گروه اقتصادی: 3 روز مانده به پایان آذر89، رئیس ستاد مدیریت حمل‌و نقل و مصرف سوخت کشور با برگزاری جلسه‌ای‌، از کاهش سهمیه بنزین 100 تومانی خبر داد.

پمپ بنزین

به‌گفته محمد رویانیان، دولت تصمیم‌گرفته 50 لیتر سهمیه ویژه به‌صورت علی‌الحساب و حمایتی با قیمت 100 تومان به‌خودروهای شخصی اختصاص دهد. به گزارش همشهری، بنزین سهمیه‌ای علی‌الحساب که کلمه حمایتی را هم با خود یدک می‌کشد، تحول جدیدی در تاریخ سهمیه‌بندی بنزین بوده که تاکنون سابقه نداشته است.

به‌نظر می‌رسد که این تصمیم، زمینه‌سازی برای اعلام قیمت‌ آزاد بنزین است که احتمالا از دی‌ماه به اجرا در‌می‌آید. رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور دیروز در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: این سهمیه به همه خودروهای بنزین‌سوز - چه شخصی و چه عمومی - براساس سهمیه‌ای که پیش از این تحویل می‌گرفتند، اختصاص داده شده و تنها حدود 15 درصد از سهمیه قبلی کاهش یافته است.

وی تاکید کرد که این سهمیه از نظر وی هدیه ریاست‌جمهوری است ولی با توجه به اینکه محمود احمدی‌نژاد این عنوان را تایید نکرده و بر علی‌الحساب بودن آن تاکید داشته، این سهمیه تا زمانی که میزان سهمیه جدید خودروها و قیمت‌ جدید عنوان شود، علی‌الحساب است. وی در پاسخ به این سؤال که این سهمیه دی‌ماه است یا خیر؟ گفت: این سهمیه علی‌الحساب است و سهمیه بنزین دی قرار است اعلام شود. وی قیمت این بنزین سهمیه‌ای را اعلام نکرد.

وی افزود: ماهانه 45 میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای در کشور توزیع می‌شود که این سهمیه با حدود 15 درصد کاهش تحت عنوان سهمیه‌ ویژه و علی‌الحساب و حدود 39 میلیون لیتر تحویل خودروهای بنزین‌سوز می‌شود. بر این اساس برای مثال به شخصی‌ها 50 لیتر و به تاکسی‌ها 400لیتر بنزین سهمیه ویژه تعلق‌می‌گیرد و به همین نسبت این سهمیه علی‌الحساب برای دیگر خودروهای بنزین‌سوز از جمله وانت‌ها کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد که در مورد خودروهای دوگانه‌سوز هیچ تغییری اعمال نمی‌شود. رویانیان با تاکید بر هماهنگی‌های صورت‌گرفته برای ثابت ماندن قیمت‌ها در بخش حمل‌ونقل عمومی با اجرای هدفمندی یارانه‌ها، افزود: بر این اساس نرخ اتوبوس و مینی‌بوس درون‌شهری، مترو و قطار و هواپیما تا پایان سال تغییر نمی‌کند و برای سال آینده نیز اگر قرار باشد تغییری انجام شود، این موضوع، کارشناسی و اعلام خواهد شد.

به گفته رویانیان، همه فرمانداران سراسر کشور به‌عنوان روسای کمیته‌های حمل‌ونقل و سوخت استانی تعیین شده‌اند و مقرر شده که از دیروز قیمت و عملکرد حمل‌ونقل عمومی را در همه شهرها تحت کنترل و پایش قرار دهند.

کد خبر 123428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز