گروه شهری: لایحه تاسیس و فعالیت شرکت های اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی تعاونی و خصوصی شهر تهران در جلسه روز سه شنبه 19 دی، شورای شهر مطرح و بخش‌هایی از آن به تصویب رسید.

به گزارش همشهری، شورای اسلامی شهر تهران در دویست و نودمین جلسه علنی خود با تصویب ماده واحده  این لایحه به شهرداری اجازه داد تا بهره برداری برخی خطوط شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و خطوط تحت پوشش سازمان نظارت را بر اساس دستورالعمل مربوطه و در راستای تحقق اهداف برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی و پیروی از سیاست دولت در زمینه واگذاری امور به بخش خصوصی و کاهش تصدی گری و به منظور افزایش کارایی، بهره‌وری و بهبود وضع اتوبوسرانی و همچنین به استناد آیین‌نامه اجرایی بند الف تبصره 27 قانون بودجه  سال 79 و 80 کل کشور  به بخش خصوصی برخوردار از مجوزهای قانونی  با لحاظ کردن نقش نظارتی و هدایتی  خود ‌، واگذار کند.

به موجب تبصره یک این مصوبه، شهرداری (شرکت واحد)پ موظف است در ازاء واگذاری خطوط به بخش خصوصی مطابق دستور‌العمل از جابجایی یا کاهش پرسنل برخوردار گردد.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه خصوصی سازی از سال‌ها پیش در رابطه با شرکت واحد مطرح بوده است خاطرنشان کرد: علت طرح این  موضوع، حل مشکلات  شرکت واحد و  بهبود خدمات‌ر‌سانی به مردم  است.

مهدی چمران با اشاره به بودجه شرکت و احد و مقایسه آن با بودجه عمرانی شهرداری گفت: بودجه شرکت واحد در سال84 حدود 200 میلیارد تومان یعنی برابر کل بودجه عمرانی و در سال 85 نیز نصف بودجه عمرانی بوده است و شرکت واحد  هزینه قابل توجهی را برای  شهرداری به همراه  دارد.

وی تصریح کرد: با وجود این بودجه باز هم شرکت واحد دچار مشکل است، چرا که با بلیت 20 تومانی امکان تامین بودجه وجود نداردوی افزود: پولی که بابت فروش بلیت اتوبوس دریافت می شود قابل توجه نبوده و با  احتساب 5 میلیارد تومان هزینه چاپ آن اصلا برای شهرداری مقرون به صرفه نیست.

حسن زیاری، رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر نیز گفت: در دنیا، بخش حمل و نقل عمومی همیشه نیازمند کمک است.وی افزود: نباید انتظار داشت که با واگذاری اتوبوسرانی به بخش خصوصی همه مشکلات حل شود.

وی درباره عمر اتوبوس‌‏های بخش خصوصی گفت: دولت پیش‌‏بینی کرده که عمر این اتوبوس‌‏ها 5 سال است و بعد از 5 سال با شرایط و قیمت‌‏های جدید اتوبوس‌‏های نو وارد ناوگان شود.

نادر شریعتمداری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز گفت: نگاه ما به بخش خصوصی درست نیست؛ چرا که وقتی ما مشکل مالی ‏داریم به سراغ بخش خصوصی می‌‏رویم و مفهوم بخش خصوصی یعنی پول، در حالی که  موضوع پول بخش کوچکی از ماجرا و بخش مهم در این رابطه بحث مدیریت بهینه بخش  خصوصی است.

وی ابراز امیدواری کرد، شرکت واحد نیز مانند برخی شرکت‌های زیانده دولتی وقتی به بخش خصوصی واگذار  شود، با اعمال مدیریت بهینه، راندمان بالایی پیدا کند.

مهنوش معتمدی‌آذر عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا نیز گفت: از ابتدای مطرح شدن  اتوبوس‌های خصوصی و ریالی قرار بود تعداد اتوبوس‌های بلیتی کم نشود ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و نارضایتی‌های زیادی  از این بابت گزارش می‌شود؛ ضمن اینکه بخش قابل توجهی از مردم توان استفاده از اتوبوس های ریالی را ندارند.

گفتنی است، بررسی و تصویب بخشی های دیگر این لایحه به دلیل مطرح شدن دو طرح دوفوریتی به هفته آینده موکول شد.

تفکیک باغات مشکل ملی

با مطرح شدن طرح دو‌فوریتی‌«اصلاحیه تکمیلی مصوبه ضوابط  اجرایی مربوط به چگونگی اجرای ماده یکم قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها» و نیز دو‌فوریت طرح «اصلاحیه تکمیلی دستورالعمل موضوع ماده سیزدهم مصوبه اصلاحیه ضوابط اجرایی ماده یک قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها»،  تبدیل به یک فوریت شد تا در‌خصوص آن بحث‌‏ های بیشتری صورت گیرد.

واعظی آشتیانی - خزانه‌‏دار شورای شهر گفت:  برخی از مشکلات موجود در بحث باغات، مربوط به قانون ارث است و حل این مشکلات نیازمند اصلاح قانون ارث است.

وی هنگام مطرح شدن  دو فوریت «طرح اصلاحیه تکمیلی دستور‌العمل موضوع ماده سیزدهم مصوبه اصلاحیه ضوابط اجرای ماده یک قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها» با اشاره به نگرانی قوه قضائیه در‌مورد تفکیک برخی از باغات اراضی به دلیل قانون ارث، گفت: بعد از فوت پدر یا مالک اصلی باغ، زمین و باغ بین ورثه تفکیک می‌‏شود که در این هنگام عده‌‏ای سودجو، اقدام به خرید اراضی تفکیکی کرده و در نتیجه وضعیت ملک به هم می‌‏خورد.

آشتیانی، از این معضل به عنوان مشکلی ملی یاد کرد و گفت: برای حل این مشکل باید از طریق شورای عالی استان‌‏ها و در سطح ملی برای این منظور قانونی تصویب  شود تا این مشکل در سطح ملی حل شود.

چمران رئیس شورای عالی استان‌ها نیز گفت: این سازمان اعلام کرده تا زمانی که ضابطه‌‏ای در این خصوص وجود ندارد، نمی‌‏تواند کاری در این خصوص انجام دهد.

چمران افزود: برای حل این مشکل می‌‏توانیم از سوی شورای عالی استان‌‏ها مصوبه‌‏ای پیشنهادی را به دولت ارائه دهیم تا این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

ساخت مجتمع مقابل ساختمان پیرنیا با مجوز سازمان میراث فرهنگی

در جلسه دیروز، معاون حقوقی و پارلمانی شهرداری در پاسخ به تذکر هفته پیش شریعتمداری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر درباره  احداث مجتمع تجاری مقابل ساختمان قدیمی پیرنیا(‌مشیرالدوله) در خیابان منوچهری گفت: ملک مذکور مجوزهای قانونی لازم را در دومرحله و به شرط محدودیت ارتفاع حداکثر 12 متر از سازمان میراث فرهنگی دریافت  و بر این اساس نیز شهرداری تهران پروانه  ساخت را صادر کرده است.

محمد تقوی در عین حال  افزود:‌ تقاضای اهالی محل این است که ملک روبه‌‏روی خانه پیرنیا توسط سازمان‌‏های مربوط خریداری  و به فضای سبز تبدیل شود تا دید این ساختمان تاریخی دچار مشکل نشود.

تقوی همچنین آمادگی شهرداری  را برای کمک به سازمان میراث فرهنگی جهت تملک ملک مذکور و تبدیل آن به فضای سبز اعلام کرد.

در عین حال شریعتمداری،  رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به تذکر هفته پیش خود ضمن تشکر از پیگیری شهرداری  گفت:  ضوابط میراث فرهنگی در‌خصوص نحوه احداث بنا در مجاورت مکان‌‏های فرهنگی و تاریخی کلی است و گاهی سبب ایجاد محدودیت‌‏های بی‌‏جا شده و گاهی نیز کنترل اوضاع از دستشان خارج می‌‏شود.

کمیته انضباطی ناظر بر عملکرد اتوبوس‌های خصوصی

یکی از مواردی که درباره فعالیت اتوبوس‌های خصوصی مورد انتقاد قرار گرفته سوارشدن مختلط زن و مرد است.

قبل از این با مطرح‌شدن انتقادات مشابه، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و مدیرعامل یکی از شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی از برخورد با رانندگانی که موارد انضباطی را رعایت نمی‌کنند، خبر داده بودند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، رعایت‌نکردن حریم صندلی‌های زنانه و مردانه، سیگاری‌بودن راننده، توقف در ایستگاه‌های غیرمجاز و... را ازجمله موارد تخلف درج شده در آیین‌نامه انضباطی ناوگان اتوبوس‌های خصوصی عنوان کرد.

محمد احمدی بافنده از جریمه و توقف تعدادی از اتوبوس‌های بخش خصوصی تهران خبر داد و افزود: برای اتوبوس‌های خصوصی هفته‌ای یک‌بار کمیته انضباطی تشکیل می‌شود.

احمد عبدالملکی مدیرعامل شرکت تعاونی اتوبوسرانی «ندای به آوران» نیز با اشاره به اخراج دو راننده متخلف، رعایت‌نکردن طرح تفکیک زن و مرد و استفاده از موسیقی‌های غیرمجاز را ازجمله دلایل این اخراج‌ها عنوان کرد.

کد خبر 12941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز