همشهری آنلاین: معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح آخرین وضعیت تولید بنزین در کشور، گفت: هم اکنون علاوه بر تامین کل نیاز بنزین کشور از داخل موفق شده‌ایم حجم ذخیره‌سازی این فرآورده را نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش دهیم

علیرضا ضیغمی در گفت و گو با شانا، میزان دریافت عملیاتی بنزین از مجتمع‌های پتروشیمی را حدود 11 تا 14 میلیون لیتر در روز اعلام و تصریح کرد: با اختلاط بنزین پتروشیمی‌ها با نفتای سبک ذخیره شده در پالایشگاه ها، 20 میلیون لیتر بنزینی که در گذشته از طریق واردات تامین می‌شد را جبران کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به اندازه مصرف بنزین در داخل کشور تولید داریم، افزود: البته با کاهش مصرف در برخی از مقاطع زمانی سال، حجم تولید از مصرف پیشی می‌گیرد که با توجه به برنامه ریزی برای افزایش ذخایر تاکنون موفق شده ایم حجم ذخیره بنزین کشور را در سال جاری نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در مجموع 14هزار کیلومتر خط لوله برای جا به جایی فرآوردههای نفتی و نفت خام در کشور احداث شده است، تاکید کرد که علاوه‌ بر خطوط ساخته شده در گذشته برای انتقال بنزین تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی به پالایشگاه‌های نفت 15 کیلومتر خط جدید به صورت اظطراری احداث شده است.

ضیغمی ادامه داد: علاوه ‌بر این‌ها از خط ‌لوله ای که در گذشته برای بنزین وارداتی احداث شده بود نیز استفاده می‌شود تا بنزین پتروشیمی‌ها به پالایشگاه‌ها انتقال یابد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: 75 درصد فرآورده‌های نفتی کشور به ویژه بنزین تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی از طریق خطوط لوله و کشتی و 25 درصد از طریق تانکرهای جاده‌پیما به پالایشگاه‌های نفت انتقال می‌یابد.

پالایشگاه‌ها آماده دریافت بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها هستند

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با تاکید بر آمادگی تمامی پالایشگاه‌های نفت کشور برای دریافت بنزین تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی، گفت: اگر چه تمام پالایشگاه‌ها آمادگی لازم را دارند ولی پالایشگاه‌های آبادان و بندرعباس بیشتر از سایرین در اجرای این طرح همکاری می‌کنند.

وی افزود: البته پالایشگاه اصفهان، تهران و شیراز نیز بنزین تولیدی پتروشیمی اراک را برای اختلاط دریافت می‌کند.

تهدید دشمن در زمینه بنزین خنثی شده است

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش  با اشاره به اکتان بالای بنزین تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی گفت: این بنزین به لحاظ کیفیت مشکلی ندارد و مانند بنزین معمولی و وارداتی در آزمایشگاه‌ها تست می‌شود.

ضیغمی با تشکر از مسئولان شرکت‌های پتروشیمی، پالایش و پخش، گاز و مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: اگر همکاری و همیاری‌ بین این شرکت ها نبود تهدید دشمن خنثی نمی‌شد.

پیش بینی کاهش مصرف بنزین با اجرای طرح هدفمند کردن‌ یارانه‌ها

او تاکید کرد که با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مصرف فعلی بنزین از 63.3 میلیون لیتر در روز که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه میلیون لیتر کاهش داشته است، باز هم کمتر خواهد شد.

به گفته او افزایش شمار جایگاه‌های سی.ان.جی و استقبال مردم از این سوخت پاک نیز می‌تواند تاثیر به سزایی در کاهش مصرف بنزین داشته باشد.

تامین مالی طرح های بنزین سازی کشور

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش اضافه کرد: با اتمام پروژه‌های بنزین‌سازی و بهینه‌سازی در پالایشگاه‌های کشور تا پایان سال 90 حدود 29 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین افزوده می‌شود که در کنار تولیدات فعلی (45 میلیون لیتر در روز) منهای واردات و تولیدات پتروشیمی نه تنها بی‌نیاز از واردات هستیم که به صادرکنندگان این فرآورده نیز خواهیم پیوست.

ضیغمی  ادامه داد: ‌برای اجرای این طرح‌ها در مجموع 3 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز بوده است که حدود 2 هزار میلیارد تومان آن تا کنون پرداخت شده و برای دریافت باقی مانده از طریق انرژی فاند، فاینانس داخلی و منابع داخلی شرکت پالایش و پخش اقدام کرده‌ایم.

کد خبر 116755
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز