چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسی‌های اولیه نشان می‌دهد که هزینه‌های حوزه سلامت در سال آینده بین 40 تا 60 درصد افزایش پیدا می‌کند.

شهاب‌الدین صدر نظام پزشکی

به گزارش خبرنگار ایلنا سید شهاب‌الدین صدر رئیس کل سازمان نظام‌ پزشکی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه خانواده نظام پزشکی بیش از 210 هزار عضو دارد افزود: در این بین 110 هزار پزشک که 80 هزار نفر آن را پزشک عمومی و 30 هزار نفر بقیه را متخصصین و فوق متخصصین تشکیل می‌دهند.

او ادامه داد: 22 هزار دندانپزشک، 15 هزار دکترای داروساز و 50 هزار ماما و همچنین 6 هزار دکترای علوم آزمایشگاهی و 6 هزار همکار پروانه‌دار خانواده بزرگ نظام پزشکی جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهند.

صدر با بیان اینکه کارنامه جامعه پزشکی در این 32 سال جزو افتخارات نظام است افزود: برخی شاخص‌ها در سال 57 در زمینه بهداشت و درمان دچار مشکلاتی عدیده‌ای بود و دستاوردهای کنونی ما باید در کنار سایر دستاوردهای علمی کشور مورد توجه قرار بگیرد.

او تصریح کرد: در سال‌های قبل از انقلاب 6 هزار پزشک هندی، فیلیپینی و بنگلادشی در کشور خدمت می‌کردند که باعث می‌شد چند صد میلیون دلار ارز هر ساله کشور خارج شود و در حال حاضر جمعیت پزشکان ما از 13 هزار و 500 نفر در سال 57 به 110 هزار نفر رسیده است.

رئیس سازمان نظام‌ پزشکی تصریح کرد: در عرصه کیفیت خدمات پزشکی نیز در سال‌های قبل از انقلاب بیمارانمان را برای درمان به خارج از کشور می‌فرستادیم ولی در حال حاضر بیماران بسیاری از سایر کشورها برای درمان به کشور ما می‌آیند.

او با بیان پیشرفت کشور در بسیاری از شاخص‌های بهداشت جهانی گفت: در 150 شاخصی که توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است کشور توانسته رشد چشمگیری داشته باشد. برای مثال مرگ و میر کودکان زیر یک سال از 129 نفر در هر هزار نفر در سال 57 به کمتر از 18 نفر در حال حاضر رسیده است.

او ادامه داد: همچنین مرگ و میر کودکان زیر 5 سال نیز 124 نفر در هر هزار نفر کودک در سال 57 به کمتر از 20 نفر در حال حاضر رسیده است.

او آمار مرگ و میر مادران باردار را در اوایل انقلاب 237 نفر در هر 100 هزار نفر برشمرد و افزود: در حال حاضر این شاخص به 22 مورد در هر 100 هزار نفر رسیده است.

صدر ادامه داد: یکی از شاخص‌های مهم بهداشت جهانی شاخص مهم امید به زندگی است که در حال حاضر از 57 سال در سال 1357 به 73 سال در سال 1389 رسیده است که حکایت از بهبود کلیه شاخص‌های سلامتی در کشورمان دارد.

او با اشاره به برگزاری همایش پزشک خانواده و نظام ارجاع چشم‌اندازها و چالش‌ها در 22 بهمن اظهار کرد: این همایش در سالن کتابخانه ملی برگزار می‌شود که یکی از طرح‌های مهم کشور در زمینه اصلاح نظام سلامت را که موضوع پزشک خانواده و نظام ارجاع است مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

صدور کارت ملی شمس نیز از دیگر مباحثی بود که صدر در این نشست خبری به آن اشاره کرد و افزود: این کارت به زودی در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد و پزشکان می‌توانند از مزایای این کارت در بخش سلامت بهره ببرند.

پزشکان هر چه سریع‌تر برای تمدید پروانه‌های پزشکی‌شان اقدام کنند

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سال 90 سال پایان اعتبار پروانه‌های پزشکی کشور است افزود: با هماهنگی بهتر با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار است 9 ماه قبل از پایان اعتبار شروع به تمدید این پروانه‌ها کرده‌ایم تا برای ماه سوم سال 90 هر چه سریع‌تر پروانه‌ها تمدید شود. بنابراین از پزشکان می‌خواهم هر چه سریع‌تر برای تمدید پروانه‌هایشان اقدام کنند.

تصویب تعرفه‌های پزشکی سال 90 تا پایان امسال

او همچنین گفت: در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا تعرفه‌های پزشکی بخش عمومی و خصوصی سال 1390 را تا قبل از پایان امسال به تصویب برسانیم.

او در مورد افزایش تعرفه‌های سال آینده گفت: کارشناسی‌های اولیه نشان می‌دهد که بین 40 تا 60 درصد در سال آینده هزینه‌های حوزه سلامت افزایش پیدا می‌کند که در کنار این افزایش دولت باید تدابیر لازم را برای حمایت هم از بخش دولتی و هم بخش خصوصی انجام دهد تا هزینه‌های این دو بخش جبران شود و مخصوصا بخش خصوصی در بخش ارائه خدمات دچار مشکل نشود.

او ادامه داد: تاکید سازمان نظام پزشکی این است که قیمت‌ها به سمت شفاف شدن و واقعی شدن برود چون در غیر این صورت بخش درمان به ویژه در بخش خصوصی دچار صدمه خواهد شد.

او تاکید کرد: در برنامه پنجم در ماده پنجم تعیین تعرفه‌های بخش غیردولتی هم مانند بخش دولتی به هیات وزیران واگذار شده است که نظام پزشکی با آن مخالف بود ولی به هر حال این قانون تصویب شد و در طول این پنج ساله این اختیار از سازمان نظام پزشکی سلب شده است. با وجود اینکه این کار وظیفه دائمی ما است ولی تاکید ما این است که اگر این تعیین تعرفه‌ها توسط هیات دولت به تعرفه‌های واقعی نزدیک نباشد وضعیت فعلی از اینی که هست خراب‌تر می‌شود.

ادغام وزارت بهداشت و علوم به لحاظ کارشناسی، عملی نیست

او ادامه داد: وزارت بهداشت و وزارت علوم وظایفی کاملا جدا از هم دارند و ادغام این دو وزارتخانه به لحاظ کارشناسی عملی نیست.

او تاکید کرد: اگر هم بحث ادغام در مورد دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد و آنها با وزارت علوم ادغام شوند آن نیز به لحاظ اینکه وزارت بهداشت هزینه بسیار فراوانی را برای انسجام واحدهای آموزشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی صرف کرده است به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست حتی اگر وزارت علوم هم بخواهد مجددا دانشگاه‌های علوم پزشکی را تحت پوشش خود آورد هزینه بسیاری را باید تقبل کند. لذا حتما باید در این زمینه کار کارشناسی و دقیقی صورت گیرد و تاکید ما این است که بهترین کار استقلال دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

باید به افزایش مشارکت مردم توجه کرد

صدر تاکید کرد: با وجود اینکه برای پیشرفت در حوزه سلامت نیازمند مشارکت مردم بر بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف هستیم هنوز دستگاه‌های اجرایی دولتی اجرای مشارکت مردم را بر نمی‌تابند. در حقیقت بخش خصوصی در حوزه سلامت بیشترین بار خدمت‌ رسانی را بر عهده دارد در حالی که بر اساس قانون اساسی این وظیفه بر دوش دولت است و دولت باید خدمات بهداشتی و پزشکی را در اختیار شهروندان قرار دهد.

به ادغام دانشگاه ایران انتقاد وارد است

او با بیان اینکه درجریان ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با دو دانشگاه شهید بهشتی و تهران انتقادها به نحوه اجرای این کار بود گفت: آنچه که مورد انتقاد نمایندگان بود نحوه عمل کردن به این اقدام است. زیرا قرار بود حداقل خود اساتید دانشگاه در جریان این موضوع قرار بگیرند و آمادگی لازم را داشته باشند ولی در هر صورت بحث استیضاح وزیر بهداشت در حال حاضر مطرح نیست.

با برگزاری آزمون دستیاری توسط سازمان سنجش موافق نیستیم

او ادامه داد: سال گذشته همان طور که وزیر بهداشت هم پذیرفت در سلامت آزمون دستیاری شک و تردید به وجود آمد و این امتحان باطل شد. برخی می‌گویند باید این آزمون توسط سازمان سنجش برگزار شود اما جمع‌بندی ما در کمیسیون بهداشت مجلس این است که این کار باید توسط خود وزارت بهداشت انجام شود و تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.

او ادامه داد: وزارت بهداشت باید اعتماد سازی را در جامعه تحت پوشش خود به وجود آورد تا دیگر از این جریانات پیش نیاید.

صدر تاکید کرد: آنچه زمینه‌ساز تقلب در آزمون دستیاری شد یکی اتخاذ سیاست‌های نادرست در چند سال گذشته است که باعث شده پزشکان عمومی هم در ارائه خدمت و هم در مسائل اقتصادی دارای مشکلات زیادی شوند و به همین دلیل تمایل داشته باشند که از حوزه پزشکی عمومی خارج شوند.

او ادامه داد: دلیل دیگری که زمینه‌ساز این تخلفات است عدم وجود یک نظام ارجاع در نظام پزشکی ما است زیرا مردم با کوچک‌ترین ناراحتی به پزشکان متخصص مراجعه می‌کنند در صورتی که با اجرای قانون پزشک خانواده و نظام ارجاع 95 درصد خدمات و مراجعات توسط پزشکان عمومی انجام می‌شود و مشکلات ما تا حد زیادی در این زمینه مرتفع می‌شود.

او تاکید کرد: نیازی نیست که این آزمون‌ها به صورت متمرکز برگزار شود بلکه اگر به دانشگاه‌ها اختیار بدهند که امتحان دستیاری را خودشان برگزار کنند احتمال و ریسک تخلفات پایین می‌آید چون نباید سرنوشت افراد به یک امتحان متمرکز وابسته باشد.

کد خبر 127833
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز