همشهری آنلاین: سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای جزییات نقل و انتقال اسناد حج سال جاری را اعلام کرد.

بر اساس این اطلاعیه، انتقال دهندگان لازم نیست هیچ شرط خاصی داشته ولی در مقابل دریافت کنندگان می‌بایست در ترتیب‌هایی قرار گیرد که این سازمان آنرا معین کرده است.

همچنین در این اطلاعیه اعلام شده مراجعه کنندگان برای ثبت انتقال و دریافت اسناد می‌توانند از روز شنبه ششم تیرماه به دفاتر زیارتی سراسر کشور که از سازمان حج وزیارت مجوز فعالیت دارند، مراجعه کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، جزئیات این اطلاعیه به شرح زیر است:

الف - انتقال قبض به یکی از بستگان نسبی و سببی به شرح ذیل:

همسر ـ فرزند ـ پدر ـ مادر ـ برادر ـ خواهر ـ عروس ـ داماد ـ نوه ـ پدربزرگ ـ مادر بزرگ ـ پدر همسر ـ مادر همسر ـ باجناق ـ جاری ـ دایی ـ عمه ـ عمو ـ خاله ـ همسر خواهر ـ همسر برادر ـ خواهر همسر ـ برادر همسر ـ همسر دایی ـ همسر عمو ـ همسر خاله ـ همسر عمه ـ برادر زاده ـ خواهر زاده ـ دایی زاده ـ عموزاده ـ خاله زاده ـ عمه زاده ـ ناپدری ـ نامادری

ب - انتقال به فردی که قصد تشرف و همراهی با همسر دائمی‌اش دارد..(همسرباید دارای قبض اولویت دار اعلام شده یا سهمیه باشد)

ج- انتقال به فردی که قصد تشرف و همراهی با بیمار نیازمند همراه را دارد. فرد بیمار می بایست خود قبض اولویت دار اعلام شده یا سهمیه باشدو همراه باید از بستگان سببی یا نسبی او باشد.

د- افرادی که متولد 1338 و ماقبل هستند.(50 سال و بیشتر)

شرایط و ضوابط لازم برای ؛ قبض ودیعه گذاری ، انتقال دهنده و انتقال گیرنده :

- قبض ودیعه گذاری نمی بایست قبلاً یکبار سابقه نقل و انتقال داشته باشد. قبضی هم که پس از این در سیستم جامع نقل و انتقال ثبت و واگذار می شوند ، به هیچ وجه امکان انتقال مجدد را ندارد.

- در صورت فوت دارنده قبض ودیعه گذاری، یکی از وراث با ارائه رضایت سایر ورثه (صلح حقوقی) می‌تواند قبض را برابر ضوابط و داشتن سایر شرایط این دستورالعمل واگذار نماید.

- واگذاری و یا درخواست تهیه قبض برای افرادی که فیش مصرف نشده حج دارند مجاز نمی باشد.

- انتقال و یا درخواست تهیه قبض برای افرادی که سابقه قبلی تشرف بعنوان زائر را داشتند مجاز نمی باشد. درصورت اثبات هرگونه سابقه برای موارد فوق الذکر، سازمان مجاز به توقف عملیات نقل و انتقال و جلوگیری از تشرف انتقال گیرنده می باشد.

-  انتقال گیرنده نباید متولد سالهای بعد از 1370 باشد.(کمتر از هجده سال نباشد)

- انتقال گیرنده باید پس از تهیه قبض (حتماً سال جاری) در کاروانهای اعلام شده نامنویسی کرده و اعزام گردد.

- انتقال گیرنده باید سلامتی و توانائی تشرف به حج تمتع را دارا بوده تا بعداً در حین معاینات پزشکی دچار مشکل نشود

- مشمولین دو بند تهیه قبض و تشرف به تبع همسر و یا فرد بیمار باید قبلاً نسبت به ثبت نام (همسر یا فرد بیمار) در کاروان اقدام نموده باشند ، همچنین فرد بیمار و نیازمند همراه که دارای اولویت تشرف می باشد بعد از ثبت نام در کاروان ضرورت نیاز به همراه را با مراجعه به پزشک و مرکز پزشکی حج بصورت کتبی و همچنین سیستمی(با درج در سامانه ثبت نام حج)اعلام نموده باشددرصورت عدم ثبت نام در کاروان و نیز عدم درج ضرورت همراه (برای افراد بیمار) در سوابق فرد بصورت سیستمی، امکان ادامه فرآیند نقل و انتقال برای همراه میسر نمی گردد.

نحوه مراجعه و مدارک مورد نیاز متقاضیان:

نحوه مراجعه:
1- هر یک از افراد (انتقال دهنده‌ و ‌گیرنده) باید شخصاً به همراه اصل مدارک مورد نیاز به یکی از دفاتر زیارتی دارای مجوز از سازمان حج و زیارت مراجعه و درخواست خود را ارائه دهد.

2- در هر یک از موارد انجام نقل و انتقال، انتقال دهنده و انتقال گیرنده دارای شرایط می توانند همزمان به کارگزار مراجعه و در صورت تطبیق درخواست آنان و احراز شرایط لازم برای افراد ، متناسب با نوع مجوز، فرآیند مربوط را از طریق سیستم با انتخاب گزینه مربوط ادامه دهند.
 
3- ممکن است در برخی از موارد افراد با مراجعه مستقل و مجزا به کارگزار(دفتر زیارتی) درخواست دریافت قبض حج را داشته باشند که در این صورت کارگزار با انتخاب گزینه مربوطه اطلاعات آنان را در سیستم و بانک اطلاعاتی درج می نماید. مشروط بر آنکه فرد با شرایط لازم را داشته باشد. اینک کارگزاری بانک اطلاعاتی شامل انتقال دهنده وانتقال گیرنده واجد شرایط به طور مجزا در اختیار دارد که عند اللزوم حسب مورد و مراجعه می تواند بدان مراجعه و کارسازی لازم را برای افراد مبذول نماید.

تبصره: تشکیل بانک اطلاعاتی و مراجعه و اخذ اطلاعات از افراد متقاضی و واجد شرایط در دفتر کارگزاران، بستری را فراهم می نماید تا تمامی کارگزاران مجاز سراسر کشور امکان رؤیت و دسترسی به اطلاعات افراد را داشته و از این بابت محدودیت استانی/شهرستانی برای کارسازی ، هماهنگی و معرفی وجود ندارد.

مدارک مورد نیاز برای متقاضیان :

1- تکمیل دقیق فرم درخواست اولیه از سوی انتقال دهنده و انتقال گیرنده .

2- اصل قبض ودیعه گذاری + تصویر

3- اصل شناسنامه + کپی

4- کارت یا شماره ملی + کپی

5- مشمولین دارای نسبت های سببی یا نسبی باید اصل و کپی شناسه های افرادی را که تأیید کننده نسبت با آنها می باشد ارائه نمایند تنها راه اثبات و احراز نسبت ذکر شده از طریق ارائه شناسنامه خواهد بود.

6- همراه همسر باید ضمن ارائه کارت ملی و کپی آن رسید ثبت نام همسر در کاروانهای حج را نیز ارائه نماید.

7- همراه بیمار باید ضمن ارائه کارت ملی و کپی آن رسید ثبت نام و گواهی پزشک را نیز ارائه نمایند.

کد خبر 84194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز