شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی در استرالیا نشان می‌دهد که پزشکان مرد 4 برابر با احتمال بیشتر نسبت به همکاران زن‌شان ممکن است به خاطر سوءرفتار تحت اقدامات انضباطی قرار گیرند.

hospital

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران در دانشگاه ملبورن به تجزیه و تحلیل  485 مورد در استرالیا و نیوزیلند در فاصله سال‌های 2000 تا 2005 پرداختند که در آنها پزشکان به خاطر سوءرفتار مقصر شمرده شده بودند و مورد تنبیه قرار گرفته بودند.

این پژوهشگران دریافتند در مجموع از هر 10 هزار دکتر شش نفر در هر سال استرالیا و نیوزیلند بوسیله هیات‌های داوری که توانایی لغو پروانه طبابت آنها را داشتند، تنبیه شده بودند، و پزشکان مرد اکثریت غالب موارد را تشکیل می‌دادند.

هنگامی این ارقام با توجه به تعداد کمتر پزشکان زن، و ساعات کمتری کاری آنها به طور میانگین، تعدیل شدند، نشان داده شد که پزشکان مرد با احتمال 4 برابر بیشتر نسبت به همکاران زن‌شان مورد تنبیه انضباطی قرار می‌گیرند.

بر اساس این بررسی که در جورنال پزشکی استرالیا منتشر شده است، متخصصان زنان و زایمان وروانپزشکان مورد بیشترین میزان تنبیهات انضباطی قرار گرفته بودند، و در رده بعدی پزشکان عمومی قرار داشتند.

پزشکان بیشتر از همه به خاطر سوء رفتار جنسی (24 درصد)، و در رده بعدی به خاطر تجویز غیراخلاقی یا غیرقانونی دارو (21 درصد) احضار شده بودند. هشت درصد موارد نیز مربوط به مرگ بیمار می‌شد.

سرپرست این پژوهش، کاتی الکین از دانشکده حقوق و دانشکده بهداشت جمعیتی ملبورن گفت که وجود این تفاوت جنسیتی او را غافلگیر کرده است.

او گفت در اکثریت موارد بیماران دچار یک آسیب جسمی یا روانی تشخیص‌داده شده بودند.

الکین گفت: "این یافته‌ها بیانگر آن است که هیات‌های داوری و کمیته‌‌های انضباطی نقش خود را برای حفاظت از عموم، نسبت به صورتی منصفانه تفسیر ‌می‌کنند."

"این هیات‌ها در اغلب موارد آماده بودند که سوءرفتار پزشکان را بدون توجه به اینکه باعث آسیب بیماران شده باشد یا نه، مجازات کنند. این وضعیت بیانگر آن است که مسئولان انتظامی در این موارد چشم‌پوشی نمی‌کنند- و سعی می‌کنند با موارد سوءرفتار حرفه‌ای که خطراتی برای اجتماع ایجاد می‌کنند، فعالانه برخورد می‌کنند."

کد خبر 134041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز