چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۱۰
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: تئودوسیوس دوم، امپراتور روم، ۱۲ می سال ۴۲۰میلادی(1590 سال پیش، 22 اردیبهشت) در آخرین دیدار خود با افسران واحدهای ارتش این کشور که عازم جنگ با ایران بودند به آنان توصیه کرد که پس از روبه‌رو شدن 2 ارتش و آغاز زد‌و‌خورد، بهترین هنگ رومی را مأمور تصرف پرچم ایران کنند

و تأکید کرد که با تصرف پرچم، سربازان ایران روحیه خود را از دست خواهند داد که عاملی است مهم به سود ما.

مورخ ارتش روم که در این جلسه حضور داشت و بعدا ناظر صحنه‌های این جنگ ایران و روم بود که 2سال طول کشید نوشته است که در جریان جنگ، نیروهای رومی بارها کوشیدند تا پرچم ایران را به دست آورند، ولی موفق نشدند. این مورخ سپس به توصیف این پرچم و روش محافظت از آن پرداخته و نوشته است: ابعاد پرچم ایران (درفش کاویان) 7متر در 5متر است (اندازه‌ها بعدا به نظام متریک محاسبه شده است)، بر بالای آن نقش یادآوری اهورا مزدا (فروهر) قرار دارد. علامت برجسته پرچم با نخ‌های سیم و زر و گوهرهای گرانبها (یاقوت و...) دوخته شده و این گوهرها به‌گونه‌ای قرار گرفته‌اند که اشعه آفتاب را تا مسافتی دور منعکس می‌کنند. این پرچم در جریان جنگ روی یک تپه یا زمین مرتفع قرارداده می‌شود و 3ردیف سرباز نیزه‌دار بلند قامت دایره‌وار از آن محافظت می‌کنند. جنگی که از آن یاد شد در سال ۴۲۲ میلادی با امضای یک پیمان صلح میان 2ابر‌قدرت وقت پایان گرفت. باید دانست که پرچم ملی ایران باستان تنها یک بار تصرف شد و آن در جریان جنگ قادسیه در سال 637 میلادی بود. با ازدست رفتن پرچم، امپراتوری ساسانیان نیز از میان رفت.

قانون جلوگیری از ورود شعارهای انقلاب فرانسه به انگلستان

«ویلیام پیت» نخست‌وزیر وقت انگلستان، 12 ماه می 1799 در شورای وزیران این کشور اعلام کرد که به‌منظور جلوگیری از ورود شعارهای انقلاب فرانسه به آن کشور، لایحه‌ای تنظیم کرده است که آن را به‌زودی به پارلمان خواهدداد. وی گفت که علاوه براین قانون، ما (دولت) باید بکوشیم که به خواسته‌‌های منطقی و قانونی، پیش از آنکه فریاد شوند گوش فرا دهیم و مسائل را به‌موقع حل کنیم. دولت برای شنیدن مشکلات و خواست‌هاست؛ شکایت‌ها در آغاز کار آرام و بدون صدا هستند. این لایحه 12 ژوئن همین سال به تصویب پارلمان انگلستان رسید.

زادروز بمب هیدروژنی

12 ماه می 1953 زادروز بمب هیدروژنی است و دارندگان آن عمدتا روسیه، آمریکا و چین هستند. ترومن، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، 31 ژانویه 1950 پس از اطمینان از اتمی شدن روسیه، دستور تهیه بمب هیدروژنی را بر پایه فعل و انفعالی که حرارت خورشید ناشی از آن است یعنی ادغام هسته‌های اتم هیدروژن سنگین با اتم دئوتریوم صادر کرد. به هم پیوستگی این دو هسته نیروی وسیعی را آزاد می‌کند. طبق برآوردها، روس‌ها تعداد بیشتری بمب هیدروژنی در زرادخانه خود دارند.

سلاح اتمی از زمان پیدایش آن یک ابزار قدرت و نیز بازدارنده از یک جنگ عمومی (جهانی) بوده است. استفاده از این سلاح جز در آگوست 1945 عملی نشد و در آن ماه آمریکا با فرو‌افکندن 2بمب اتمی بر 2شهر ژاپن، این دولت را مجبور به تسلیم شدن کرد. در آن سال، آمریکا دارنده منحصر‌به‌فرد این جنگ‌افزار بود و پس از اینکه داشتن آن از انحصار آمریکا خارج شد، دیگر عملا مورد استفاده قرار نگرفت، ولی در تهدید کردن و نیز بازداشتن طرف دیگر از فکر تعرض، بله.

68 سال از ساخت نخستین رایانه گذشت

12 ماه می سال 1941 (دوران جنگ جهانی دوم) کنراد زوس، دانشمند آلمانی، رایانه‌ای که ساخته و خودکار بود و توان برنامه‌نگاری داشت را در شهر برلین به معرض تماشا گذارد. وی که در دسامبر 1995 درگذشت و در ریاضی- فیزیک دکترا داشت در زمان اختراع رایانه (ماشین حسابگر) 31ساله بود. کنراد زوس نام ماشین اختراعی خود را «زی- 3» نام نهاد.
کنراد به پژوهشگری ادامه داد و نخستین زبان پروگرام کردن را طراحی کرد و نامش را «پلان کالکول» گذارد. وی جزئیات طراحی این زبان را در سال 1948 منتشر ساخت. زوس که برای ادامه کار شرکتی تشکیل داده بود رایانه تکمیل شده خود به نام «زی- 4» را ساخت که نخستین رایانه بازرگانی جهان به‌شمار می‌آید. شرکت زوس سپس با کمپانی‌های انگلیسی- آمریکایی از جمله آی. بی.‌ام همکار شد، و... .

کد خبر 107135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز