علی شاکری: هادی ساعی‌ با وجود خداحافظی از دنیای قهرمانی، همچنان مورد توجه جهانیان و فدراسیون بین‌المللی تکواندو قراردارد تا جایی که هرچند وقت یک‌بار به عنوان مدرس، اقدام به برپایی کلاس‌های مختلف در اقصی نقاط دنیا می‌کند.

هادی ساعی - تکواندو

دارنده 3مدال المپیک و چندین مدال طلای جام‌جهانی و قهرمانی جهان به رغم حضور فعال در شورای شهر تهران از تکواندو غافل نیست و توانسته به‌عنوان مدیر فنی تیم نوجوانان این تیم را برای نخستین‌بار در مکزیک قهرمان جهان کند . واکنش اخیر ساعی به عنوان کاپیتان دیروز تیم ملی در مورد اظهارات یوسف کرمی، کاپیتان امروز تیم ملی درباره معرفی بهترین تیم تاریخ تکواندوی ایران و قرارگرفتن نام هادی ساعی در زمره بهترین‌های تاریخ تکواندوی جهان بهانه‌ای بود تا با این قهرمان ارزشمند دیروز تکواندو به گفت‌وگو بنشینیم و دیدگاهش را در زمینه‌های مختلف جویا شویم.

هادی ساعی در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری ضمن مقایسه موقعیت دیروز و امروز تکواندو از برنامه‌های آینده‌اش گفت و اینکه چگونه با استفاده از تجربه تلخ مهره‌سوزی ورزش ایران حاضر به پذیرش مسئولیت فنی در تیم ملی بزرگسالان و حتی فدراسیون نشد. تنها مرد طلایی ایران در المپیک پکن از کنایه برخی دوستان هم گلایه‌مند بود و آن‌طور که از حرف‌هایش پیدا بود می‌خواهد قله‌‌های مدیریتی از فدراسیون گرفته تا تصاحب صندلی‌های بین‌المللی را به‌تدریج فتح کند و چندان عجله‌ای هم برای رسیدن به این اهداف بزرگ ندارد.

در همان دوران قهرمانی با گذراندن کلاس‌های مختلف موفق به گرفتن کارت مربیگری درجه یک (عالی‌ترین مدرک بین‌المللی) شده‌ام. قبل از خداحافظی هم چندبار در کشورهای مختلف از جمله ایرلند و فرانسه کلاس‌هایی برگزار کردم و حالا شرایطی به وجود آمده که هرازچندگاهی با دعوت مستقیم فدراسیون تکواندوی کشورهای مختلف اقدام به تدریس در کلاس‌های مربیگری کنم. به‌تازگی کلاسی در آلمان داشتم و به‌زودی نیز در دانمارک و ایتالیا این کلاس‌ها برپا خواهد شد.

ایران، بهترین تیم جهان

در مورد بهترین تیم تاریخ تکواندو همانگونه که قبلا گفتم تیم بازی‌های آسیایی 2002 بوسان بهترین بود. من نگفتم ایران در حال حاضر بهترین تیم جهان نیست، بلکه عنوان داشتم تیم کنونی بهترین تیم تاریخ تکواندوی ایران نیست. دلیلش به این خاطر بود که شرایط دیروز تکواندو با امروز تفاوت‌های آشکاری داشت. در گذشته نه از هوگوی الکترونیکی خبری بود نه ویدئو پلیر؛ ضربات سر هم 3امتیازی نبود و نه مشت امتیاز داشت. آن‌موقع حریف کره‌ای را می‌باید با 5امتیاز بالاتر می‌بردیم تا داوران دستمان را بالا ببرند. اکنون شرایط کاملا عوض شده و رئیس فدراسیون جهانی تکواندو در اروپا بزرگ شده و خیلی بزرگ فکر می‌کند و تمام دنیا را در موفقیت این رشته شریک می‌داند. قبل از دکتر «چوی» هرگز این‌چنین نبود. این را خدمت دوستانی عرض می‌کنم که من بزرگشان کرده‌ام تا گفته باشم بی‌دلیل نگفته‌ام که نفرات تیم بوسان بهترین تیم تاریخ تکواندو بوده‌اند و این چیزی از ارزش‌های کنونی تیم فعلی ایران به عنوان بهترین تیم جهان کم نمی‌کند.

مهره‌سوزی

اینکه چرا مدیر فنی تیم نوجوانان شدم و یکباره مسئولیت تیم ملی و فدراسیون را قبول نکردم به تجربه تلخ ورزش ایران در مهره‌سوزی برمی‌گردد. کافی است نگاهی به پشت سرمان بیندازیم و ببینیم چگونه سیستم ناکارآمد ورزش ایران باعث سوختن مهره‌های ارزشمندی چون آرش میراسماعیلی، محمود میران، علیرضا حیدری و علی دایی شد. حداقل این تجربه خوبی برای من بود تا پله‌پله به دنبال اهدافم باشم و به همین خاطر پذیرش مدیریت تیم نوجوانان انتخاب خودم بوده است. بد نیست بدانید همین تیم پس از 16سال قهرمانی کره‌ای‌ها در این رده، سال گذشته برای نخستین‌بار در مکزیک قهرمان جهان شد.

مدیر باید حتما فنی باشد

خیلی خوب است که یک مدیر به مسائل فنی هم اشراف داشته باشد. من هم به مسائل مدیریتی علاقه‌مندم و هم ورود به کارهای فنی را دوست دارم. یک مدیر همواره باید به لحاظ فنی هم حرف زیادی برای گفتن داشته باشد و بتواند درست تصمیم بگیرد.

10سال پیش باید قهرمان جهان می‌شدیم

الان شرایط و فضای جدید کمک کرده تا تیم ملی راحت‌تر از گذشته قهرمان آسیا و جهان شود. هنوز یادم نمی‌رود هنگامی که قدم به سالن مسابقات جهانی می‌گذاشتیم دست و پای ورزشکاران سایر کشورها از ترس می‌لرزید. خیلی از آنها ترسی از کره‌ای‌ها نداشتند و می‌دانستند در پیکار با قهرمانان ایرانی به جز شکست، احتمال ناک‌اوت‌شدن‌شان نیز می‌رود. اکنون دیگر داوران نمی‌توانند به طور علنی به سود کره‌ای‌ها وارد عمل شوند، اما در گذشته کره‌ای‌ها با استفاده از همه امکانات عرصه را بر قهرمانان دیگر کشورها تنگ می‌کردند. اگر 10سال پیش تکواندو از شرایط امروز برخوردار بود شک نکنید که می‌توانست قهرمان جهان شود. تیم ملی در گوانجو شانس دریافت 3مدال طلا را دارد ولی حتما باید 2طلا بگیرد.

بهترین لیگ جهان

مهم‌ترین دلایل تداوم موفقیت‌های تکواندو در یک دهه اخیر به داشتن لیگی منظم برمی‌گردد که سابقه‌ای نزدیک به 17تا18 سال دارد. در کنار لیگ بزرگسالان، لیگ نوجوانان هم کمک کرده تا تکواندو همیشه صاحب پشتوانه‌های ارزشمندی باشد. ثبات مدیریتی و همدلی جامعه تکواندو هم در سال‌های اخیر کمک بزرگی به این موضوع کرد، ضمن آنکه مربیان تیم ملی نیز کار چندان سختی برای آماده کردن ملی‌پوشان نداشتند چرا که همواره بازیکنان با نزدیک به 70درصد آمادگی در اردوها حاضر بودند. البته نقش مهم‌تر را باشگاه‌ها ایفا کرده‌اند که بار قهرمان‌سازی را به دوش کشیده‌اند. گفتنی است ایران تنها کشوری در جهان است که صاحب لیگ تکواندو در 2 رده سنی بزرگسالان و نوجوانان است و همیشه 4 قدم از دیگر رقبا پیش بوده است.

تایید پولادگر و ذوالقدر

به اعتقادم سیدمحمد پولادگر در حال حاضر همچنان بهترین گزینه برای اداره فدراسیون تکواندو محسوب می‌شود و با مدیریتی خوب، شناخت کافی و فنی لازم را از این رشته دارد. ذوالقدر هم جزو بهترین مربیان دنیاست و به دلیل خستگی ترجیح داده است کنار برود و در سمت دبیری خدمت کند. او با داشتن روابطی گرم و صمیمانه با بازیکنان، مربیان، داوران و مدیران سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک تاکنون توانسته بسیار موفق ظاهر شود. او هنوز هم یکی از بهترین مربیان دنیاست.

دلایل فروکش‌کردن قدرت کره

تکواندو دیگر یک ورزش المپیکی است و با توجه به جایگاه کنونی، همه کشورها با سرمایه‌گذاری خوب به دنبال کسب مدال در مسابقات جهانی و بازی‌های المپیک هستند. با توسعه و پیشرفت تکواندو و ورود ابزار جدید در داوری معتقدم که اینها مهم‌ترین دلایل فروکش‌کردن قدرت کره‌ای‌ها در تکواندو محسوب می‌شود. هنگامی که کشور مالی از قاره آفریقا با 3قهرمان صاحب یک مدال طلا و یک نقره می‌شود این موضوع بیانگر توسعه و سهیم‌شدن همه کشورها در تقسیم قدرت تکواندو در جهان است.

به دنبال کرسی جهانی

من بیشتر از آنکه به دنبال جایگاه مدیریتی در ورزش کشور باشم به حضور و گرفتن کرسی در فدراسیون بین‌المللی فکر می‌کنم و اینکه در آنجا می‌توانم بیشتر به تکواندوی ایران خدمت کنم. خوشبختانه هم دنیا من را خوب می‌شناسد و هم من خوب تکواندوی دنیا را می‌شناسم. به‌طور طبیعی تلاش من بیشتر در این راستاست تا بتوانم جایگاه مناسبی برای خود و کشورم به‌دست آورم.

نادیده‌گرفتن مدال‌های جام‌جهانی

در انتخابات اخیر پرافتخارترین تکواندوکار تاریخ، اعلام شده 4مدال طلای جام‌جهانی من را در قیاس با رقیب آمریکایی‌ام لوپز نادیده گرفته‌اند و حق من تضییع شد که نتوانستم عنوان پرافتخارترین تکواندوکار تاریخ جهان را به دست آورم.
البته لوپز از نظر مدال المپیکی با من برابر بود و تنها مدال بیشتر او در مسابقات قهرمانی جهان باعث پیشی‌گرفتن او از من شد، در حالی که اگر مدال‌های جام جهانی را هم انتخاب‌کنندگان لحاظ می‌کردند، این عنوان حتما نصیب من می‌شد.

کد خبر 116816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز