نوشیروان کیهانی زاده: در پی اجرای آیین‌نامه دولت وقت که بر پایه و استنتاج از قانون مطبوعات، قوانین موضوعه دیگر و اصول روزنامه‌نگاری و روزنامه‌داری تدوین شده بود، از دهم خردادماه سال 1342 (31 می‌1963) در شهر تهران، روزنامه‌هایی که کمتر از 5 هزار نسخه فروش داشتند تعطیل شدند.

طبق این آیین‌نامه، به انتشار هفته‌نامه‌ها و مجله‌های کمتر از 3 هزار تیراژ نیز پایان داده شد. این آیین‌نامه «تیراژ» را نسخه‌های به فروش رفته تعیین کرده بود نه نسخه‌های به چاپ رسیده (استاندارد جهانی تیراژ). جمعیت تهران اینک (دهه نخست سده 21) بیش از شش برابر آن سال است.

قبلا حقوق‌دانان به انتشار آگهی‌های دولتی، قضایی و ثبت املاک و اسناد (مزایده و مناقصه، احضار، انحصار وراثت و...) در روزنامه‌های کم تیراژ اعتراض کرده و آن را نقض صریح قانون خوانده بودند که قانون و همچنین منطق، محل انتشار چنین آگهی‌هایی را جراید کثیرالانتشار ذکر کرده است تا همگان آگاه شوند. در آن زمان آگهی‌های قانونی و دولتی برحسب سهمیه میان روزنامه‌ها توزیع می‌شد و روزنامه‌های پرتیراژ این آگهی‌ها را به نرخ تعیین شده دولتی چاپ نمی‌کردند. طبق اظهار یک مقام دولتی وقت، برخی از ناشران روزنامه‌های کم تیراژ سوءاستفاده‌هایی هم از پروانه خود کرده بودند.

اندرزهای مهم کنگره بیست و پنجم فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران سی‌و‌یکم می 2004 به جلسات بیست و پنجمین کنگره خود در آتن پایان داد و از روزنامه‌نگاران سراسر جهان خواست که همبستگی حرفه‌ای بیشتری میان خود ایجاد کنند. در اعلامیه بسیار مفصل پایانی این کنفرانس تاکید شده بود که روزنامه‌نگار باید چشم و گوشش به مردم باشد تا بتوان نام روزنامه‌نگار را بر او نهاد. یک روزنامه‌نگار، از خبرنگار تازه کار تا سردبیر اجرایی باید دائما در جریان خواست مخاطب و نظر او باشد تا نیاز مخاطب تامین شود.

بر اثر شکسته‌شدن یک سد 2هزار و 200 نفر کشته شدند

31 می‌1889 در پی چند روز بارندگی شدید، سد «ساوت فورک» در ایالت پنسیلوانیای آمریکا شکسته شد و آب به ارتفاع 18 متر شهر جانزتاون از مراکز تولید فولاد این کشور را فرا گرفت که ویرانی فراوان به بار آورد و در پی آن بیش از 2 هزار و 200 تن نیز جان دادند. این شهر در دامنه کوه‌های الگینی قراردارد و ساکنان آن عمدتا اعقاب مهاجران آلمانی هستند.

پرتاب بمب به سوی پادشاه اسپانیا

سی و یکم می‌1906 از داخل خانه‌ای در مادرید به سوی کالسکه آلفونسو سیزدهم پادشاه وقت اسپانیا که همان روز ازدواج کرده بود و پس از شرکت در مراسم کلیسایی نکاح با زنش عازم کاخ سلطنتی بود بمب پرتاب شد که 18نفر را کشت ولی پادشاه و ملکه زنده ماندند. این بمب در داخل یک سبد گل جاسازی شده بود. رسم بود که به سوی کالسکه عروس و داماد گل افکنده شود.

پروتستانیسم ـ پاپ، امپراتور و مجمع نتوانستند یک کشیش را شکست دهند

حکم مجمع (دایت) ورمس که علیه ‌مارتین لوتر، کشیش منتقد که 25 می‌1521 صادر شده بود 31 می‌ به کارل پنجم، رئیس امپراتوری مقدس (بخش بزرگی از کاتولیک‌های اروپا) جهت اجرا ابلاغ شد. «مارتین لوتر» پایه‌گذار پروتستانیسم (شاخه‌ای از مسیحیت) است که پیروان آن اینک بیش از 600 میلیون نفرند. جلسات مجمع از بیست و هشتم ژانویه آن سال در شهر ن90هزارنفری «ورمس» واقع در راینلاند آلمان برای اتخاذ تدابیری جهت جلوگیری از افکار مارتین لوتر و نیز تعیین سرنوشت او تشکیل شده بود و متناوبا ادامه داشت.

لئو‌دهم، پاپ وقت قبلا ضمن صدور اعلامیه‌ای 41مورد از 95مورد اصلاحات اعلام شده مارتین لوتر را علیه مسیحیت (کاتولیسیسم) دانسته و وی را تکفیر کرده بود. کارل پنجم امپراتور وقت برپایه اعلامیه پاپ، مجمع ورمس (دایت) را دعوت به تشکیل جلسه و بررسی کرده بود. این مجمع در آوریل 1521 حضور مارتین لوتر را در جلسات لازم تشخیص داد تا اعتراف به اشتباه را به او تفهیم کند و چنانچه توبه کند وی را مشمول بخشودگی قرار دهد.

لوتر پس از دریافت تامین از امپراتور که در جریان رفت‌وآمد به مجمع بازداشت و یا شکنجه نخواهد شد، در جلسات 16 و 18 آوریل مجمع حضور یافت ولی به جای اعتراف به اشتباه و توبه، از اعلامیه 95 ماده‌ای خود معروف به اصلاحات مذهبی و اعتراض به عمل کلیساها دفاع کرد و گفت که این موارد را در انجیل ندیده و ساختگی است. سرانجام لوتر با کمک‌هایی که امپراتور کارل پنجم به او کرد توانست هواداران خود را به میلیون‌ها نفر افزایش دهد.

کد خبر 108545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز