهران در سال‌94 پرداخت. وي در اين زمينه تأكيد كرد: الان در وضعي قرار گرفته‌ايم كه حتي در اداره شهر و در بخش‌هاي ديگر نيازمند ارتقاي فرهنگ زندگي در شهر هستيم.

اين بدين معني است كه اگر امروز فرهنگ ترافيك را درست نكنيم، هر چقدر هم كه بخواهيم زير‌ساخت‌ها را توسعه دهيم به جايي نمي‌ر‌سيم. اگر فرهنگ ترافيك را حل نكنيم هرگز نمي‌توانيم بر چالش آلودگي هوا هم تسلط پيدا كنيم. قاليباف ادامه داد: ما در زيرساخت‌ها به جايي رسيده‌ايم كه ناگزير هستيم با ارتقاي مسائل فرهنگي و اجتماعي مسير پيشرفت را در شهر طي كنيم. از اين‌رو همه كار ما منوط به اين است كه به حوزه كار فرهنگي و اجتماعي در ابعاد مختلف توجه كنيم، در غير اين صورت از امكاناتي كه داشتيم بهره‌برداري صحيحي نكرده‌ايم و از هزينه‌ها خروجي نمي‌گيريم.

  • لزوم استفاده صحيح از ظرفيت‌ها

شهردار تهران در ادامه با اشاره به اينكه طبق مطالعات صورت‌گرفته تقريبا در هيچ زماني بيش از 2‌ميليون خودرو در حال حركت به‌صورت همزمان در تهران وجود ندارد، يادآور شد: با توجه به اين امر نبايد اين ترافيك را داشته باشيم. اين كاملا نشان مي‌دهد كه در حوزه فرهنگ ترافيك دچار اشكال هستيم و حتي استفاده صحيح از ظرفيت‌ها و پيشرفت نيز منوط به اين كار است. قاليباف همچنين ابراز داشت: برنامه‌ريزي دقيق و عقلانيت حكم مي‌كند كه اولويت را به پروژه‌هاي نيمه‌تمام بالاي 50درصد بدهيم و در نخستين فصل سال روي اين پروژه‌ها متمركز شويم.

همچنين ضروري است از كارهاي جزئي و خرده‌كاري به‌شدت پرهيز كنيم چرا كه مصداق اسراف است. به گفته وي، بعضي پروژه‌ها همچون توسعه خطوط مترو، مصلاي تهران، بوستان ولايت، منطقه 12و تپه‌هاي عباس‌آباد جزو پروژه‌هاي ستاره‌دار ما هستند و نبايد در آنها وقفه ايجاد شود چرا‌كه خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري در آينده به‌دنبال خواهد داشت. شهردار تهران با بيان اينكه نگهداشت شهر در هر شرايطي از اولويت‌هاي ماست و نمي‌توانيم نسبت به آن بي‌توجه باشيم، تأكيد كرد: شهرداري به جايي رسيده كه ديگر نبايد از چاله، جدول، كانيو، جمع‌آوري زباله، رها بودن مخازن، عدم‌رسيدگي به فضاي سبز و... حرف بزنيم، خود شما سطح توقعات را به‌گونه‌اي بالا برديد كه مردم حتي يك مورد را هم از ما نمي‌پذيرند.

  • تأمين نيازمندي مستضعفان

اما توجه به فقرا در شهر، محور ديگر سخنان شهردار تهران بود. قاليباف در اين زمينه گفت: ضروري است در هر كار و تصميمي كه در شهرداري تهران اتخاذ مي‌كنيم توجه به فقرا در شهر اولين اولويت ما باشد. وي گفت:‌ به‌صورت روزمره شاهد هستيم ليست نانوايي‌هايي كه مي‌نويسند «نان نسيه داده نمي‌شود» افزايش پيدا مي‌كند. خيلي از افراد در اين شهر هستند كه نه يك ماه، بلكه چند‌ماه مي‌گذرد و شايد امكان استفاده از غذاي مناسب را نداشته باشند. در اين شرايط مي‌توانيم با صرفه‌جويي بيشتر بخشي از نيازمندي‌هاي ضروري و حياتي مردم مستضعف را تأمين كنيم.

وي در جمع مديران شهرداري تهران گفت: در زمينه كمك به فقرا حتما لازم نيست همه كمك‌ها را از پول شهرداري بدهيم بلكه خداوند با اين مسئوليت قدرتي به من و شما داده است كه مي‌توانيم از بعضي آدم‌ها دعوت كرده و آبرويمان را خرج كنيم تا آنها قدمي براي فقرا بردارند. وي تأكيد كرد: در اين زمينه مي‌توان از ظرفيت‌هاي مردمي، ظرفيت‌هاي شهرداري و همچنين از ظرفيت كساني كه اين امكان را دارند، استفاده كنيم تا به فقرا كمك شود و اين را هم وظيفه اداري و انساني خودمان بدانيم. شهردار تهران در ادامه بر ضرورت توجه به آسيب‌هاي اجتماعي تأكيد كرد و گفت: رسيدگي به آسيب‌هاي اجتماعي بر‌عهده همه سازمان‌ها، مسئولان و انسان‌هاي متعهد در همه بخش‌هاست و اين بايد سرلوحه همه مديران شهرداري تهران باشد.

توجه به رويكردهاي 18گانه ابلاغ‌شده در حوزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي شهر از ديگر نكات مورد اشاره شهردار تهران در نشست ديروز بود. قاليباف در اين‌باره نيز اظهار داشت: همه بخش‌هاي شهرداري تهران در حوزه فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي بايد اين رويكرد‌ها را مدنظر قرار داده و موضوع سبك زندگي را به‌عنوان يك موضوع جدي و اساسي كه مي‌تواند در 2 بند قبلي هم تأثيرگذار باشد، مورد توجه قرار دهند.

قاليباف در اين‌باره تأكيد كرد: اگر به بحث آسمان آبي، زمين پاك، خط سفيد، قرآن، اذان و نماز توجه مي‌كنيم، زنجيره اين موضوعات بايد بتواند روي سبك زندگي تأثيرگذار باشد و در اين مسير اثرگذاري جدي داشته باشيم. وي همچنين يادآور شد: بارها اعلام كرده‌ام كه نمي‌شود يك نسخه واحد براي همه شهر پيچيد چرا كه هر كدام از محلات، مناطق و نواحي بحث مربوط به‌خودشان را دارند اما در اين ميان بايد به حوزه سبك زندگي توجه كنيم، به اين ترتيب هم‌افزايي زيادي براي ما ايجاد خواهد شد و كارهاي ما نيز با اثرگذاري بيشتري دنبال مي‌شود.

  • ضرورت مبارزه جدي با فساد

قاليباف در ادامه بر ضرورت مبارزه جدي با فساد مالي و اداري در مجموعه شهرداري تهران تأكيد و تصريح كرد: ما نمي‌گوييم كه فساد را در مجموعه به صفر مي‌رسانيم اما فساد بايد رو به كاهش باشد. آغاز اين بحث هم بيشتر در موضوعات حوزه شهرسازي و مالي و اقتصادي است. بنابراين حتما بايد تلاش كنيم تا با سيستمي‌كردن و همچنين با نظارت، كنترل، تنبيه و تشويق با اين فساد مالي و اداري مقابله كنيم. وي در اين‌باره تأكيد كرد كه در حوزه درآمد نبايد از دست مردم چك و پول گرفته شود، بلكه اين چك و پول بايد به شبكه بانكي برود. قاليباف همچنين يادآور شد كه با مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران و قطعي‌شدن ضرايب در محاسبات، ضروري است همه اين موارد سيستمي شود.

قاليباف با بيان اينكه چابك‌سازي سيستم در مبارزه با فساد مالي و اداري، صرفه‌جويي و الگوي مصرف مؤثر است، ادامه داد: حتما بايد سيستم را به سمت برون‌سپاري پيش ببريم؛ همانطور كه يكي از نمونه‌هاي خوب برون‌سپاري در حوزه حمل‌ونقل و اتوبوسراني اتفاق افتاد، به‌نحوي كه با اين اقدام هزينه‌ها كاهش پيدا كرده و كيفيت كار افزايش پيدا مي‌كند. در آينده نيز مردم حتما از كيفيت حمل‌ونقل استفاده بهتري خواهند برد.

وي با اشاره به موضوع جلب مشاركت مردم، بر ضرورت تعامل و همكاري با شوراياري‌ها تأكيد كرد و اظهار داشت: هم‌اكنون شوراياري‌ها نهادينه شده‌اند و لازم است روابط خود را با شوراياري‌ها بسيار دقيق و درست تنظيم كنيم تا مشاركت معني‌دار مردم در محلات را افزايش دهيم. همچنين در حوزه ضوابط و مقررات و در بحث هيأت امنا و مديران محله همانطور كه آيين‌نامه‌ها روشن است، بايد به‌صورت بسيار جدي و اساسي اقدام كنيم. شهردار تهران تأكيد كرد: ما هم نيازمند كار ميداني و هم كار برنامه‌اي هستيم چرا كه درصورت تعطيلي هر كدام از آنها، به‌خودمان آسيب رسانده‌ايم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به حوزه منابع انساني اشاره و تصريح كرد: ضروري است كه حوزه منابع انساني و همه مديران اين موضوع را در دستور كار خود قرار دهند تا فرصتي ايجاد كنيم كه يك ارتباط عاطفي، روحي و رواني مناسب بين مديران و كاركنان وجود داشته باشد. شهردار تهران در ادامه سخنان خود نيز درباره مشكلات مسكن كاركنان شهرداري و شيوه فعاليت تعاوني‌هاي مسكن نكاتي را يادآور شد. قاليباف تأكيد كرد: بدون شك مديريت و قدرت هم بخشي از بيت‌المال و خزانه الهي است كه به‌صورت امانت در اختيار ما قرار دارد. در حقيقت مديريت يك تكليف و بار است و نه يك حق؛ يك مسئوليت است و نه رياست و ابزار شخصي؛ يكي از ويژگي‌هاي يك مدير نيز شرح صدر، حلم، صبر، محبت، پركاري و مجاهدت اوست.

  • اساس حفظ وحدت جامعه

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به نامگذاري سال‌جاري به‌عنوان سال «دولت و ملت، همدلي و همزباني»، تصريح كرد: بايد تعريف درست و صحيحي از همزباني و همدلي داشته باشيم. در همزباني نبايد حرف‌هايي كه مجموعه مديران در كارها، صحبت‌ها و جلسات رسمي و غيررسمي و علني و غيرعلني مي‌زنند، ناسخ و منسوخ هم باشند. در حوزه همدلي نيز به‌نظر مي‌رسد هم‌افزايي بايد در عمل اتفاق بيفتد تا به امكان و فرصتي كه در اختيار ما قرار دارد، آسيب نرسانيم و به آن چوب حراج نزنيم. شهردار تهران حفظ وحدت جامعه را اساس خواند و گفت: امروز نظام مقدس جمهوري اسلامي چه در عرصه بين‌المللي و چه در عرصه داخلي نيازمند وحدت است چرا كه اگر تفرق در ابعاد مختلف ايجاد شود، ما را از اهداف اساسي خودمان دور مي‌كند. اين در شرايطي است كه ما دشمنان بسيار جدي و اساسي داخلي و خارجي داشته و به تعبير مقام معظم رهبري در يك پيچ تاريخي قرار داريم كه هم فرصت‌هاي بزرگ و هم تهديدهاي خطرناكي پيش روي ماست. ما زماني مي‌توانيم از اينجا به درستي عبور كنيم كه وحدت، همدلي و همزباني نه در گفتار صرف، بلكه در عمل داشته باشيم.

قاليباف با بيان اين نكته كه همدلي از همزباني بهتر است، ابراز داشت: وقتي به قلب خود مراجعه مي‌كنيم نبايد نسبت به مسئول و سازمان ديگر احساس نفرت، دوگانگي و دوري در وجود ما باشد. طبيعي است اگر چنين روحياتي داشته باشيم، نمي‌توانيم افق روشني را براي كار، تلاش و فعاليت خودمان و براي آينده و جامعه متصور شويم چرا كه اين رفتار، خلاف سنت‌هاي الهي است و حركت كردن برخلاف سنت‌هاي الهي، هر چقدر هم كه پر‌قدرت باشد، به جايي نخواهد رسيد.

وي در ادامه اظهار داشت: ما براي موفقيت در شرايط حساس امروز - چه در حوزه‌هاي شخصي خودمان و چه در حوزه اجتماعي - و همچنين براي تحقق آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، شهدا، مسير امام‌(ره) و فرامين مقام معظم رهبري هيچ راهي جز كار و فعاليت نداريم، البته كه اين كار بايد كار با اخلاصي باشد. نبايد كار را صرفا به يك شغل اداري، رقابت مسئوليتي و يك محل ارتزاق تقليل دهيم بلكه روزي‌دهنده خداوند است و حيف است كه كار با اين عظمت كه جوهره زندگي و شرط حيات است را به حقوق گره بزنيم. اگر كار را به مسئوليت، حقوق و زياده‌خواهي بفروشيم، هم به حق خودمان و هم به حق كار ظلم كرده‌ايم.

شهردار تهران خاطرنشان كرد: خداوند اين قدرت تصميم‌گيري، عقلانيت، فهم و درك را به انسان داده است كه مي‌تواند همه‌‌چيز را به ارزش افزوده تبديل كند. همچنين خداوند به انسان قدرت داده است كه بر همه سختي‌ها تسلط پيدا كرده و آنها را حل كند اما به شرطي كه در اين راه به تمام معنا كار و مجاهدت كنيم. ارزش، جايگاه و هويت هر انسان به ميزان تلاش و مجاهدت او در زندگي‌اش بستگي دارد. بنابر اين ضروري است عميق‌تر از گذشته به بحث كار و تلاش توجه كنيم. مخصوصا وقتي كه مشكلات، سختي‌ها و نامهرباني‌ها سراغ ما مي‌آيد و خستگي بر ما مستولي مي‌شود، بايد به ارزش كار نگاه كنيم، مجددا روحيه بگيريم، افق روشني پيش رو داشته باشيم و بتوانيم كارمان را با جديت پيش ببريم.

  • صدور حكم شهرداران جديد 9منطقه تهران

مراسم تكريم و معارفه تعدادي از شهرداران مناطق تهران صبح ديروز در جريان نشست مديران شهرداري پايتخت در محل سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد. براساس جا به جايي‌هاي صورت گرفته در شهرداري‌هاي مناطق شهر تهران، عابد ملكي شهردار پيشين منطقه2 تهران به‌عنوان شهردار منطقه12 معرفي و جايگزين محمد نژاد در اين سمت شد. همچنين نظري به‌عنوان شهردار جديد منطقه 2تهران منصوب شد. علاوه بر اين پس از انتصاب عليرضا جاويد به‌عنوان معاون فني و عمراني شهرداري تهران، بهاري به شهرداري منطقه4 تهران رفت و به‌دنبال حضور پژمان پشمچي‌زاده، شهردار پيشين منطقه5 در سمت معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران، اسدي، شهردار پيشين منطقه16 به‌عنوان شهردار جديد منطقه5 منصوب شد.

نصرالله آباديان نيز پس از سپري كردن دوره سرپرستي در شهرداري منطقه11، صبح ديروز به‌عنوان شهردار اين منطقه منصوب شد. علاوه بر اين نوري نيز به شهرداري منطقه8 رفت و جايگزين سعيد طلوعي، شهردار پيشين اين منطقه شد. در ادامه جا به جايي‌هاي صورت گرفته در شهرداري‌هاي مناطق حميدي جايگزين تورج فرهادي در شهرداري منطقه14 تهران شد، ميرزاقلي نيز به‌عنوان شهردار جديد منطقه16 منصوب شد. ضمن اينكه بافراني نيز به‌عنوان شهردار منطقه21 تهران معرفي شد.

کد خبر 293383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha