چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۲۲
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: بیست و نهم اردیبهشت زادروز دکتر محمد مصدق است که به سال ۱۲۵۸ هجری خورشیدی (1879 میلادی) در تهران به دنیا آمد و در ۱۴ اسفند ۱۳۴۵(مارس 1967) فوت شد.

 دولت مصدق با براندازی ۲۸مرداد ۱۳۳۲ ساقط و خود او پس از 3سال زندان تا پایان عمر به حالت تبعید در روستای احمدآباد ساوجبلاغ (نزدیک کرج) تحت نظر به‌سر برد. دکتر مصدق تبعید خود در احمد آباد را غیرقانونی اعلام کرده بود زیرا حکم قضایی بر تبعید او وجود نداشت.

دکتر مصدق پیش از نخست‌وزیری چند دوره نمایندگی تهران در مجلس را بر عهده داشت. وی برای نخستین بار از شهر اصفهان به نمایندگی مجلس انتخاب شده بود. مصدق قبلا هم پست وزارت و سمت استاندار داشت. او در دانشگاه تهران حقوق نیز تدریس می‌کرد.
 ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ (سه ماه و چند روز پس از انقلاب و در دوران دولت موقت مهدی بازرگان)، ایرانیان صدمین زادروز مصدق را باشکوهی بی‌سابقه برگزار کردند. دکتر مصدق به آزادی، دمکراسی و استقلال ملی اعتقاد ویژه داشت و عمر خود را وقف مبارزه برای تحقق آنها کرده بود.

انقلاب فرهنگی چین

انقلاب فرهنگی چین عملا از 19 می‌1966 آغاز شد که مائو رهبر وقت چین آن را برای 2سال پیش‌بینی کرده بود. اطلاعیه مربوط به این انقلاب فرهنگی 16‌می ‌انتشار یافته و تفهیم آن به مردم 3 روز طول کشیده بود. طبق این اطلاعیه، هدف‌های عمده انقلاب فرهنگی چین عبارت بودند از: زدودن باقیمانده رسوم و علائق و تفکر (فرهنگ) بورژوازی از جامعه چین به‌ویژه خودخواهی و زیاده‌طلبی، پاکسازی چین از بوروکراسی بد، فساد اداری و همچنین تصفیه حزب کمونیست این کشور از کسانی که بدون وفاداری به این عقیده، صرفا به خاطر داشتن سهم و برخورداری از قدرت خود را در آن جا زده بودند. مائو خواسته بود که این انقلاب به دست دانشجویان و کارگران داوطلب انجام شود. مورخان بعدا نوشتند که هدف باطنی مائو جلوگیری از افتادن انقلاب چین به روز انقلاب فرانسه بود. انقلاب فرانسه، و در دهه1980 انقلاب شوروی از درون و عمدتا به‌علت فساد اداری و بوروکراتیک شدن امور، تولید بخل و حسد، افزایش ناراضیان خاموش و پدیدآمدن یک طبقه برتری خواه از هم پاشیدند.

سالگرد مرگ سرهنگ لورنس (عربستان)

19 ماه می 1935 سرهنگ تی.‌ای. لورنس (شاو) معروف به لورنس عربستان در 46سالگی جان سپرد. وی چند روز پیش از آن در «دورست» انگلستان بر اثر افتادن از موتورسیکلت دچار ضربه مغزی شده بود. وینستون چرچیل پس از آگاه شدن از مرگ سرهنگ لورنس گفته بود: از دست رفتن لورنس به امپراتوری انگلستان چنان آسیبی زده است که تا سال‌ها جبران نخواهد شد. من امیدوار بودم که در روزهای بحرانی که دارند دوباره در افق آشکار می‌شوند، لورنس را در کنارمان می‌دیدم. از مغز بزرگ او خیلی کارها بر می‌آمد. او از چهره‌های بزرگ امپراتوری ما بود.

 چرچیل می‌دانست که لورنس در جریان جنگ جهانی اول با چه مهارتی اعراب را به دام استعمار انگلستان انداخت، دامی که به‌نظر می‌رسد هنوز کاملا برچیده نشده است و اعراب هنوز با همان آتشی که لورنس برافروخته می‌سوزند. در نیمه جنگ جهانی اول، پس از توافق 15 مه 1916 انگلستان و فرانسه (معروف به قرارداد محرمانه سایکس ـ پیکوت که لنین پس از پیروزی انقلاب روسیه آن را فاش ساخت و باعث آبروریزی انگلستان و فرانسه شد) بر سر اداره سرزمین‌های عربی امپراتوری عثمانی و تقسیم آنها میان خود درصورت شکست عثمانی در جنگ، لورنس که در قاهره افسر اطلاعاتی انگلستان بود و درباره اعراب عربستان و سرزمین‌های آنان اطلاعات و مطالعات کافی داشت مامور برانگیختن‌شان ضد‌ عثمانی شد و به حجاز و نجد رفت، زیرا که در توافق انگلستان و فرانسه، جز سوریه و لبنان بقیه سرزمین‌های عربی شرق سوئز سهم انگلستان شده بود و نیز تثبیت آقایی آن بر مناطق حوزه نیل. لورنس موفق شد اعراب عربستان را ترغیب به قیام مسلحانه ضد‌عثمانی کند و با کمک آنان عثمانی را از آنجا براند.

شکست نهایی امویان از ابومسلم خراسانی

19 می سال 749 و 2سال پس از آغاز به پاخیزی ابومسلم خراسانی ضد‌امویان، ارتش مروان آخرین خلیفه اموی شرق (دمشق) در جنگ منطقه زاب از او شکست خورد و شیرازه حکومت امویان (که مورد تنفر شیعیان هستند) در خاورمیانه از هم گسیخت و عباسیان با کمک ابومسلم بر جای آنان نشستند و دارالخلافه را از دمشق به بغداد منتقل کردند. از آن پس، حکومت امویان تا مدتی منحصر به اندلس (اسپانیا) و گوشه دوردست آفریقای شمال غربی بود.

کد خبر 107606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز