همشهری آنلاین: دو دانشمند کانادایی که کشف سلول‌های‌ بنیادی بوسیله آنها راه را برای پژوهش‌های بحث‌برانگیز گشود

ممکن است  نامزد جایزه نوبل پزشکی 2009 شوند که برندگان Hن در دوشنبه 5 اکتبر (13 مهر) اعلام می‌شوند.

به گزارش آسوشیتدپرس ارنست مک‌-کولاک و جیمز تیل در سال 2005 برنده جایزه معتبر علمی لاسکر شدند و کارشناسان می‌گویند همچنین ممکن است در نامزدهای جدی برای گرفتن یک جایزه نوبل برای کارشان در دهه 1970  در کشف شناسایی سلول‌هایی که خود را بازسازی می‌کنند،‌ قرار داشته باشند.

بسیاری از افراد که برنده جایزه لاسکر - که به آن نوبل آمریکایی هم می‌گویند-  بعدها جایزه نوبل را هم دریافت می‌کند.

 سلول‌های بنیادی با توچه توانایی‌های خاص‌شان،‌ این امکان را ایجاد می‌کنند تا به سلول‌ها، بافت‌ها و شاید  اندام‌های آسیب‌دیده جایگزین کرد و به این ترتیب درمان بیماری‌های مانند آلزایمر، بیماری قلبی، دیابت یا آرتریت روماتوئید پرداخت.

 رشد دادن سلول‌های بنیادی به دست آمده از رویان‌های انسانی مدت‌هاست به موضوعی بحث‌برانگیز از لحاظ اخلاقی بدل شد، اما یک پیشرفت اخیر به دانشمندان امکان داده است که با پرهیز از این منازعات اخلاقی از سلول‌های معمولی پوست، سلول‌ بنیادی تولید کنند.

 کارین بیوس، از روزنامه سوئدی Dagens Nyheter که در طول‌ سال‌ها جایگاه خود را به عنوان یک پیش‌بینی‌کننده معتبر برنده جایزه نوبل تثبیت کرده است،‌ حدس می‌زند که تیل و مک کولاک در میان نامزدهای جایزه نوبل پزشکی امسال باشند.

 دیکر برندگان بالقوه نوبل شامل دانشمندان آمریکایی الیزابت بلک‌برن، کارول گیدر و جک سزوستاک به خاطر پژوهش‌های آنزیمی‌شان است. کشف آنزیم تلومزار بوسیله این سه نفر راه برای پژوهش‌هایی گشود که نشان دادند سلول‌های سرطانی از تلومراز برای تداوم رشد کنترل‌نشده‌شان استفاده می‌کنند.

 مطابق معمول اعضای رازدار کمیته جوایز پیش از اعلام نتایج در یک کنفرانس خبری در انستیتو کارولینسکا در  استکهلم سوئد ، هیچ اشاره‌ای به این چه افرادی مورد برای کسب جوایر مورد بررسی قرار می‌دهند،‌ نمی‌کنند.

کد خبر 92019

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز