همشهری آنلاین: معاون سازمان حج و زیارت کشور شرایط جدید اعزام زائران به عمره مفرده امسال را با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی در عربستان اعلام کرد

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج مهدی امینیان از برگزاری جلسه‌ای در مورد چگونگی اجرای تصمیمات متخده در وزات بهداشت درباره وضعیت اعزام زائران به عمره با توجه به شیوع آنفلوانزای خوکی در عربستان خبر داد و گفت: در این خصوص جلسه برگزار و تصمیمات مهمی در آن گرفته شد.

معاون سازمان حج و زیارت و کشور با تأکید بر این موضوع که سازمان حج و زیارت آمادگی خود را در این زمینه با وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است، گفت: آمادگی داریم تمام توصیه‌های وزارت بهداشت را در این زمینه اجرا کنیم.

به گفته امینیان، سازمان حج و زیارت خسارت قابل توجهی را در این زمینه متحمل می‌شود، ولی برای حفظ سلامت زائران و اهمیتی که برای سلامت آنها قائل است، شد که سازمان علیرغم خسارت مالی فراوان این کار را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: قرار شد خسارت را خود سازمان حج و زیارت پرداخت کند و از زائران هزینه‌ای دریافت نکند.

معاون سازمان حج و زیارت کشور با تأکید بر این موضوع که هنوز میزان خسارت وارده به سازمان حج و زیارت در این زمینه برآورد دقیق نشده است، گفت: در هر صورت سلامت زائران بسیار مهم و ارزشمند‌تر است و سازمان حج برای حفظ سلامت زائران از هر گونه کوششی دریغ نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: سازمان حج و زیارت از اجرای این مصوبات استقبال کرده است.

 افراد زیر 5 سال و بالای 65 سال امسال به عمره اعزام نمی‌شوند

امینیان با اشاره به این موضوع که قرار شد، افراد زیر 5 سال و بالای 65 سال امسال به سفر عمره مشرف نشوند، گفت: این افراد باید به کارگزاری‌ها مراجعه و نسبت به لغو سفر خود اقدام کنند.

وی درباره جایگزین شدن افراد دیگر برای اعزام در سال جاری گفت: برای اینکه بتوانیم افراد بیشتری را اعزام کنیم، قرار شد اولویت‌های بعدی بانک ملت را اعلام کنیم.

به گفته امینیان، در تهران تا اولویت 100 بانک ملت و در شهرستان‌ها بین60 تا 70 اولویت اعلام شده است که اولویت‌های جدید نیز اعلام خواهد شد.

معاون سازمان حج و زیارت کشور ادامه داد: به قدری اولویت‌ها را اعلام می‌کنیم که کاروان‌ها تکمیل و مردم مشتاق بتوانند از ظرفیت‌ها استفاده کنند.

وی در بخش دیگر سخنانش افزود: باید برای افراد جدید هر چه سریعتر ویزا بگیریم تا بتوانیم آنها را جایگزین افرادی کنیم که نمی‌توانند به سفر عمره مشرف شوند.

افراد بیمار براساس خود اظهاری اعزام می‌شوند

امینیان با اشاره به اینکه افرادی که بیماری دیابت، ریوی و قلبی دارند و خانم‌های باردار براساس خوداظهاری زائر اعزام می‌شوند.

وی افزود: فرمی در بین کارگزاری‌ها وجود دارد که باید در این فرم فرد بیماری خود اظهار و انصراف خود را اعلام کند و توصیه می‌کنیم در فرم‌های خود اظهاری عمره گزاران شریف اطلاعات دقیق را درج کنند.

معاون سازمان حج و زیارت کشور از هموطنان مشمول این مصوبه خواست تا هر چه سریعتر نسبت به لغو سفر خود مراجعه کنند تا افراد جدید بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

 13 هزار زائر عمره ایرانی زیر 5 سال و بالای 65 سال هستند

به گفته امینیان، 12 تا 13 هزار نفر زائر ایرانی برای اعزام در این دوره زیر 5 سال و بالای 65 سال بوده که طبق این قانون باید سفر خود را لغو کنند.

معاون سازمان حج و زیارت کشور با اشاره به اینکه ویزاها را باید زود هنگام دریافت کنیم، گفت: برای اینکه زائران را به موقع اعزام کنیم باید ویزاهای آنها را زودتر می‌گرفتیم. ما تقریباً برای تمام زائران تا آخر اعزام که 27 مرداد سال جاری است، ویزا دریافت کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آمار افراد بیمار را دارید؟ گفت: آماری نداریم چرا که تاکنون ممنوعیتی در خصوص اعزام آنها نداشته‌ایم.

افرادی که سفر آنها لغو شده در نوبت‌های بعدی اعزام می‌شوند

معاون سازمان حج و زیارت کشور درباره شرایط اعزام افرادی که سفر آنها لغو شده است، گفت: این افراد در نوبت‌های بعدی اعزام می‌شوند.

وی در بخش دیگر سخنانش به سهمیه‌ها اشاره کرد و گفت: برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها شامل سهمیه برای اعزام هستند، اینها زائر در نوبت نیستند و طبق روال سهمیه‌ها، سهمیه آنها به سال بعد منتقل نمی‌شود ولی اگر سهمیه‌ای مشمول این قوانین جدید شود، سهمیه وی حفظ می‌شود. این افراد باید به استان‌های مربوطه مراجعه و اسامی خود را اعلام کنند تا بتوانیم سهمیه آنها را احیا کنیم.

ممنوعیت سفر افراد زیر 5 سال و بالای 65 سال

امینیان اضافه کرد: طرح ممنوعیت سفر کودکان زیر 5 سال و افراد بالای 65 سال ابلاغ و به محض ابلاغ اجرایی می‌شود.

معاون سازمان حج و زیارت کشور همچنین از سفر محمد تقی حلی‌ساز، رئیس مرکز پزشکی حج به عربستان خبر داد و گفت: این سفر فردا انجام می‌شود و وی به منظور مشاهده نزدیک از شرایط و رایزنی با مسئولان عربستان به این کشور اعزام می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که تاکنون موردی از آنفلوانزای خوکی در بین زائران ایرانی در عربستان مشاهده نشده است، گفت: البته چند روز پیش وزارت بهداشت اعلام کرد که 2 نفر از زائران ایرانی که از سفر بازگشته‌اند به این بیماری مبتلا شده‌اند.

برای تمتع هنوز تصمیمی گرفته نشده است

امینیان در پاسخ به این پرسش که آیا برای سفر حج تمتع نیز تصمیماتی گرفته شده است، گفت: هنوز تصمیم‌گیری برای حج تمتع زود است و اگر هرگونه مقرراتی در داخل کشور ایجاد شود ما آمادگی اجرای آن را داریم چرا که سلامت زائران از هر چیزی برای ما مهمتر است.

کد خبر 85867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز