همشهری آنلاین: رئیس جمهور با توجه به رخداد‌های منطقه گفت حاکمان آنها باید بنشینند و ببینند که مردم چه می‌گویند و خواسته‌های آنها را اجرا کنند.

احمدی نژاد

 به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور، در پایان آخرین جلسه هیات دولت در سال 89 در جمع خبرنگاران در ساختمان دولت حضور پیدا کرد و با تبریک فرا رسیدن سال نو و عید نوروز به تمام ملت ایران به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

 محمود احمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود گفت: پیشاپیش عید نوروز را به ملت بزرگ ایران و تمام بشریت تبریک عرض می‌کنم، اکنون نوروز به یک عید جهانی تبدیل شده و همگان به آن توجه دارند . نوروز یک آیین متعالی و انسانی است که پایه‌گذار آن ایرانی‌ها بودند در حفظ آن تلاش کردند و امروز آن را به بشریت هدیه می‌دهند.

 وی در ادامه سخنان خود به حوادث منطقه اشاره کرد و افزود: حدود یک ماه قبل بود که در همین جا خطاب به کسانی که نسبت به ملت های خود رفتارهای غیرقابل توجیح و غیرقابل درک انجام می‌دهند صحبت‌هایی را مطرح کردم و امروز می‌بینیم که در بحرین نیز دربرابر توده‌های مردم صف‌آرایی شده و این کار زشتی است، می بینیم چگونه اکثریت مردم را تحت فشار قرار می‌دهند و می‌خواهند با توپ و تفنگ با مردم‌شان صحبت می‌کنند .

 وی ادامه داد: آنها مگر نمی‌خواهند حاکم باشند و فعالیت کنند، چرا پس اکثریت را تحت فشار قرار دادند در حالی که حاکمیت متعلق به مردم است. کارهایی که اتفاق افتاده کارهای بدی است، غیرقابل توجیه و جبران و تجربه نشان داده که این اقدامات به سرانجام نمی‌رسد. آنها باید بنشینند، ببینند که مردم چه می‌گویند و خواسته‌های مردم را اجرا کنند، نه آنکه با تفنگ و مسلسل و هلی‌کوپتر در برابر آنها بایستند. این حرکات ، رفتارهای زشت، ضد انسانی و غیرقابل قبول است و نتیجه‌ای نخواهد داشت .

 وی با اشاره به این‌که برخی از کشورهای همسایه قوای نظامی به بحرین فرستاده‌اند،افزود: قبلا نیز کسانی بودند که به کشورهای همسایه‌شان لشکرکشی کرده‌اند، آنها اکنون کجا هستند؟ خوب است آنها از سرنوشت صدام عبرت بگیرند، آنها ببینند که سرنوشت صدام چگونه شد چرا برخی اصرار دارند تجربیات‌ شکست‌خورده صدام را تکرار کنند؟ مگر می‌شود امواج انسانی را با نیروهای مسلح از کشورهای دیگر متوقف کرد، اینها اقدامات زشت و شکست خورده‌ای است.

 رئیس‌جمهور خطاب به آنها گفت: ببینید که آمریکا چه کرد، آمریکا دوست امین و وفاداری نیست، او تمام دوستان خود را قربانی کرده است، مگر صدام دوست صمیمی‌ آمریکا و غرب نبود، مگر آنها از او حمایت نمی‌کردند، برایش کف نمی‌زدند او را تشویق نمی‌کردند الان صدام کجاست؟ و آنها برای حفظ منافع خود در برابر صدام ایستادند و دیدیم که چه اتفاقی افتاد. در آینده نزدیک نیز کسانی که در نقشه آمریکا بازی می‌کنند قربانی می‌شوند و ما نمی‌خواهیم شاهد چنین سرنوشتی برای برخی از کشورها باشیم. بنشینید با مردم صحبت کنید و راه‌حل انسانی پیدا کنید.

 رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: بحرین 700 هزار نفر جمعیت دارد و بیش از 600 هزار نفر حرف‌هایی دارند، مطالباتی دارند، به جای برخی از کارها بنشینید و گفت‌وگو کنید و به مردم احترام بگذارید و اصلاحات انجام دهید. اگر امروز این رفتار را انجام می‌دهید فردا ، شش ماه دیگر یا یکسال دیگر چه کاری می‌خواهید انجام دهید.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که ما این اقدامات را به حساب دولت آمریکا می‌گذاریم، گفت: دولت آمریکا به دنبال نجات رژیم صهیونیستی می‌خواهد صدای ملت‌ها و مطالبات حقیقی ملت‌ها را خفه کند و در این ارتباط از برخی از دولت‌های منطقه سوءاستفاده می‌کند، ما اینها را به حساب آمریکا می‌گذاریم و دولت آمریکا باید بداند که لکه ننگ پاک‌نشدنی بر روی پیشانی آن قرار گرفته و امواج انسانی در آینده همه اقدامات را مدنظر قرار می‌دهد و ریشه ظلم آمریکا را در منطقه از بین می‌برد.

 رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تصمیم اخیر دولت در ارتباط با افزایش حقوق قضات و کارکنان دادگستری گفت: همانطور که می‌دانید کار وزارت دادگستری کار سختی است و کسانی که در این حوزه مسوولیت داشته و فعالیت می‌کنند، باید در آرامش خاطر باشند و دولت به همین بابت تصمیمی را که در مورد افزایش حقوق هیات علمی دانشگاه و کارکنان دانشگاه گرفته در مورد قضات محترم و کارکنان دادگستری نیز اعمال می‌کند و این هدیه‌ای که از سوی دولت به قضات و کارکنان دادگستری و این‌که آنها بر حق ملت بایستند با مفاسد مبارزه کنند، حق مردم را اعمال کنند که قریب به اتفاق قضات ما انسان‌های شریف و پایبند به عدالت و حقوق انسانی هستند.

 رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با برگزاری جشن جهانی نوروز در تهران درفروردین سال 90 با اشاره به اهمیت نوروز اظهارداشت: نوروز حقیقی امسال با آمدن و رسیدن انسان کامل محقق می‌شود . نوروز جشن بزرگی است که بزرگان ما بر روی آن تاکید کردند و در واقع یک جشن انسانی است. امروز نوروز به یک جشن جهانی و بین‌المللی تبدیل شده و در واقع یک فرصتی ایجاد شده که فرهنگ توحید، عدالت ، عشق و صلح در عرصه جهانی مطرح و گسترده شود و ملت ایران بتواند این فرهنگ را به دنیا عرضه کند.

 رئیس‌جهمور با اشاره به برگزاری جشن جهانی نوروز در سال 89 در تهران افزود: در نوروز سال 89 جشن نوروز با حضور سران و نمایندگان برخی از کشورها در تهران برگزار شد و تصمیم گرفته شد که جشن نوروز در سال 90 نیز در تهران برگزار شود و امسال نیز این جشن با حضور چندین رییس‌جمهور و نمایندگان برخی از کشورها در تهران برگزار می‌شود، البته ما محدوده دعوت را گسترده نکردیم در این جشن‌ها مسوولان کشورها جمع می شوند با یکدیگر گفت‌وگو می کنند، بر روی اهمیت مساله توحید، عدالت ،‌اخلاق تاکید مجدد می‌کنند و روی زیبایی‌ها ، صمیمت‌ها. و امیدواریم جشن نوروز تبدیل به جشن بزرگی برای بشریت در برابر هیاهوهای مادی و جشن‌های سطح پایینی که برخی اصرار دارند آن را به انسانیت تحمیل کنند، بشود.

 رئیس‌جمهور با اشاره به گستردگی حوزه فرهنگی و تمدنی ایران گفت: نوروز زمان از بین بردن کدورت‌ها و توجه به همدلی و محبت ها و زیبایی‌هاست و انشاءالله نوروز حقیقی هرچه زودتر فرا برسد .

رئیس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره بحث بودجه سال 90 و پیگیری آن در مجلس، گفت: بررسی بودجه در مجلس ادامه دارد. البته با توجه به مصوبه دیروز مجلس بعید می‌دانم که بررسی آن امسال تمام شود و ما معتقد بودیم که امسال می‌شد آن را جمع‌بندی کرد.

 وی ادامه داد: قانون برنامه پنجم در سی‌ام بهمن اجرایی شدن آن آغاز شد و ابلاغ شد و ما یکم اسفند ماه لایحه بودجه را تقدیم مجلس کردیم. فرصت کمی بود، ولی بودجه را ارایه دادیم.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که البته قانون‌های مادر و پایه در کشور وجود دارند و قانون کم نداریم، گفت: بودجه سال 90، 39 بند بود، برای شفاف‌سازی و مجلس تشخیص داد که در سال آینده بررسی آن را انجام دهد. البته با توجه به مصوبه دیروز مجلس وضعیت دو ماه اول سال 90 برای دولت مشخص شد و ان‌شاءالله دولت با همان سرعت که در سال 89 داشت، فعالیت‌ها را در سال 90 نیز ادامه دهد. 

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری در مورد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و موارد مربوط به آن، گفت: یکی از مهمترین اهداف اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تغییر رفتار اقتصادی مردم بود که خوشبختانه در بخش وسیعی از مردم اتفاق افتاد و حدود 80 درصد مردم در مصرف آب، برق، گاز، بنزین و موارد دیگر رعایت‌های لازم را کردند. تا 15 درصد نیز رویه قبلی را ادامه دادند و ان‌شاءالله آنها نیز در سال جدید رعایت‌های لازم را انجام می‌دهند و این مصرف را کنترل می‌کنند.

 وی گفت: در واقع یک صرفه‌جویی خوبی در مصرف ملی ما رخ داد.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که اکنون پایان سال است و تحرک زیاد است، گفت: با این همه تحرکی که وجود دارد، دیروز مصرف بنزین در کشور ما کمتر از 45 میلیون لیتر بود و این اتفاق بزرگی است در صورتی که متوسط ما قبلا حدود 51 میلیون لیتر بود. در برق و گاز این کنترل مصرف اتفاق افتاده است. تولید ما افزایش پیدا کرده، فرصت برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت افزایش پیدا کرده. همکاری مردم در این زمینه فوق‌العاده بوده. مردم با صمیمیت این کار را انجام دادند و من تشکر می‌کنم. مردم هوشمندانه رفتار کردند و باعث سربلندی در دنیا شدند و اهداف محقق شد.

 احمدی‌نژاد ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز هنوز چندین بسته ما به صورت نهایی عملیاتی نشده که ان‌شاءالله تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد. در بخش صنعت نیز کار ادامه دارد.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که روش کشاورزی باید تغییر کند و روند چرخه ما تغییر کند و این اقدامات به سرعت در حال تحقق است، گفت: پیش‌بینی شده است که این اهداف در پنج سال تحقق پیدا کند، ولی ما پیش‌بینی می‌کنیم که اگر این روند کنونی حفظ شود بخش مهمی از این تحولات در طول سه سال رخ می‌دهد.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که در بخش بازار نیز ما شاهد تحرک و فعالیت هستیم، گفت: تولیدکنندگان ما با تولید بیشتر سود کرده‌اند. فروشندگان ما نیز با فروش بیشتر. البته اشکالاتی نیز وجود دارد که ان‌شاءالله این اشکالات رفع می‌شود.

 وی ادامه داد: کار ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها نیز ادامه دارد، فعالیت‌ها را به صورت دائم پیگیری می‌کند و نتایج نیز پیگیری می‌شود.

کد خبر 130629
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز