همشهری آنلاین: پزشکان ایرانی مانند پزشکان آمریکایی، اروپایی و حتی ژاپنی نیستند که به پزشکی بعنوان یک صنعت نگاه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس‌جمهور در مراسم دیدار روسای سازمان‌ها، اعضای مجمع و شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: نگاه ما و نگاه پزشکان ایرانی با نگاه دنیای سرمایه‌داری به طبابت با هم متفاوت است و مردم نیز معمولاً به 2 گروه اعتماد ویژه‌ای دارند یکی گروهی که طبیب روح آنها است و دیگری گروهی که طبیب جسم آنها محسوب می‌شود.

او افزود: جامعه پزشکی ما مورد اعتماد مردم ملت است و من نیز بعنوان خادم ملت به جامعه پزشکی کشور اعتماد کامل دارم البته در هر قشری ممکن است یکی دو نفر تخلف کنند اما تخلف این گروه اندک آسیبی به شخصیت و وجه آن قشر وارد نمی‌کند بنابراین از جامعه پزشکی کشور می‌خواهم که وقتی گاهی فحش می‌خورند؛ خیلی هم ناراحت نشوند چون من 24 ساعته فحش می‌خورم. پزشکان ما خیالشان راحت باشد که تخلف یکی دو نفر نمی‌تواند باعث شود که شخصیت جامعه پزشکی کشور زیر سوال رود.

احمدی نژاد تصریح کرد: درحال حاضر وضعیت پزشکی و بهداشتی کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد و پیشرفت‌های خوبی در علم پزشکی انجام شده است و ما در حال حاضر پزشکی کشور را اصلاً نمی‌توانیم با 10 سال قبل مقایسه کنیم زیرا سرعت پیشرفت‌ها بسیار بالا بوده و حتی می‌توانیم بگویم سرعت پیشرفت‌های حوزه پزشکی مانند سرعت نور است.

او ادامه داد: در دوران دفاع مقدس که همه دنیا برعلیه ما بوده‌اند و دارو به ما نمی‌دادند؛ جامعه پزشکی ما با دست خالی و با فداکاری به رزمندگان و مدافعان سرزمین ایران خدمات ارائه کرد و در همان حال در علم پزشکی به پیشرفت‌های فراوانی نیز نائل شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: درحال حاضر هیچ کار پزشکی و درمانی وجود ندارد که از توان جامعه پزشکی ما خارج باشد البته این به معنای آن نیست که همه نوع علوم پزشکی در ایران وجود دارد. ممکن است آنها چیزهایی داشته باشند که ما نداشته باشیم همانطوری که در ایران شیوه‌ها و روش‌هایی برای طبابت وجود دارد که در سایر کشورهای یافت نمی‌شود.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: داروها و تجهیزاتی که درحال حاضر در کشور وجود دارد و تاسیساتی که در حوزه پزشکی و بهداشت در کشور گسترش یافته است؛ بیشتر به یک معجزه شبیه است. وضعیت 35 سال پیش ایران در حوزه بهداشت درمان را با وضعیت کنونی اصلاً نمی‌توانیم مقایسه کنیم و این نشان‌ دهنده تلاش‌های فراوان جامعه پزشکی ایران است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در حوزه بهداشت و درمان پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم اما هنوز به نقطه مطلوب و آرمانی نرسیده‌ایم و برای اینکه بتوانیم الگوی متعالی را به بشریت ارائه کنیم؛ باید در بخش سلامت، بهداشت و درمان به پیشرفت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنیم زیرا بخش پزشکی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و تا زمانی که بخش بهداشت و درمان در اوج نباشد؛ بقیه پیشرفت‌ها حفظ نمی‌شود زیرا تا تن سالم نباشد هیچ چیزی به کار نمی‌آید.

او تصریح کرد: انتظار ما از نظام پزشکی کشور انتظار بسیار بالایی است. ما خواهان آن هستیم که سازمان نظام پزشکی استانداردهای سلامت و درمان را در کشور تهیه، تدوین و اعمال کند.

احمدی‌نژاد توضیح داد: استانداردهای باید به گونه‌ای تعریف شود که هم حقوق جامعه پزشکی تامین شود و هم حقوق بیماران و درعین حال کیفیت خدمات ارائه شده در کشور یکسان باشد.

رئیس‌جمهور گفت: متولی امر سلامت در کشور باید از متولی امر بیمه جدا باشد. بیمه‌گذار یک دستگاه اقتصادی است و در واقع پول می‌گیرد و افراد را بیمه می‌کند و در این میان می‌خواهد صاحب سود شود اما دستگاه سلامت کشور باید مدیریت جداگانه‌ای داشته باشد.

او تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی جزئی از حاکمیت است و حاکمیت نیز به مردم تعلق دارد و ما با کمک نظام پزشکی خواهیم آمد تا نظام پزشکی به بهترین نحو بتواند بهداشت و درمان مردم را تحت نظارت داشته باشد.

احمدی‌نژاد گفت: سالیانه حدود 600 تا 700 میلیارد تومان از بودجه کشور صرف واردات دارو می‌شود و این به طور قطع امر خشنودکننده‌ای نیست و نظام پزشکی باید با ارتقاء سطح دانش خود راه‌حلی برای این معضل پیدا کند. دولت نیز در این امر از نظام پزشکی حمایت و پشتیبانی می‌کند.

رئیس‌جمهور گفت: من نسبت به آینده پزشکی کشور بسیار خوش‌بین هستم و روزی را می‌بینم که ایران مرجع علم پزشکی باشد و ما به نقطه مطلوب و شایسته رسیده‌ایم.

او تصریح کرد: دنیا به پزشکی بعنوان یک صنعت نگاه می‌کند اما در ایران پزشکی را به عنوان بالاترین خدمت به انسانیت می‌دانیم. آنچه پزشکان ایرانی را به کار و کوشش تشویق می‌کند؛ عشق و ایمان است و اخلاق پزشکی در جامعه ایرانی از جایگاه متعالی برخوردار است و پزشکان ایرانی مانند پزشکان آمریکایی، اروپایی و حتی ژاپنی نیستند که به پزشکی بعنوان یک صنعت نگاه کنند.

احمدی‌نژاد گفت: اگر برای پیشرفت پزشکی نیاز باشد حتی باید نوع آموزش‌ها در کشور نیز تغییر کند و ساز و کار مناسب برای پیشرفت علم پزشکی فراهم شود.

رئیس‌جمهور گفت: بیش از 8 هزار و 500 داروی گیاهی شناخته شده در ایران وجود دارد که هزار و 724 نوع آن فقط مختص ایران است و در کشورهای دیگر وجود ندارد. ما باید از این توانایی‌ها و ظرفیت‌های کشور خود بیشترین بهره را ببریم.

او ادامه داد: هزار سال قبل ایرانی‌ها با کمترین تجهیزات در علم پزشکی و سایر علوم پیشتاز بودند. من نمی‌گویم که ما الان باید از روش‌های هزار سال پیش استفاده کنیم اما نباید توانمندی‌های کشور خود را نادیده بگیریم و تلاش کنیم که از شیوه و روش‌های ایرانی در علم پزشکی استفاده کنیم.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: باید تعداد مقالات پزشکی که به دست ایرانیان نگاشته می‌شود آنقدر افزایش پیدا کند که ایران مرجع پزشکی در جهان شناخته شود و سازمان نظام پزشکی در این زمینه مسئولیت دارد. سازمان نظام پزشکی باید به گونه‌ای عمل کند که تا چند سال آینده ایران بعنوان مرجع پزشکی در جهان شناخته شود و در همه جای برای حل مشکلات مربوط به علم پزشکی به دنبال متخصصان ایرانی باشند.

 

کد خبر 128112
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز