همشهری آنلاین: دادستان کل کشور گفت: پرونده مدیران عامل مناطق ازاد ارس و اروند ارتباط مستقیمی با پرونده محمدشریف ملک‌زاده ندارد.

محسنی اژه‌ای

 به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در حاشیه همایش سراسری قوه قضائیه در رابطه با بازداشت ملک زاده و مدیران عامل مناطق آزاد ارس و اروند تصریح کرد: در مورد این مسئله فعلا در مرحله تحقیقات مقدماتی هستیم و دستگیری آن دو نفر ارتباط مستقیمی با این پرونده ندارد.

 وی ادامه داد: دو نفری که دستگیر شده‌اند گرچه از طرف همان سازمان ذی‌ربط هستند اما ارتباط مستقیمی با این پرونده ندارند. ممکن است در هر سازمانی افراد دیگری هم دستگیر شوند اما این‌طور نیست که مستقیما با پرونده تهران ارتباط داشته باشند.

 دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده‌های تجاوز به عنف در خمینی شهر، کاشمر و گلستان نیز اظهار کرد: این سه موضوع در حال پیگیری است اما دو مورد آن هنوز به دادگاه نرفته است.

 محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در رابطه با تعداد دستگیرشدگان این پرونده گفت: متهمان اصلی تقریبا همه دستگیر شده‌اند اما اینکه بگوییم هشت نفر بازداشت شده‌اند یا 9 نفر، خیلی تفاوتی نمی‌کند.

 محسنی اژه‌ای در رابطه با این سه پرونده اضافه کرد:‌ بی‌جهت نباید مسائل را بزرگ کنیم چرا که این به نفع خودمان و به نفع کشور نیست لذا مسائل را آن مقداری که هست باید مطرح کنیم. در خصوص مسئله کاشمر بعضی از رسانه‌ها حقیقتا موضوع را بیش از چیزی که بود، مطرح کردند حتی بیشتر از مسئله خمینی‌شهر.

 وی ادامه داد: واقعیت غیر از آن چیزی است که رسانه‌ها به آن می‌پردازند. وقتی که این‌طور می‌شود، هم دستگاه قضایی نمی‌تواند درست وظیفه خود را انجام دهد و در یک فضای ملتهبی قرار می‌گیرد، هم مردم متوجه نمی‌شوند اصل قضیه چه بوده که بدانند برخورد قاطعانه در آنجا چیست. ضمن اینکه گاهی به کسی خسارت وارد می‌شود. خواهشم این است که به آرامش جامعه کمک کنیم. گاهی اوقات برخی تیترها خلاف واقع بوده و آرامش‌بخش نیست.

 دادستان کل کشور اظهار کرد: چنانچه ما نسبت به هر جرمی سریع، به موقع و قاطع اقدام کنیم، حتما نتایج مثبتی خواهد داشت و بازدارندگی‌اش بیشتر است اما بعضی از موضوعات، خاص است و نیاز به زمان دارد.

 محسنی اژه‌ای همچنین در رابطه با وظایف دادستانی کل کشور گفت: یکی از وظایف مهمی که رئیس قوه قضائیه به عهده دادستانی کل گذاشته و از سال قبل و امسال آن را دنبال می‌کند پیگری جرائم خاص است یعنی اول رصد کنیم چه نوع جرم خشنی در کشور اتفاق می‌افتد، ثانیا پیگیری کنیم که نیروهای انتظامی و امنیتی که باید جرم و مجرم را کشف و شناسایی کنند، تلاش بیشتری به خرج دهند. همچنین باید از دادسرا و دادستان بخواهیم که پرونده را سریع تشکیل داده و رسیدگی کند و مراحل بعدی رسیدگی تا زمان اجرای حکم پیگیری شود.

 وی با اشاره به بحث مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیز اظهار کرد: وظایفی در این زمینه به عهده دادستان کل کشور گذاشته شده است که با هماهنگی با نیروی انتظامی به خصوص پلیس مبارزه با مواد مخدر به ریشه‌های این قضیه و قاچاقچیان اصلی نزدیک می‌شویم.

 دادستان کل کشور گفت: با پلیس صحبت کردیم مبنی بر اینکه تا کنون با خرده‌فروشان جرم سر و کار داشته‌ایم و هر مقدار هم که مبارزه شود اگر به عوامل و باندهای اصلی قاچاق نرسیم، این مبارزه همچنان باید ادامه پیدا کند؛ لذا باید باندهای اصلی مواد مخدر شناسایی شوند. دستگاه قضایی و دادستانی کل کشور هم مصمم هستند که پرونده اینها را سریع‌تر و با قاطعیت بیشتری دنبال کنند.

 محسنی اژه‌ای تصریح کرد: جای خوشحالی است که الان پرونده‌های مواد مخدر از نظر کمیت و دستگیری‌ها کم شده ولی از نظر کیفی بسیار بالاتر رفته است و از طرف دیگر اکثر پرونده‌هایی که قبلا ممکن بوده حتی یک سال به طول بینجامد ظرف مدت سه ماه به نتیجه می‌رسد و این خیلی مطلوب است. مسئله مهم دیگر این است که با مجرمان در این زمینه بدون اغماض برخورد می‌شود.

 وی در ادامه توضیح وظایف دادستانی کل کشور افزود: آیت‌الله آملی لاریجانی خیلی اصرار داشته و دارند که یک نظارت قوی از طرف دادستانی کل کشور بر دادسراهای کشور صورت گیرد. ما در سه سال گذشته و سه ماهه اول امسال 13 استان را رفته‌ایم و هیئت‌های بازرسی فرستاده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال این کار شتاب بیشتری بگیرد.

 دادستان کل کشور در رابطه با وظیفه دادستانی در جهت حفظ حقوق عامه به مسئله آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: ما در حال پیگیری هستیم که نهادهای مسئول، سازمان محیط زیست و سایر مسئولان دستگاه‌های دولتی نسبت به این قضیه اهتمام بیشتری داشته باشند. در مورد تعرضاتی که به زمین صورت می‌گیرد داستانی کل فعالیت بسیار خوبی دارد اما با توجه به تاکید رئیس قوه قضائیه، شورای حفظ حقوق بیت‌المال در این زمینه فعالیت می‌کند.

کد خبر 138712
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز