همشهری آنلاین: سامانه پرداخت بهای بنزین به صورت 3 نرخی در تمامی جایگاهها نصب و راه اندازی شده که همزمان با افزایش ابطال کارتهای سوخت غیر مجاز، احتمال حذف نظام سهمیه بندی و تعیین دو نرخ جدید برای بنزین نیمه یارانه ای و آزاد قوت گرفته است.

به گزارش مهر، همزمان با نزدیک شدن به زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و آزاد سازی یارانه حاملهای انرژی، توسعه زیرساختهای اجرای این طرح در سطح 31 استان ایران در حال تکمیل است.

 از سوی دیگر با توجه به نقش برجسته بنزین در اقتصاد خانوار به عنوان یکی از استراتژیک ترین کالاهای مصرفی کشور، آزادسازی یارانه این فرآورده پر طرفدار نفتی با حساسیت بیشتری توسط جامعه مصرف و دولتمردان دنبال شود.

پیگیری‌ها از وزارت نفت حاکی از تکمیل پروژه نصب و راه اندازی سامانه پرداخت بهای بنزین به صورت سه نرخی در بیش از دو هزار و 100 جایگاه بنزین در سراسر کشور است.

 بر این اساس با اجرای طرح سوختگیری بنزین آزاد با کارت هوشمند از ابتدای خرداد ماه و تعیین سهمیه ماهانه 500 لیتر برای خودروهای شخصی، فاز سوم این طرح با نصب سامانه‌ای جدید، امکان عرضه بنزین با نرخ سوم را در جایگاههای سراسر کشور فراهم کرده است.

 طراحی این سامانه به گونه ای انجام شده است که برای استفاده از بنزین با نرخ دوم و سوم ابتدا باید سهمیه بنزین یارانه‌ای کارتهای هوشمند سوخت به پایان برسد و پس از پایان این سهمیه بنزین یارانه‌ای امکان سوخت گیری بنزین با نرخ دوم و سوم با کارت هوشمند فراهم می‌شود.

 کیف الکترونیکی بنزین هم یکی دیگر از طرحهایی که همزمان با نزدیک شدن به زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سطح مجاری‌های عرضه سوخت کشور به طور کامل نصب و راه اندازی شده است.

 با توجه به احتمال افزایش قیمت بنزین، سایر فرآورده‌های نفتی و سی.ان.جی با فعال سازی کیف الکترونیکی در کارتهای هوشمند سوخت امکان پرداخت وجه حاملهای انرژی از طریق سامانه شبکه شتاب بانکی در جایگاهها فراهم خواهد شد.

 بر اساس اعلام مسئولان امکان شارژ تا سقف یک میلیون تومان اعتبار در کارتهای هوشمند سوخت به عنوان کیف الکترونیکی سوخت وجود دارد که شارژ و پرداخت الکترونیکی قیمت سوخت مشمول هیچگونه کارمزدی توسط بانک عامل نخواهد شد.

 ابطال کارتهای سوخت مصرف بنزین را کاهش داد

از ابتدای سالجاری تاکنون نزدیک به نیم میلیون کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی و غیر شخصی غیر مجاز از چرخه سامانه هوشمند سوخت خارج شده است این در حالی است که بر اساس اعلام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور احتمال ابطال کارت هوشمند سوخت برخی از خودروهای عمومی هم در هفته‌های آینده وجود دارد.

 از سوی دیگر متوسط مصرف بنزین ایران هم در 266 روز نخست سالجاری به حدود 63 میلیون لیتر در روز رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از سه میلیون لیتر کاهش یافته است.

 این در حالی است که در سومین ماه فصل پاییز امسال و به دنبال تعیین ماهانه سهمیه بنزین خودروها متوسط مصرف بنزین یارانه‌ای با کاهشی هفت میلیون لیتری نسبت به متوسط سالانه به کمتر از 60 میلیون لیتر در روز رسیده است.

 همزمان با کاهش مصرف بنزین یارانه‌ای، از ابتدای سالجاری متوسط فروش بنزین آزاد ( بنزین 400 تومانی) با افزایشی چهار برابری به بیش از 12 میلیون لیتر رسیده است که پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه وضعیت موجود میانگین فروش بنزین آزاد به 20 میلیون لیتر هم برسد.

 مذاکره برای تعیین نرخ سوم بنزین و احتمال حذف سهمیه بندی

 در حال حاضر تعیین نرخ جدید و نحوه عرضه برای بنزین پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به کلافی سردرگم تبدیل شده است که عدم اطلاع رسانی شفاف از سوی دولتمردان منجر به افزایش گمانه زنی‌ها و طرح سناریوهای قیمتی و غیر قیمتی در این زمینه شده است.

 در شرایط فعلی امکان عرضه همزمان بنزین معمولی و سوپر به صورت دو نرخی در جایگاهها وجود دارد به طوریکه قیمت هر لیتر بنزین یارانه‌ای 100 تومان، بنزین سوپر یارانه ای 150 تومان، بنزین نیمه یارانه‌ای 400 تومان، بنزین نیمه یارانه‌ای سوپر 550 تومان است.

 بر اساس اعلام مسئولان وزارت نفت با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، موجودی بنزین ذخیره سازی شده در کارتهای هوشمند سوخت با نرخهای یارانه‌ای فعلی 100 و 150 تومان عرضه می‌شود.

 به عبارت دیگر این امکان وجود دارد که با آزاد سازی یارانه بنزین و حذف نظام سهمیه بندی، نرخ اول برای عرضه بنزین ذخیره سازی شده در کارتها با قیمتهای فعلی اختصاص یابد و سپس دو نرخ جدید برای عرضه بنزین نیمه یارانه‌ای و آزاد توسط دولت تعیین شود.

 با توجه به استقبال از خرید بنزین نیمه یارانه‌ای در دو سال گذشته، بنزین 400 تومانی محتمل‌ترین گزینه برای تعیین نرخ دو بنزین توسط دولت بوده که این نرخ دوم هم تاکنون توسط هیچیک از اعضای کابینه تکذیب نشده است.

 از سوی دیگر هم اکنون بررسی و رایزنی‌ها برای تعیین نرخ سوم بنزین در بین دولتمردان و مسئولان مختلف در حال انجام است که به نظر می‌رسد توافق نهایی در بین دولتمردان برای تعیین این نرخ مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

کد خبر 122911
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز