گروه بین‌الملل: مخالفان لیبی با نزدیک شدن به طرابلس در ۸۰ کیلومتری پایتخت لیبی با نیروهای وفادار به معمر قذافی، دیکتاتور این کشور در حال نبرد هستند. به

قذافی

گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، درگیری شدیدی میان نیروهای مخالف و نظامیان لیبی در حومه شهر راهبردی بئرالغنم، در جنوب غرب طرابلس در جریان است. مخالفان رژیم قذافی اعلام کرده‌اند که با ادامه نبرد خود در این منطقه در تلاش برای پیشروی به سمت پایتخت هستند. جمعه القماطی، یکی از سخنگویان شورای ملی انتقالی لیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، بئرالغنم را که تقریبا در
۳۰ کیلومتری جنوب شهر زاویه قرار دارد یکی از مناطق حساس برای ورود مخالفان به پایتخت دانست.زاویه در فاصله کمی از طرابلس است و یکی از ورودی‌های غربی این شهر به شمار می‌رود. با گسترش درگیری‌ها، صدای آتش توپخانه و رگبار سلاح‌های خودکار و هرچند وقت یکبار، غرش جنگنده‌های نیروهای ناتو در این منطقه به گوش می‌رسد.

گفته می‌شود درگیری‌ها زمانی شدت گرفته است که نیروهای دولتی در تلاش بودند با دور زدن مخالفان و حمله به آنها، ارتباطشان را با بقیه قطع کنند. آمار دقیقی از تلفات این درگیری‌‌ها در دست نیست اما گفته می‌شود حداقل 2 نفر از مخالفان کشته‌ شده‌اند. با وجود این، مخالفان، آمار تلفات نیروهای وفادار به معمر قذافی را بیش از این می‌دانند. مخالفان قذافی، کنترل شرق و نیز بخش‌های کوچکی در غرب این کشور، از جمله منطقه کوهستانی الجبل‌الغربی را در اختیار دارند اما وزیر دفاع شورای ملی انتقالی اعلام کرده است که به‌دلیل محدودیت تسلیحات، امکانات آنها بر پیشروی به سمت طرابلس متمرکز شده‌ است. این در حالی است که بسیاری در انتظار تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری هستند.

صدور حکم بازداشت قذافی

دادگاه بین‌المللی کیفری روز گذشته حکم بازداشت معمرقذافی، سیف‌الاسلام،یکی از پسران وی و عبدالله سنوسی، وزیر اطلاعات لیبی را صادر کرد. دادستان کل دادگاه بین‌المللی کیفری پیش از این خواستار بازداشت این سه نفر شده بود و هیأتی متشکل از 3 قاضی دادگاه در این رابطه تصمیم‌گیری کرد. این افراد متهم شده‌اند که در مقابله با مخالفان دولت لیبی، مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند. لوئیس مورنو اوکامپو، دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه برای صدور حکم بازداشت این افراد ۷۴ صفحه مدارک و اسناد را به دادگاه ارائه کرد. این در حالی است که بسیاری به امکان اجرایی شدن این حکم حتی درصورت صدور، شک داشته و عقیده دارند که این حکم می‌تواند تنها جنبه نمادین داشته باشد. تحولات اخیر در حالی اتفاق می‌افتد که حمله نیروهای ائتلاف خارجی به لیبی صدمین روز خود را پشت سر گذاشته است و هنوز وضعیت این کشور در یک بن‌بست واقعی قرار دارد.

قذافی نماد لیبی است!

موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی که روز یکشنبه از پیشنهاد برگزاری انتخابات درباره ماندن قذافی خبر داد، روز گذشته با تغییر موضع خود اعلام کرد که معمر قذافی انتخاب تاریخی مردم لیبی است و نمی‌توان او را کنار گذاشت!وی در بیانیه‌ای تأکید کرد: معمر قذافی نماد تاریخی لیبی است که فراتر از تمامی اقدامات سیاسی و بازی‌های تاکتیکی است. در این مقطع زمانی و در آینده باید این را گفت که قذافی نماد تاریخی لیبی است و ما نمی‌توانیم از او صرف‌نظر کنیم. وی پیش از این گفته بود اگر مردم لیبی تصمیم بگیرند که سرهنگ قذافی باید برود، او از قدرت کنار خواهد رفت. همچنین هیأتی از نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه آفریقا اعلام کرد که قذافی پذیرفته است تا در جریان مذاکراتی که برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی برگزار می‌شود، وارد نشود.

کد خبر 138866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز