همشهری آنلاین: محمد یونس اقتصاددان یکشنیه 10 دسامبر (19 آذر) در اسلو پایتخت نروژ جایزه صلح نوبل را به خاطر تلاش‌هایش برای زدودن فقر به عنوان اساسی برای استقرار صلح را دریافت کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس یونس 66 ساله، که اغلب بانکدار فقرا نامیده می‌شود، این جایزه را به طور مشترک با بانک گرامین - که خودش تاسیس کرده است – دریافت کرد.

این بانک با دادن اعتبارات کوچک (microcredits)- وام‌های کوچک معمولا بدون نیاز به تضمین- به مردم کمک می‌کند تا از فقر نجات یابند.

یونس و عضو هیئت مدیره بانک گرامین، مسمت تسلیمه بیگم، که اولین برندگان جایزه نوبل از بنگلادش به حساب می‌آیند، جایزه 1.4 میلیون دلاری را از رئیس کمیته جایزه صلح نوبل، اوله دانبولت در مراسمی در اسلو دریافت کردند.

یونس در سخنانی پیش از دریافت جایزه گفت: " صلح به خاطر نظم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ناعادلانه، فقدان دموکراسی، تخریب محیط زیست و زیرپاگذاشتن حقوق بشر در معرض تهدید قرار دارد."

"ما تصمیم گرفتبم به ماه برویم، و به آنجا هم رفتیم. ما در کاری موفق می‌شویم که بخواهیم در آن موفق شویم."

بانک گرامین اولین وام‌دهنده‌ای بود که اعتبارات کوچک برای مردم فقیر را فراهم آورد، وام‌های بسیار کمی ( به طور متوسط 200 دلار) که به فقرای بنگلادش که قادر به وام گرفتن از بانک‌های متعارف نبودند پرداخت می‌شد. هیچ وثیقه‌ای برای این وام‌ها مورد نیاز نیست، و بازپرداخت بر اساس یک سیستم پرداخت با میزان بازپرداختی در حدود 98 درصد صورت می‌گیرد.

این بانک با دادن وام به 7 میلیون نفر که 97 درصد آنها زن هستند، به این افراد کمک می‌کند که راهی برای امرار معاش بیابند مثلا با خریدن مرغ، یا به دست آوردن تلفن همراه برای اجاره دادن، یا خریدن مواد خام برای ساختن محصولاتی برای فروش. یونس گفت که 58 درصد وام‌گیرندگان بانک اکنون در بالای خط فقر قرار دارند.

یونس در میان زنان وام‌گیرنده از بانک گرامین در بنگلادش

یونس هنگامی که در دهه 1970 پس از کسب دکترای اقتصاد در دانشگاه وندربیلت در تنسی آمریکا به بنگلادش مراجعت کرد و  در جریان بروز یک قحطی به مناطق فقرزده کشورش سفر کرد، به ایده دادن وام‌های کوچک به فقرا رسید.

او کارش را با دادن وامی 27 دلاری به 42 زن روستایی آغاز کرد تا آنها مواد خام لازم برای ساختن صندلی‌های حصیری را بخرند و از راه فروش آنها زندگیشان را بگذرانند و وام او را بازپس دهند.

او بعدها با توسعه این ایده در سال 1983 بانک گرامین را تاسیس کرد که در زبان بنگالی به معنای روستایی است.

یونس گفت: " این ایده که در جوبرا، دهکده کوچکی در بنگلادشآغاز شد،اکنون  به سراسر جهان گسنرش یافته است و در  بسیاری از کشورها اکنون برنامه‌های از نوع گرامین در حال اجراست."

ایده اولیه یونس اکنون گسترش یافته و اکنون شامل "موسسه‌های اجتماعی" هم می‌شود شرکت‌هایی که برای کارهای خیر و نه لزوما کسب منافع تاسیس می‌شوند.

مراسم اهدای جوایز در سالن شورای شهر اسلو که سه ساعت به طول انجامید و پادشاه نروژ هرالد پنجم هم در آن حاضر بود از جمله شامل آوازخوانی دانش‌آموزان اسلو ، یک رژه با مشعل به افتخار برندگان و ضیافت عصرگاهی مجللی بود.

رئیس کمیته جوایز، اوله دانبولت در هنگام اهدای جوایز از یکی از وام گیرندگان بانک ،مزدابیگم، نقل قول کرد که گفته بود: " پدر و مادرم مرا به دنیا آوردند، اما بانک گرامین به من زندگی بخشید."

دانبولت افزود: " اهدای جایزه صلح نوبل به یونس و بانک گرامین همچنین  به معنای حمایت از کشور مسلمان بنگلادش و جوامع مسلمانی در سراسر جهان است برای دیالوگ و همکاری تلاس می‌کنند."

مراسم رسمی اهدای جوایز نوبل هر سال در اسلو (برای جایزه صلح) و استکهلم ( برای جوایز علمی و ادبیات) در 10 دسامبر (19 آذر) در سالمرگ دانشمند سوئدی آالفرد نوبل برگزار می‌شود.

کد خبر 10619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز