سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

اسدالله افلاکی: سیاست‌گذاری‌های اشتباه در دهه گذشته، شناور بودن تصمیمات و متعدد بودن مراجع تصمیم‌گیری، بی‌توجهی به وضعیت اقلیمی و لرزه‌خیز بودن مناطق در اجرای پروژه و ارائه طرح‌های بدون پشتوانه کارشناسی و از همه مهم‌تر عدم پاسخگویی مسئولان در بخش صنعت سبب پایین بودن کیفیت ساخت و ساز و گرانی مسکن در کشور شده است.

مهدی مؤذن، رئیس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران در جمع خبرنگاران افزود: امروز ما حداقل به 2 میلیون واحد انباشته مسکن نیاز داریم که هنوز تأمین نشده،‌ این در حالی است که در کنار این نیاز، شاهد نرخ جوان جمعیت کشور هستیم که با توجه به نیاز این قشر به مسکن هر ساله نیازمندان به مسکن در کشور افزایش می‌یابد و چنانچه در زمینه تولید و عرضه مسکن چاره‌اندیشی نشود در سال 1390 این معضل به نقطه اوج خود می‌رسد.

وی گفت: در بخش اقتصاد مسکن ما با رکود تورمی مواجه هستیم و این رکود مادامی که مشکل عرضه و تقاضا حل نشود ادامه می‌یابد.

به گفته مؤذن، با توجه به نرخ منفی تولید مسکن، هر ساله بر حجم این نیاز انباشته، افزوده می‌شود از سوی دیگر، 7 میلیون واحد فرسوده در کشور وجود دارد که نیازمند احیا و بازسازی است که بر مشکل کمبود مسکن دامن می‌زند، این در حالی است که وعده‌های مبتنی بر تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال و نیز احیای سالانه 500 هزار واحد فرسوده به دلیل مبتنی نبودن بر اصول کارشناسی تحقق نیافته است.

مؤذن ضمن انتقاد از روند موجود خاطرنشان ساخت: در کشور ما هنوز دستگاه متولی کنترل ساختمان مشخص نیست و هیچ دستگاهی هنوز این مسئولیت را نپذیرفته، افزون براین، کنترلی بر بازار مسکن وجود ندارد و همین رها بودن بازار بر مشکلات موجود دامن زده است، به ویژه نبود نظارت و کنترل هدفمند در بخش رهن و اجاره، قشر آسیب‌پذیر را با مشکل جدی مواجه ساخته است.

به گفته وی، متأسفانه در بخش مسکن بسیاری از طرح‌های آزمون داده شده تکرار می‌شود و همین امر باعث بروز مشکلاتی در این بخش می‌شود. از جمله جدی نگرفتن حدود 300 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در تهران مشکل بزرگی ایجاد کرده که به رغم هشدار کارشناسان دلسوز تا مدت‌ها مسئولان امر به این مسأله توجهی نداشتند. در حالی که چنانچه طرحی کارآمد در این زمینه ارایه شود به طوری که کسی نتواند مسکن را احتکار کند بخشی از این معضل در تهران تعدیل می‌شود.

رئیس شورای مرکزی کانون کاردان‌های فنی ساختمان، گفت: صرف تشویش و ابراز نگرانی مسئولان از پایین بودن ارتقای کیفیت ساخت و ساز کاری از پیش نمی‌برد، بلکه ضروری است تمهیدات لازم برای به کارگیری مصالح استاندارد، اجرای دقیق مقررات و ضوابط موجود، استفاده از نیروی انسانی تأثیرگذار و نظارت و کنترل دقیق بر اجرا، فراهم آید تا شاهد ارتقای کیفی ساخت و ساز در کشور باشیم.

مؤذن با اشاره به ماهیت و جایگاه کانون کاردان‌های فنی ساختمان در چرخه ساخت و ساز گفت: براساس ماده 4 قانون نظام‌ مهندسی، وزارت مسکن و شهرسازی موظف به ساماندهی تمام نیروهای دست‌اندرکار ساخت و ساز است که بخشی از این نیروها معماران تجربی هستند.

وی با اشاره به این که برای نخستین بار در بهمن ماه سال گذشته آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی با شرکت 8 هزار معمار تجربی برگزار شد که طی آن 80 درصد از شرکت‌کنندگان موفق به اخذ پروانه اشتغال به کار شدند، گفت: امسال نیز برای دومین بار این آزمون، روز 27 بهمن ماه به صورت کتبی و شفاهی با همکاری مشترک وزارت مسکن و کانون کاردان‌های فنی ساختمان  برگزار می‌شود و منابع آزمون نیز منابع خاصی نخواهد بود، بلکه اطلاعات فنی و اجرایی که طی سال کسب شده مورد هدف آزمون خواهد بود.

مؤذن گفت: تمام افرادی که در این آزمون موفق به کسب امتیاز لازم شوند پروانه اشتغال به کار دریافت می‌کنند و این پروانه دایمی خواهد بود با این توضیح که اعتبار آن هر 3 سال تمدید خواهد ‌شد.

گفتنی است ثبت نام دومین «آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی جهت اخذ پروانه اشتغال به کار» که از 15 آبان ماه گذشته آغاز شده تا 15 دی ماه ادامه خواهد داشت و کلیه داوطلبان شرکت در این آزمون می‌توانند تا تاریخ ذکر شده ثبت نام کنند.

کد خبر 11393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز