چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

مجید پاکساز * در طول سال‌های گذشته اقبال شهروندان تهرانی به استفاده از فضاهای تفرجگاهی افزایش چشمگیری یافته است؛ فضاهایی که به دلایل مختلف کالبدی نتوانسته‌اند توسعه یابند تا بتوانند پاسخگوی اوقات فراغت شهروندان تهرانی باشند.

hezaroyekshahr

نیاز روز افزون شهروندان به‌اندازه‌ای است که اماکن موجود در شهر تهران پاسخگوی این نیاز نیست.

طرح تفصیلی جدید شهر تهران در نخستین گام برای ساماندهی فضاهای تفرجگاهی و تفریحی، تلاش کرد زیر پهنه حفاظت ویژه که محدوده‌ای بین خط کالبدی و خط حریم را شامل می‌شود به توسعه فضاهای گردشگری و تفرجگاهی اختصاص دهد. براساس مقررات موضوعه در فراپهنه باز و سبز، ساخت‌و‌ساز زیر پهنه فوق برای سکونت مجاز نبوده و صرفا عملکردها و فعالیت‌های خاصی در راستای توسعه مراکز تفریحی و گردشگری مانند رستوران و سفره خانه سنتی، مجموعه‌های ورزشی، مراکز جهانگردی و اقامتی شهر و... با غلبه فضای باز و سبز مجاز است. مناطق 21، 22، 13، 15، 14، 1، 2، و 5 مناطق 8‌گانه‌ای هستند که میزبان زیر پهنه حفاظت ویژه هستند. مجموعه مساحت این زیر پهنه 37/43 کیلومتر مربع است. به زبان ساده از این پس تمامی زیر پهنه حافظت ویژه که در مناطق شمال و غرب و در محدوده شرقی تهران و در مجاورت مناطق13، 14 و 15 قرار دارد، عمدتا میزبان فعالیت‌های گردشگری و تاسیسات مربوطه خواهد بود.

نقطه آغاز این جریان احداث بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی هزار و یک شهر در غرب تهران است. ساخت چنین مجموعه عظیمی که محصول طرح تفصیلی جدید تهران است، اتفاق بزرگی است؛ چراکه موجب تغییر سیمای شهر شده و علاوه بر ایجاد روحیه نشاط و شادابی در شهروندان تهرانی، می‌تواند محلی مناسب برای فعالیت‌های تفرجی نه تنها برای شهروندان و هم میهنان عزیزمان باشد، که میزبان بسیاری از گردشگران اسلامی شود. مجموعه تفریحی هزار و یک شهر در روزگاری در تهران سربرآورد که بسیاری از برنامه و طرح‌های مشابه ناقص و ابتر و ناتمام باقی ماند و هیچ کدام نتوانست به اجرا درآید. قطعا با بهره‌برداری از این پروژه در آینده نشاط و شادابی به شهر تهران باز می‌گردد و تاثیر غیرقابل انکار آن، تولید ثروت و شکوفایی اقتصادی در شهر خواهد بود.

این پروژه بی‌تردید یکی از نخستین رهاوردهای اجرای طرح تفصیلی جدید تهران است. ما نیز به مانند تمامی شهروندان تهرانی از این اتفاق مبارک و خجسته شادمانیم؛ چراکه قرار است تهران شهری زیبا و دوست‌داشتنی شود؛ شهری که به‌نظر می‌رسد با اجرای طرح تفصیلی به مثابه فرزندی است که عاقل‌تر شده و وضعیت نشاط و شادابی خود را احیا کرده است.

* مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری

کد خبر 138414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز