سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

گروه شهری: در جلسه روز سه‌شنبه 24 بهمن شورای شهر، گزارشی درباره جمع آوری، حمل و بازیافت زباله‌های شهری و چگونگی مشارکت بخش خصوصی در این زمینه گزارشی از سوی معاون خدمات شهری شهرداری تهران ارایه شد.

در سیصدمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران همچنین برخی اعضاء  نسبت به عدم جدیت در به کارگیری بخش خصوصی و متخصصان و کارشناسان در فرآیند بازیافت زباله‌های شهر تهران انتقاد کردند و از  شهرداری در این باره توضیح خواستند.

مسعود کرباسیان معاون خدمات شهری گفت: در حال حاضر روزانه 7 هزار و 700 تن زباله از مناطق مختلف شهرداری جمع آوری و به کهریزک منتقل می‌شود که احتمال افزایش آن با توجه به توسعه شهر و  شهرک های اقماری وجود دارد.

وی با اشاره به روند بازیافت زباله در سال 84 گفت: بیشترین رقم، 2 هزار و 226 تن بود که این میزان به دلیل بروز برخی مشکلات برای پیمانکاران و آتش‌سوزی در یکی از واحدهای مربوطه هم اکنون کاهش یافته و به یکهزار و 50 تن رسیده است.

معاون خدمات شهری  با بیان اینکه  تلاش می شود که تفکیک زباله از مبدا  به 36 درصد برسد گفت: هم اکنون در 22 منطقه تهران،  22 ایستگاه جمع آوری زباله خشک ایجاد شده است.

نادرشریعتمداری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز با انتقاد از روند عزل و نصب  های مدیریتی در سازمان بازیافت شهرداری طی سالیان گذشته گفت : مساله بازیافت و محیط زیست در شهرداری و کشور تاکنون مظلوم واقع شده و هیچگاه به این موضوع توجه نشده که سازمان بازیافت یک کار تخصصی است.

وی با تأکید بر لزوم حمایت از  پیمانکاران بازیافت و تولید کمپوست گفت:  6 ماه است که تاسیسات پیمانکاران در این زمینه تعطیل شده است.

رسول خادم رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا نیز گفت: موضوع جمع آوری زباله و بازیافت آن به عنوان وظیفه و بحث  اصلی شهرداری،  مغفول مانده است.

مهلت بخشودگی 10 درصد خوش حسابی پرداخت عوارض

از سوی دیگر رئیس شورای شهر گفت: شهروندان با پرداخت  قبوض مربوط به عوارض  تا پایان اسفند ماه امسال از 10 درصد بخشودگی ناشی از خوش حسابی استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به مشکلات و ابهامات پیش آمده در صدور و نحوه محاسبه قبوض مربوط به عوارض نوسازی و بهای خدمات خواستار توضیح  از سوی شهرداری شد.

مهدی چمران به اشکالات پیش آمده در قبوض عوارض نوسازی اشاره کرد و گفت: در برخی قبوض بدهی سابق بابت بهای خدمات که دریافت نشده آمده است در حالیکه این عوارض سالهاست دریافت نمی شود.

از سوی دیگر حسین پور زرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران نیز با بیان اینکه مردم می‌توانند در این زمینه به ستادهای رفع اشکال که در شهرداری‌های مناطق پیش‌بینی شده مراجعه کنند گفت: قبوضی که در آنها اشکال ایجاد شده است تا پایان خرداد ماه سال آینده فرصت پرداخت دارند.

از سوی دیگر چمران رئیس شورای شهر خطاب به معاون خدمات شهری گفت: برای برپایی نمایشگاه‌های بهاره و پر ازدحام در محل نمایشگاه‌ها نباید مجوز داده شود.

وی همچنین از سازمان میوه و تره‌بار خواست ضمن هماهنگی با وزارت بازرگانی زمینه مناسب برای عرضه میوه ارزان در آستانه سال نو  فراهم شود.

حاشیه‌های جلسه شورای شهر

زمانی که بیادی نایب رئیس شورای شهر و شریعتمداری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا از عدم پاسخگویی برخی مسئولان به اعضای شورا گلایه کردند.

کرباسیان ضمن عذرخواهی از این موضوع خاطرنشان ساخت  که در مواردی حتی تأکید داشته‌ام که نامه‌ها و پاسخ سئوالات با امضای خود بنده برای اعضاء ارسال شود.

چمران نیز از پاسخگو نبودن برخی مناطق  به مردم و حواله دادن آنان به اعضای شورای شهر انتقاد کرد و گفت: اگرچه ما به عنوان اعضای شورای شهر خود را پاسخگوی مردم می دانیم ولی شهرداری نیز باید وقت بگذارد و به مردم پاسخ بدهد نه اینکه مردم را از سر خود وا کنند.

کد خبر 15693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز