همشهری آنلاین: بزرگترین بررسی که در مورد رفتار مردم جهان از لحاظ بخشش و کمک‌های خیریه انجام شده است،‌ نشان می‌دهد هر چه مردم شادمان‌تر باشند، با احتمال بیشتری زمان یا پول خود را در اختیار خیریه‌ها قرار می‌دهند.

charity

به گزارش بی‌بی‌سی این نظرخواهی که بوسیله "بنیاد کمک‌‌های خیریه" در انگلیس انجام شده بیانگر آن است احساس بهروزی و شادمانی شاخص قابل‌اعتماد‌تری نسبت به ثروت در گرایش به فعالیت‌های نوعدوستانه و خیریه است.

این بررسی 153 کشور را در بر می‌گرفت که شامل 95 درصد جمعیت جهان می‌شود.

"مقیاس جهانی بخشش" (World Giving Index) که بر اساس این بررسی ایجاد شده است، کشورهای استرالیا و نیوزیلند را در صدر کشورهای بخشنده قرار می‌دهد. آمریکا در رده پنجم و انگلیس در رده هشتم قرار می‌گیرند.

این شاخص به این هدف ایجاد شده است که میزان بخشندگی جهانی در زمینه صرف پول و زمان به عنوان یک فرد داوطلب یا در کمک به یک فرد غریبه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

پژوهشگران موسسه گالوپ در این بررسی دریافتند که مطابق انتظار، یرخی از کشورهای ثروتمندتر که سابقه قوی فعالیت‌های نوع‌دوستانه داشتند، مانند استرالیا، نیوزیلند، کانادا و جمهوری ایرلند از لحاظ این شاخص در بالای جدول قرار گرفتند.

اما یافته حیرت‌انگیزتر قرار داشتن کشورهای سری‌لانکا، گویان و ترکمنستان در راس این فهرست بود؛ مردم این کشورها فقیرتر بودند اما میزان ثبت‌شده رضایت از زندگی هم در آنها بالا بود.

ظاهرا مردم ترکمنستان از لحاظ صرف زمان برای مقاصد انسان‌دوستانه بخشنده‌ترین مردم جهان بودند، و مردم لیبریا از لحاظ کمک به غریبه‌ها در راس فهرست قرار می‌گرفتند.

مردم سیرالئون نیز از لحاظ شاخص بخشندگی در رده بالایی قرار داشتند، اما در تضاد با روندی که در بالا ذکر شد، مردم آن کمترین نمره ثبت‌شده از لحاظ احساس بهروزی و رضایت از زندگی را داشتند.

نویسندگان این گزارش تصدیق می‌کنند که در نتایج به دست آمده استثنائاتی وجود دارد که توضیح آن همیشه آسان نیست.

این پژوهشگران همچنین محتاط هستند که باعث رنجاندن کشورها نشوند و می‌گویند در همه کشورها مردم به شیوه‌های گوناگون به کمک‌های خیریه انجام می‌دهند.

کشورهای که در ته فهرست قرار می‌گیرند شامل یونان، هند و چین می‌شوند.

ریچارد هریسون، مدیر پژوهشی "بنیاد کمک خیریه" می‌گوید یک دلیل توضیح‌دهنده این تفاوت‌ها نسبتی از جمعیت است که کمک‌های خیریه انجام می‌دهند.

او می‌گوید: "یک عامل مهم این است که آیا فرهنگ بخشش به آدم‌های عادی رسیده است یا نه، در برخی از کشورهای با سرعت در حال توسعه، ممکن است تنها افراد ثروتمند بخش عمده اهداکنندگان به خیریه‌ها را تشکیل دهند. بنابراین هنگامی سطح مقطعی از آن جمعیت مورد بررسی قرار می‌گیرد، تعداد افراد بخشنده کم خواهند بود و آن کشور نمره پایینی را به خود اختصاص می‌دهد."

"بنیاد کمک‌های خیریه" که هدفش تشویق فرهنگ بخشش است،‌ معتقد است چنین پژوهش‌هایی به دولت‌ها در سراسر دنیا کمک خواهد کرد از طریق معافیت‌های مالیاتی یا ایجاد پیوندهای بیشتر اجتماعی، مردم‌شان را برای انجام کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتر ترغیب کنند.

ایده این بیناد این است که بخشندگی مورد تشویق قرار گیرد و چرخه‌ مثبتی ایجاد شود که در آن وضعیت جامعه بهبود پیدا می‌کند و مردم شادمان‌تر می‌شوند، و در نتیجه علاقه بیشتری به بخشندگی و کمک به دیگران پیدا می‌کنند.

مشروح گزارش "شاخص جهانی بخشندگی 2010" را در این آدرس می‌توانید ببینید:

http://www.cafamerica.org/dnn/Portals/0/Press%20Releases/World%20Giving%20Index%20Final%20Report.pdf

کد خبر 116978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز