سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک سازمان طرفدار حقوق پزشکی دوشنبه 31 آگوست (9 شهریور) کارشناسان پزشکی را متهم کرد که "نقشی اساسی" در مشاوره و اعمال روش‌های بازجویی خشن مورد استفاده سیا بر روی مظنونان به تروریسم داشته‌اند.

سازمان پزشکان برای حقوق بشر (PHR) گزارشی شش صفحه‌ای در این مورد را منتشر کرده‌اند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه این گزارش یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که جزئیات تکان‌دهنده‌ای در مورد گستره‌ای از شیوه‌های مورد استفاده برای در بازجویی‌ها از جمله القای مصنوعی خفه‌شدن که waterboarding نامیده می‌شود در یک گزارش دادستان کل سیا در سال 2004 افشا شد.

[جزئیات تازه‌ای از شکنجه‌های هولناک سیا فاش شد]

 افشای این گزارش باعث بروز مباحث تندی در مورد روش‌های بازجویی در دوران "جنگ با ترور" در دولت جرج دبلیو بوش شد.

گزارش PHR می‌گوید:‌ "متخصصان پزشکی نقش مهمی در ایجاد، به کار بردن و توجیه کردن این شکنجه‌ها داشتند."

"متخصصان پزشکی در دولت فدرال و روانشناسان طرف قرارداد دولت در طراحی و نظارت بر شیوه‌های زیانبار بازجوی دخیل بودند. چنین مشارکتی بوسیله پزشکان به وضوح مخالف اخلاق پزشکی است."

این گروه غیرانتفاعی همچنین اعلام کرد که این کارشناسان پزشکی "در انتخاب و توجیه روش‌های خشونت‌آمیزی شریک بودند که ایمنی و کارآیی آنها در به دست آوردن اطلاعات دقیق، هیچ اساس معتبر علمی ندارد."

بازجویان سیا متهم هستند که از مجموعه‌ای از شیوه‌های بازجویی خشن بر روی اعضای مظنون القاعده استفاده کرده‌اند، از جمله تهدید جسمی، اعدام‌های دروغین، به حالت خفگی رساندن تا حدی که زندانی هشیاری‌اش را از دست بدهد و حتی استفاده از برس‌های زبر روی پوست برهنه زندانی.

PHR هشدار داد که استفاده از جنین شیو‌های بازجویی و نظارت بر آنها بوسیله پزشکان برای تنظیم کارآیی آنها به "کاربرد شیوه‌های آزمایشی غیرقانونی" بر روی انسان‌ها نزدیک می‌شود.

اسکات آلن که مشاور پزشکی PHR ، نویسنده اصلی گزارش که روی وب‌سایت این گروه منتشر شده است، به صراحت می‌گوید:‌ "پزشکان و روانشناسانی که با سیا همدست شده بودند تا مشاهدات در مورد به حال خفگی رساندن، را ثبت کنند، به مرحله ارتکاب جرم انجام آزمایش‌های غیراخلاقی و غیرقانونی روی انسان رسیده‌اند."

PHR خواستار آن شده است که تحقیق مستقلی در مورد کارشنان پزشکی دخیل در عملیات سیا انجام شود تا معین شود که آیا آنها مرتکب "رفتار مجرمانه و غیرحرفه‌ای" شده‌اند یا نه، و پروانه کار کارشناسانی که ثابت شود که قوانین اخلاق پزشکی را زیرپا گذاشته‌اند، باید لغو شود

کد خبر 89312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز