همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: قیمت هر تن بنزین در خلیج فارس در حدود 700 تا 800 دلار است و قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای کشور حدود 700 تومان است.

بنزین

علیرضا ضیغمی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این مطلب، متوسط مصرف بنزین در سال گذشته را حدود 64 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: 6 میلیون لیتر از این حجم را بنزین نیمه یارانه‌ای یا چهار صد تومانی تشکیل می‌داده و بقیه این حجم بنزین یارانه‌ای یا 100 تومانی بوده است.

او گفت: میزان مصرف بنزین در سه ماه اول سال جاری به 63 میلیون لیتر محدود شده است.

او درباره ترکیب مصرف کنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: 56 درصد از کل فرآورده‌های نفتی مصرفی در کشور در بخش حمل و نقل مصرف می‌شوند. سهم بخش خانگی، تجاری و خدماتی در این بخش معادل 19 درصد و سهم بخش کشاورزی معادل 6 درصد است. 15 درصد از مصارف نیز شامل مصارف صنعتی است که ارقام فوق بیان‌گر سهم بسیار بالای حمل و نقل در مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور است.

او در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای حفظ و توسعه ظرفیت‌های تصفیه نفت‌خام در کشور اشاره کرد و گفت: مجموع طرح‌های پیش‌بینی شده در این حوزه دارای ارزشی معادل 46 میلیارد دلار است.

ضیغمی ادامه داد: تنها با بهره‌برداری از 2 طرح بنزین‌سازی در کشور طی یک- دوسال آینده رقمی معادل 25 میلیون لیتر به صورت ضربتی به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد، بنابراین واردات بنزین دیگر موضوعیتی نخواهد داشت. به گفته وی6.3میلیارد دلار از این رقم نیز صرف حفظ و نگهداشت توان تولید خواهد شد که 2.1 میلیارد دلار آن تا کنون هزینه شده و 4.2 میلیارد دلار آن نیز تا پایان برنامه پنجم هزینه خواهد شد. در پروژه‌های بنزین‌سازی هم سرمایه‌گذاری معادل 2میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که از این رقم 1.3میلیارد دلار آن سرمایه‌گذاری شده و حدود 700 میلیون دلار باقی مانده است که تامین آن نیز محدودیت خاصی ندارد و منابع آن پیش‌بینی شده است و با تزریق رقم مزبور حداکثر تا پایان سال آینده در تولید بنزین به خودکفائی خواهیم رسید.

کد خبر 115108
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز