چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

انتشار اخبار گوناگون از نتایج رایزنی‌های دولت و مجلس درمورد هدفمندکردن یارانه‌ها در روزهای اخیر، ابهامات جدیدی را نسبت به این توافقات موجب شده است.

درحالی‌که نایب رئیس اول مجلس روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس از این توافق پرده برداشت و اعلام کرد که دولت پذیرفته قانون یارانه‌ها را بدون تغییر و البته با تاخیر اجرا کند، اما مقامات دولتی در برابر این توافق یا سکوت کرده یا مواضع ابهام‌آمیزی در پیش گرفته‌اند که ظاهرا نشان از تداوم نارضایتی و احتمال بروز تغییرات جدید در این روند دارد. رئیس‌جمهور نیز سه‌شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی بار دیگر از رقم درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها انتقاد کرد.

وی گفت: لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها لایحه‌ای روشن با چارچوب معین بود منتها امروز با تغییراتی که در آن به‌وجود آمده دولت برای اجرای آن باید فشار زیادی را تحمل کند. مبلغی که برای اجرای این لایحه اختصاص داده‌اند حتماً به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند از این‌رو دولت به‌دنبال آن است که حداقل شرایط لازم برای اجرای آن فراهم شود.

از سوی دیگر وزیر اقتصاد نیز دیروز ضمن بیان اینکه رایزنی‌های انجام شده میان مجلس و دولت در زمینه اعتبار هدفمندی یارانه‌ها تنگاتنگ و مؤثر بوده، اعلام کرد: مدیریت مجلس و برخی دیگر از نمایندگان معتقدند که با تفسیر خود این قانون می‌توان برخی معایب آن را که در اجرا مطرح شده است، پوشش داد که تفسیر آن نیز مسلماً برعهده مجلس خواهد بود.

اما محمدحسین فرهنگی، یکی از اعضای کمیته مشترک دولت و مجلس برای بررسی اختلافات درباره هدفمند کردن یارانه‌ها دیروز اعلام کرد که نتیجه تصمیمات این کمیته به رئیس مجلس ارجاع و پس از اخذ نظر تفسیری مجلس طی روزهای آتی به دولت ابلاغ خواهد شد. با این وقایع باید در انتظار تحولات جدیدی در ارتباط با اجرا یا عدم‌اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها طی روزهای آتی بود.

این در حالی است که نایب رئیس مجلس روز سه‌شنبه از حصول توافق میان دولت و مجلس درباره نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داده بود اما انتشار اخبار متناقض درباره‌این توافقات، این موضوع را دچار ابهام کرده است.

برخی نمایندگان مجلس نیز مهم‌ترین توافق میان دولت و مجلس را کسب درآمد 20هزار میلیارد تومانی مصوب مجلس به جای کل سال‌جاری، در 6 تا 9ماه عنوان کرده بودند. اما دیروز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه کمیته مشترک دولت و مجلس بر سر افزایش درآمد
هدفمندکردن یارانه‌ها به 35هزار میلیارد تومان به توافق رسیده‌اند که مطمئنا چنین توافقی مشروط به اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خواهد بود و مجددا بحث عدم‌اصلاح این قانون را منتفی خواهد کرد.

نحوه تفاهم دولت و مجلس

عضو کمیته رفع اختلاف دولت و مجلس برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها از نهایی شدن توافق بین مجلس و دولت با ارسال نامه علی لاریجانی، رئیس مجلس به رئیس‌جمهور طی روزهای نخست هفته آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد حسین فرهنگی درخصوص جزئیات و نحوه تفاهم اخیر میان دوطرف گفت: مقرر شد تا نظر مشورتی که حاصل جلسات اخیر این کمیته بود در کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس بررسی و پس از جمع بندی به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

وی افزود: در مرحله بعدی موضوع با نمایندگان مجلس طی فرایندی در میان گذاشته می‌شود و نتیجه نهایی که نظر شبه‌تفسیری مجلس خواهد بود با نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهوری اعلام و زمینه لازم برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها فراهم خواهد شد.

کد خبر 105151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز