نوشیروان کیهانی زاده: احمدخان درانی که قبلا از ژنرال‌های ارتش ایران بود و پس از قتل نادرشاه در جریان کودتای دهم ژوئن سال 1747 قوچان، به قندهار بازگشته و دعوی استقلال و پادشاهی کرده بود، 16 می 1757 (10سال بعد) پنجاب را ضمیمه قلمرو خود اعلام داشت.

وی 28 ژانویه این سال، دهلی را نیز تصرف کرده بود. احمدخان در مارس 1739 در جریان تصرف دهلی توسط نادر شاه، از افسران سپاه ایران در آن جنگ بود. جانشینان احمدخان که داعیه بیشتر نقاط غرب رود سند را داشتند دشمنی انگلیسی‌ها را با خود برانگیختند که منجر به چند جنگ و سرانجام، کشیدن خط «دوراند» و تقسیم قبایل پشتون شد که اینک ده‌ها میلیون تن از جمعیت پاکستان را تشکیل می‌دهند و وحدت دوباره را درسر دارند و مشکلات جاری پاکستان از این ناحیت (منطقه پشتون‌نشین وزیرستان و ایالت سرحد به مرکزیت شهر بزرگ پیشاور) است.

 بازماندگان «پارسی - هندی» ایندیرا گاندی

کرونیکلرها (روزشمار نگاران) 16 می 2004 را روز بازگشت خانواده نهرو به قدرت، و از فرزندان و نوه‌های بانو ایندیرا گاندی دختر نهرو به‌عنوان «پارسی ـ هندی» یاد کرده و نوشته‌اند که در این روز بانو «سونیا گاندی» عروس ایندیرا رئیس حزب کنگره ملی هند ـ حزب شماره یک- این کشور و گروه پارلمانی آن شد ولی پیشنهاد نخست‌وزیری را نپذیرفت و «مان موهان سینگ» عضو آن حزب را برای احراز این سمت معرفی کرد. این حزب که بعدا پرچم جنبش استقلال هند را برافراشت در سال 1885 میلادی تأسیس شد و فیروزشاه مهتا ـ پارسی دیگر ـ  به تأسیس آن وسیعا کمک کرد. از دهه 1940 لعل جواهر نهرو مرد شماره یک این حزب شد که حزبی پاپیولیستی سوسیال دمکرات است و در دوره جاری مجلس 545 عضوی نمایندگان (لوک سهبا = خانه ملت) دارای 206 نماینده است و دولت ائتلافی هند را به دست دارد.

در پی ترور بانو ایندیرا در سال 1982 پسرش «راجیو» نخست‌وزیر هند شده بود که وی نیز 21 ماه می 1991 ترور شد. پسر دیگر بانو گاندی ـ سنجای- قبلا در یک سانحه هوایی کشته شده بود. بانو سونیا و راجیو دارای 2پسر 40ساله و 38 ساله است.

ایجاد و فروپاشی پیمان ورشو؛ درسی بزرگ برای همه جهانیان

نیمه می سال 1959، اتحاد شوروی و 7کشور سوسیالیستی اروپایی متحد آن، ظاهرا در واکنش به مسلح شدن دوباره آلمان فدرال (آلمان غربی آن زمان) که به «ناتو» پیوسته بود، میان خود یک پیمان دوستی را امضا کردند که هرگونه همیاری مشترک را شامل می‌شد. جزئیات توافق تأسیس این پیمان 16 ماه می آن سال انتشار یافته بود. به موجب یکی از اصول این پیمان، تعرض نظامی به یکی از کشورهای عضو پیمان به منزله تجاوز به همه آنها به‌شمار می‌رفت و مستلزم دفاع مشترک بود. «ناتو» قبلا این موضوع را یک بند از اساسنامه خود قرار داده بود که چند سال پیش آن را حذف کرد. پیمان ورشو اول ژوئیه 1991 با گرفتن این قول از سران «ناتو» که این اتحادیه هم منحل یا تبدیل به یک گروه سیاسی شود، خود را منحل ساخت که دیدیم، ناتو در عمل نه تنها خود را منحل نکرد بلکه به تقویت و گسترش پرداخت و در پی تخلیه نیروهای نظامی شوروی از خاک اعضای سابق پیمان ورشو، این کشورها را هم به‌خود ملحق ساخت و بعدا وارد قلمرو شوروی سابق شد و در بالتیک شوروی (لیتوانی، لتونی و استونی) و دیوار به دیوار روسیه مستقر شد.

 مبارزه جهانی با سیگار

16 ماه می 1988 دکتر «چارلز اورت کوپ» رئیس وقت نظام پزشکی آمریکا اعلام کرد که مواد متشکله نیکوتین (دخانیات) از لحاظ اعتیاد، مشابه هروئین و کوکایین هستند و سیگار باید در ردیف مواد‌مخدر قرار گیرد و ممنوع شود. وی از 1982 تا 1989 رئیس نظام پزشکی آمریکا بود. رئیس نظام پزشکی قبلی آمریکا، سه دهه پیش از دکتر کوپ، دخانیات را عامل بسیاری از بیماری‌ها و از جمله سرطان اعلام کرده بود که با اعلامیه او، مبارزه با سیگار به‌تدریج جهانی شد و در بسیاری از کشورها، دود کردن آن در محل کار و اماکن عمومی و در اتاقی که اطفال باشند ممنوع شد و با وضع مالیات سنگین، خرید آن برای بسیاری از مردم و به‌ویژه جوانان دشوار شد. به علاوه، برخی از پارلمان‌ها از جمله دستگاه مقننه آمریکا فروش دخانیات به جوانان زیر 18 سال‌تمام را ممنوع کرد و تخلف از آن را جرم قرار دادند. در ادامه این مبارزه، چند سال پیش نیز سازمان جهانی بهداشت «دود سیگار» را قاتل شماره یک بشر اعلام داشت و... مالیات بر سیگار در آمریکا به‌قدری زیاد است که همان سیگار ساخت آمریکا که در کشورهای دیگر 50 سنت  (500تومان) به فروش می‌رسد. در این کشور 5 دلار (10برابر) فروخته می‌شود.

کد خبر 107426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز