همشهری آنلاین: بانک جهانی اعلام کرد بحران غذایی در صورت تداوم، یکصد میلیون نفر از ساکنان زمین را دچار فقر شدید خواهد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری شینهوا، بانک جهانی اعلام کرد: اگر جامعه جهانی برای حل و فصل مشکلات موجود در جهان وارد عمل نشود و دست‌کم ۶ میلیارد دلار آمریکا برای بهبود وضعیت تغذیه اختصاص ندهد، بحران غذایی در جهان یکصد میلیون نفر را با مشکلات وخیم فقر روبرو خواهد کرد.

اوکونجو ایویلا،‌ مدیر بانک جهانی،‌ در شهر آکرا در غنا اعلام کرد: جامعه جهانی باید میزان کمک‌های خود را به برنامه جهانی غذا افزایش دهد چرا که نیازهای مالی این نهاد در سال جاری میلادی دو برابر شده است.

مدیر بانک جهانی خاطر نشان کرد: ما نباید اجازه دهیم توجه افکار عمومی جهان از اوضاع نامناسب تغذیه در جهان منحرف شود چرا که درد و رنج و مشکلات مردم از قیمت بالای محصولات غذایی در بازار جهانی در حال افزایش است.

اوکونجو ایویلا که به عنوان اولین زن در راس وزارت دارایی نیجریه منصوب شده است، گفت: جامعه بین‌المللی باید برای از بین بردن یا دستکم کاهش محدودیت‌هایی که در زمینه کمک‌های غذایی به اقشار آسیب‌پذیر در جهان وجود دارد به سرعت وارد عمل شود.

وی افزود با پایان دادن به این محدودیت‌ها می‌توان در جهت کمک به میلیون‌ها نفر که از قیمت بالای مواد غذایی رنج می‌برند اقدام کرد.

بهای محصولات غذایی پایه در جهان در دو سال اخیر دو برابر شده است؛ به عنوان مثال قیمت غلات مهم از قبیل برنج و گندم از سال ۲۰۰۶ تا کنون یکصد و ۲۹ درصد افزایش یافته است.

اوکونجو ایویلا ادامه داد: جامعه بین‌المللی برای بهبود وضع تغذیه در جهان فرصت زیادی ندارد. شرایط دشواری که کمک‌های غذایی در جهان را مختل کرده است باید هرچه زودتر از میان برداشته شود تا بتوان به گونه‌ای عمل کرد که کمک‌های غذایی به سرعت در میان قشرهای اسیب پذیر و محروم جوامع قرار گیرد.

مدیر بانک جهانی اخبار منتشر شده در پایان خواستار حذف مالیات و موانع موجود در مسیر جمع اوری و توزیع کمکهای بشردوستانه غذایی در جهان شد.

بر پایه ارزیابی‌های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد - فائو - ۳۷ کشور جهان به علت افزایش میزان تقاضا از طرف کشورهای در حال توسعه، افزایش بهای انرژی، استفاده روز افزون از زمین‌ها و امکانات کشاورزی برای توسعه بیوکربورها یا همان سوخت‌های زیستی، افزایش بهای کودهای شیمیایی و همچنین تشدید دلال بازی‌ها در بازار، با یک بحران غذایی جدی روبرو شده‌اند.

توسعه سطوح زیر کشت غلات برای تولید بیوکربورها پیامدهایی منفی به همراه داشته است. کشاورزان از زمین‌های خود بیرون رانده شده‌اند و بهای غلات نیز به یکباره افزایش نگران کننده یافته است.

تولید فزاینده سوخت‌های زیستی یکی از عوامل مهم در افزایش تقاضای مواد غذایی و در نتیجه بالا رفتن قیمت‌ها بوده است.

برنامه‌های عمومی در اروپا و آمریکا موجب افزایش تولید بیوکربورها شده و این امر نیز به نوبه خود افزایش تقاضای محصولات غذایی را در بازار جهانی به دنبال داشته است.

کد خبر 62382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز