سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بزرگترین نمایشگاه فرش‌های نفیس ابریشمی ایران با حضور مقامات دولت ژاپن و دست اندرکاران صنعت فرش جمهوری اسلامی ایران در موزه ابریشم شهر بندری یوکوهاما ژاپن گشایش یافت

به گزارش واحد مرکزی خبر، در مراسم افتتاح نمایشگاه فرش‌های تاریخی و ابریشمی ایران که امروز برگزار شد، کاتسو ناکایاما مشاور نخست وزیر و عضو پارلمان ژاپن، شماری از نمایندگان مجلس ژاپن، خانم اوکادا همسر وزیر امور خارجه،کارشناسان و استادان بخش فرهنگ و هنر و صنعت بافندگی ژاپن، فیصل مرداسی رئیس مرکز ملی فرش و پرویز اسکندرپور خرمی رئیس موزه ملی فرش جمهوری اسلامی ایران، عباس عراقچی سفیر کشورمان در ژاپن و اعضای اتحادیه فرش ایران حضور داشتند.

ناکایاما مشاور و فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن در سخنانی در این مراسم با ابلاغ سلام گرم و صمیمانه هاتویاما تخست وزیر ژاپن به ملت بافرهنگ ایران گفت: نزدیکی فرهنگی ملت ایران و ژاپن بسیار عمیق و طولانی است و این گونه برنامه های فرهنگی و هنری می‌تواند به صلح و ثبات بیشتر جهان کمک کند.

وی فرش‌های نفیس و باارزش ایران را نشان فرهیختگی ایرانیان دانست و از دست اندرکاران موزه فرش ایران و نیز بافندگان زحمت کش ایرانی قدردانی کرد.

عباس عراقچی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن هم با بیان این که سابقه اشنایی مردم ژاپن با فرش ایران به دوران کهن باز می‌گردد، گفت: در زمانی دور از جاده ابریشم کالاهای نفیس ایرانی از جمله فرش دستباف به ژاپن منتقل می‌شد و امروز هم در بندر یوکوهاما که نقطه اتصال ژاپن به جاده ابریشم است، نفیس ترین فرش‌های قیمتی ایران عرضه شده است.

عراقچی با اشاره به جشنواره سنتی ماتسوری در شهر مهم کیوتو ژاپن،بهانه برگزاری این مراسم سنتی و کهن را یک فرش پانصد ساله ایران ذکرکرد و گفت: دراین آیین باستانی قالی تاریخی ایران بر روی یک تخته ارابه گذاشته می شود و ژاپنی‌ها با شور و هیجان خاص شادمانی می‌کنند.

رئیس مرکز ملی فرش و رئیس موزه ملی فرش جمهوری اسلامی ایران هم در سخنانی با ابراز خرسندی از حضور فرش های ارزشمند ایرانی در موزه ابریشم ژاپن بر تعمیق هرچه بیشتر تعامل فرهنگی و تجاری دو کشور تاکید کردند.

در نمایشگاه یوکوهاما، بیست تخته از فرش‌های نفیس و تاریخی ابریشمی به همراه سی تخته فرش قدیمی صد ساله تا پانصد ساله برای بازدید شهروندان ژاپنی علاقه مند به فرهنگ و هنر ایرانی به نمایش گذاشته است.

در کنار این فرش‌ها، تعداد زیادی فرش‌های جدید دستباف از شهرهای مختلف کشورمان عرضه شده است و دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی از جمله اساتید و دانشجویان و کارشناسان هنر، مد، طراحی و بافندگی از این نمایشگاه استقبال کم نظیری کردند.

در حاشیه این نمایشگاه یک ماهه منحصربفرد که نمایانگر فرهنگ و هنر ارزشمند ایرانیان در طول تاریخ گذشته تاکنون است، موضوعات مرتبط با فرش از جمله تولید نخ ابریشمی،پیله کرم ابریشم و بافت فرش و دیگر دست بافته‌های ابریشمی به بحث گذاشته می‌شود.

در این موزه روند زندگی کرم ابریشم، تولید پیله و تهیه نخ ابریشم توسط دستگاه‌های دستی تا ماشین الات پیشرفته صنعتی، انواع پیله‌ها، کرم‌ها و پروانه‌ها و برگ‌هایی که کرم‌های ابریشم در مناطق مختلف جهان از ان استفاده می‌کنند به نمایش گذاشته شده است.

در بخش دیگری از این موزه انواع چرخ‌های نخ ریسی و دستگاه‌های بافنده پارچه‌های ابریشمی در ایران و ژاپن در طول تاریخ گذشته و معاصر عرضه شده است.

همچنین در مدت برپایی نمایشگاه، اتحادیه فرش دستباف ایران در ژاپن سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی در ارتباط با فرش دستباف ایرانی تدارک دیده است.

کد خبر 106019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز