همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران از گفت وگو و مذاکره با دولت ها و ملت‌هایی که بخواهند در چارچوب عدالت و احترام درباره موضوعات جهانی همکاری داشته باشند،استقبال می‌کند.

احمدی نژاد و وستروله

محمود احمدی‌نژاد در دیدار شنبه شب باکیدووستروله وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه زمینه‌ها و شرایط مناسبی برای همکاری‌های مشترک دو کشور وجود دارد، گفت: احترام به استقلال ملت‌ها و همکاری براساس احترام و عدالت اصولی است که همه از جمله ایران و آلمان می‌توانند بر اساس آن با یکدیگر همکاری داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس‌جمهور با تاکید براینکه نظام حاکم بر جهان نمی‌تواند ادامه پیدا کند و چشم انداز روشنی هم برای بهبود شرایط جهانی با این سیستم وجود ندارد، گفت: جهان نیازمند سیستم و نظام جدیدی است که ایران و آلمان می‌توانند همکاری خوبی در این زمینه داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایطی که جهان در حال تغییر و تحول است و اندیشه سرمایه‌داری همانند مارکسیسم به دنبال پیوستن به کتابخانه‌ها است، جهان در جستجوی نظم جدیدی است که دو کشور با همکاری یکدیگر می‌توانند در روند اصلاح درست این تحولات و ایجاد نظام جدید جهانی با یکدیگر مشارکت کنند.

احمدی‌نژاد افزود:جمهوری اسلامی ایران از گفت وگو و مذاکره با دولت ها و ملت‌هایی که بخواهند در چارچوب عدالت و احترام درباره موضوعات جهانی همکاری داشته باشند،استقبال می‌کند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه نظام موجود در جهان نمی‌تواند به نیازهای بشریت پاسخگو باشد، اظهار داشت:‌ جهان نیازمند نظم پایدار و انسانی است و نظم پایدار زمانی بوجود می‌آید که همه کشورها در آن مشارکت داشته باشند.

احمدی‌نژاد گفت: نظامات حاکم بر دنیا تبعیض‌آلود و ناعادلانه هستند، اینکه در شورای امنیت سازمان ملل عده‌ای برای خود حق وتو قائل هستند، آشکارا بی‌احترامی به حقوق ملت‌هاست چنین سیستمی نه تنها نمی‌تواند دنیا را اداره کند و بلکه نمی‌تواند، ادامه پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: ایران و آلمان به خاطر گذشته تاریخی و ویژگی‌های مشترک می‌توانند همکاران خوبی برای طراحی نظم جدید جهانی داشته باشند و انتظار این است که آلمان در کنار دولت‌ها و ملت‌های مستقل قرار بگیرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه راه‌حل همه مشکلات گفت‌وگو بر اساس منطق و عدالت است گفت: باید روند گفت وگو و مذاکرات باعث تقویت دوستی شود و اگر منجر به افزایش دشمنی شود، فایده‌ای نخواهد داشت.

احمدی‌نژاد و وزیر خارجه آلمان همچنین در این دیدار مهم‌ترین تحولات منطقه و موضوع افغانستان را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داده و بر ضرورت همکاری مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر تاکید کردند.

کیدووستروله وزیر خارجه آلمان نیز با اشاره به روابط دیرینه دو ملت ایران و آلمان گفت: آلمان به دنبال راهکارهایی برای ارتقاء مناسبات دو جانبه و همکاری مشترک دو کشور در مورد مسایل بین‌المللی است.

کیدووستروله گفت: آلمان به این باور رسیده است که برخورد و مجادله راه حل رفع مشکلات نیست بلکه برای رفع آنها باید همکاری و گفتگو در پیش گرفت از این رو برای حل مسایل جهانی همکاری‌های بین‌المللی ضروری است و بر این باوریم که هیچ مشکلی نیست که درمذاکره و گفتگو قابل حل نباشد.

وی با تاکید بر اینکه کشورش خواستار تغییر در سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان است از اینکه مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا حضور کمرنگی در سازمان ملل دارند انتقاد کرد و بر ضرورت مشارکت همه کشورها در آن تاکید کرد.
وی تصریح کرد: آلمان معتقد است کشورها باید به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و احترام متقابل پایه و بنیان اصلی نظام جهانی است.

وزیر خارجه آلمان اظهار داشت: مشکلات جهانی را تنها می‌توان با مشارکت همگانی حل و فصل کرد.

وی گفت: ایران و آلمان از جایگاه ویژه و مؤثری برخوردار هستند و آلمان به دنبال ارتقای همکاری‌های فی‌مابین با جمهوری اسلامی ایران است.

کد خبر 128720
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز