چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه شهری: رئیس شورای شهر تهران بر لزوم انجام معاینه فنی موتورسیکلت‌ها تاکید کرد

در هشتاد و پنجمین جلسه کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران بر اجرای مصوبه انجام معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌های در حال تردد در شهر تهران تاکید شد.

مهدی چمران با ضروری دانستن معاینه فنی برای موتور سیکلت‌ها گفت: بسیاری از موتور‌سیکلت‌ها در شرایط نامناسب و غیراستاندارد تولید می‌شوند که از همان ابتدای تولید علاوه بر آلودگی صوتی،  هوا را نیز آلوده می‌کنند.

وی تاکید کرد: وزارت صنایع باید تولید‌کنندگان موتورسیکلت‌ها را مجبور به رعایت استانداردها کند. چمران با اشاره به بحث اجرای طرح تعویض پلاک موتورسیکلت‌ها افزود: خوشبختانه راهنمایی و رانندگی همزمان با اجرای طرح تعویض پلاک موتورسیکلت‌ها می‌تواند گام مؤثری در جهت الزام داشتن برگه معاینه فنی برای موتورها بردارد. وی در عین حال اظهار داشت: برای معاینه فنی موتور سیلکت‌ها سختگیری زیاد هم لازم نیست.

شرایط مطلوب معاینه فنی

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز در این باره گفت: مدیریت شهری آمادگی دارد تا در مراکزی که پلیس راهنمایی و رانندگی طرح تعویض پلاک را انجام می‌دهد تجهیزات معاینه فنی موتورها را نصب کند. 

در این جلسه که سرهنگ علیرضا جهانگیری معاون فنی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز شرکت داشت،  گفت: پیش‌بینی می‌شود 5/7 میلیون موتور سیکلت در سراسر کشور وجود داشته باشد که تنها 5/3 تا 4 میلیون دستگاه آن در تهران تردد دارند.

وی افزود: اجرای طرح تعویض پلاک موتورسیکلت‌ها علاوه بر جنبه شناسایی و قانونی کردن این وسیله نقلیه،  بحث امنیتی و اجتماعی را نیز در پی دارد.  وی یادآور شد: از ابتدای اردیبهشت ماه سال‌جاری، تعویض پلاک موتورها اجباری است و قصد داریم تا مرداد سال 90 تعویض پلاک تمام موتورهای موجود در کشور را به سامان برسانیم.

معاون فنی پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: با توجه به ارزان بودن این وسیله نقلیه حتی برخی از دارندگان بعد از آنکه موتور شان برای اجرای طرح، توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود، دیگر به سراغ وسیله شان نمی‌آیند؛

چرا که این وسیله ارزان را می‌توانند مجددا با پرداخت اقساط کم تهیه کنند.  وحید نوروزی، رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران نیز در این باره گفت: در حال حاضر موتورسیکلت‌های برقی با رعایت تمام موازین آلودگی‌ها (هوا و صوت) تولید می‌شود که به جای تولید موتور سیکلت‌های بنزین‌سوز صنایع داخلی، تولید‌کنندگان می‌توانند  به‌دنبال تولید این نوع از موتورسیکلت‌ها باشند.

وی گفت: با حمایت پلیس راهور، مدیریت شهری توانسته است معاینه فنی خودروها را در سال به یک میلیون و دویست هزار دستگاه برساند.  وی یادآور شد: در معاینه فنی موتور سیکلت‌ها،  استانداردها خیلی سختگیرانه نیست. شاید تنها 10 درصد از موتورها ازخط معاینه عبور نکنند و معاینه فنی موتورها نیز شاید کمتر از 3 دقیقه طول بکشد.

کد خبر 107321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز