سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با استقبال گسترده از اعلام حکم جلب معمر قذافی، خبر‌ها حاکی از آن است که انقلابیون به 80 کیلومتری پایتخت لیبی رسیده‌اند.

لیبی

 به گزارش ایسنا، به نقل از سایت الجزیره، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: اتهامات دادگاه جنایی بین‌المللی علیه معمر قذافی، رهبر لیبی بر ماهیت جنایت‌هایی دلالت دارد که نظام قذافی در لیبی مرتکب می‌شود. این سخنگو با درخواست مجدد از قذافی برای کناره‌گیری تاکید کرد: نیاز به عدالت و برابری امری روشن است.

 همچنین آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز اعلام کرد: حکم دادگاه جنایی بین‌المللی، دلایل حمله‌ی هوایی ناتو را تحکیم بخشید و به انزوای قذافی افزود.

 وی در بیانیه‌ای تصریح کرد: قذافی و اطرافیانش باید بدانند که زمان به سرعت رو به پایان است و ناتو بیش از هر زمان دیگری به اعمال فشارها تا زمان پایان حملات علیه غیرنظامیان ادامه خواهد داد و با تداوم حملات ناتو، نیروهای وابسته به قذافی به مقرهای خود عقب‌نشینی خواهند کرد و کمک‌های بشردوستانه بدون هیچ مانعی به دست مردم خواهد رسید.

 جلال القلال، سخنگوی شورای ملی انتقالی لیبی نیز عنوان داشت که حکم جلب قذافی هرگونه تلاش برای مذاکره با وی را بی‌فایده کرد.

 این سخنگو گفت: شورا بسیار از این حکم خوشحال است چرا که کل جهان درخصوص محاکمه قذافی به خاطر جنایت‌هایش هم‌عقیده است و با چنین گامی مردم درمی‌یابند کسانی هستند که از آنها دفاع کنند.

 القلال افزود: هنوز زود است که درباره هر مذاکره‌ای صحبت کنیم اما مذاکره بعد از حکم جلب قذافی دیگر اهمیتی ندارد.

 این سخنگو تصریح کرد: امکان مذاکره با جنایتکار جنگی وجود ندارد و قذافی جنایتکار جنگی است و باید محاکمه شود.

 مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی نیز از معاونان و طرفداران قذافی خواست تا کناره‌گیری کنند.

 وی اعلام کرد: کسانی که قذافی را در ناعدالتی‌هایش کمک می‌کنند باید مجازات شوند و زمان آن رسیده است که برای نجات خودشان از قذافی دوری کنند.

 فرستاده رئیس جمهوری روسیه برای همکاری با آفریقا به خبرگزاری نووستی گفت: هرگونه حکم دادگاه جنایی بین‌المللی حکم نهایی نیست و هنوز درها برای ایجاد سناریوهای مختلف برای حل سیاسی بحران لیبی باز است.

 وی افزود: زمان به نفع قذافی نیست و روشن است که حفظ جایگاه سیاسی‌اش امری غیرواقعی شده و از نظر جامعه جهانی غیرقابل قبول است.

 این سناتور روسی تاکید کرد: طرابلس می‌تواند از اجلاس سران اتحادیه آفریقا در گینه که روز پنج شنبه آغاز به کار خواهد کرد، برای احراز پیشرفت استفاده کند.

 همچنین نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه بار دیگر از قذافی خواست از قدرت کناره‌گیری کند.

 وی تاکید کرد: قذافی به خوبی آنچه را که باید در راستای برقراری صلح در لیبی انجام دهد می‌داند. بعد از 41 سال استبداد زمان آن رسیده است که وی از قدرت کناره‌گیری کند و اجازه دهد ملت لیبی برای آینده خود تصمیم‌گیری کنند.

 دولت قذافی نیز در نخستین واکنش در قبال حکم دادگاه جنایی بین‌المللی اعلام کرد: حکم دادگاه را نمی‌پذیرم.

 محمد القمودی، وزیر دادگستری لیبی در یک کنفرانس خبری در طرابلس اعلام کرد: لیبی عضو توافق‌نامه رم نیست و اختیارات دادگاه جنایی بین‌المللی را که به نظر می‌رسد مشکلی برای جهان سوم شده نمی‌پذیرد.

 موسی ابراهیم، سخنگوی دولت نیز گفته است: دادگاه بر اساس سیاست یک بام و دو هوا عمل می‌کند، دستور کار سیاسی غرب را اجرا می‌کند و هیچ گونه مشروعیتی ندارد.

 یک مقام ارشد نظام لیبی نیز به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: تفکر تلاش برای دستگیری قذافی به منزله قربانی کردن میلیون‌ها لیبیایی است که گفته‌اند آماده‌اند تا برای ممانعت از دستگیری قذافی وارد عمل شوند.

 این مسئول که خواست نامش فاش نشود، گفت: این حکم جلب هیچ تغییری در اوضاع سیاسی و نظامی لیبی ایجاد نمی‌کند و قذافی در طرابلس خواهد ماند و هرگز به هیچ بهانه‌ای قدرت را ترک نخواهد کرد.

 از سوی دیگر، دیپلمات‌های غربی اعلام کردند: کمیته مجازات شورای امنیت وابسته به سازمان ملل، صفیه، همسر معمر قذافی را نیز ممنوع‌الخروج کرده است و همچنین دستور بلوکه کردن اموال وی در خارج از کشور را داده است.

 به رغم اینکه قذافی و خانواده‌اش در لیست سیاه سازمان ملل قرار دارند، روسیه مانع از اجرای این لیست شده و بر اساس آن همسر قذافی و عبدالحفیظ الزلیطنی، وزیر برنامه‌ریزی و دارایی ممنوع‌السفر شده و حساب‌های مالی‌شان بلوکه شده است.

 سفیر پرتغال در سازمان ملل که رئیس کمیته سازمان ملل در لیبی است، اعلام کرد: این تصمیم در نشست شورای امنیت اتخاذ شد.

 وی به جزئیات افراد و شرکت‌هایی که در این لیست قرار دارند، اشاره نکرد و گفت: در این لیست علاوه بر همسر قذافی و وزیر برنامه‌ریزی‌اش، شرکت نفت الزویتینه نیز که با شرکت ملی نفت لیبی در ارتباط است، قرار دارد.

 از سوی دیگر، روزنامه‌ی اماراتی دارالخلیج نوشت: انقلابیون لیبی در جنوب طرابلس پیشروی زیادی داشتند و تا 80 کیلومتری طرابلس پیشروی کردند در حالی که همچنان به منظور به تصرف درآوردن شهرک بئرالغنم در جنوب طرابلس با نیروهای قذافی درگیر هستند.

 همچنین جنگنده‌های ناتو اطراف باب العزیزه مقر قذافی را نیز هدف قرار دادند و صدای سه انفجار مهیب در اطراف باب العزیزه شنیده شد.

کد خبر 138961
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز