همشهری آنلاین: رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به صدور بیش از 580هزار جلد گواهینامه در سال جدید از ورود حدود 354 هزار راننده جدید در سال جاری به چرخه ترافیک کشور خبر داد و گفت: به زودی تمام گواهینامه‌های قدیمی فراخوان، تعویض و هوشمند می‌شود.

گواهینامه

  به گزارش ایسنا، سرهنگ رحیم رمضان‌آقایی ـ معاونت تربیت آموزش پلیس راهور ناجا ـ با اشاره به اینکه از سال گذشته کار صدور گواهینامه‌های هوشمند در کشور آغاز شد، گفت: از سال گذشته تاکنون بیش‌از دو میلیون و 160 هزار گواهینامه هوشمند در کشور صادر شده است. امسال نیز نسبت به تعویض گواهینامه‌های قدیمی و صدور گواهینامه هوشمند برای تمامی رانندگان اقدام می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه گواهینامه‌های جدید دارای چیپ‌های هوشمند بوده و تمامی مشخصات فردی راننده اعم از گروه خونی، بیماری‌های خاص، تخلفات و نمرات منفی در چیپ این گواهینامه درج می‌شود، گفت: در صورتی که دسترسی نامناسب به چیپ این گواهینامه‌ها صورت گیرد اطلاعات آن به صورت اتوماتیک پاک می‌شود و فرد دارای گواهینامه مکلف است برای دریافت مجدد گواهینامه به پلیس +10 مراجعه کند.

 رمضان‌ آقایی با اشاره به اینکه برآورد می‌شود حدود 30میلیون جلد گواهینامه قدیمی در کشور وجود داشته باشد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با تجمیع گواهینامه‌های قدیمی، شمار گواهینامه‌های کشور به حدود 20 میلیون برسد.

  ایجاد مجتمع‌های آموزشگاهی برای صدور گواهینامه‌ها در کشور

 وی با اشاره به اینکه هم اکنون 12 نوع گواهینامه در کشور صادر می‌شود، گفت: درصددیم تا مجتمع‌های آموزشگاهی برای صدور گواهینامه‌ها در کشور ایجاد شود، بدین ترتیب صدور گواهینامه‌های خودروهای باربری و مسافربری، موتورسیکلت‌ها و خودروهای سواری با هم تجمیع شده و در یک مجتمع صورت بگیرد.

 وی از اجرای آزمایشی صدور گواهینامه وسایط نقلیه باربری و مسافربری در مراکز استان‌ها خبر داد و گفت: بر این اساس در مرحله اول چهار آموزشگاه رانندگی در تمامی مراکز کلانشهرها نسبت به صدور گواهینامه پ 1 (وسایط نقلیه باربری 5/3 تا 10تن) و پ 2 (وسایط نقلیه مسافربری 16 تا 26نفر)اقدام می‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه گواهینامه‌های موتورسیکلت‌ها هنوز هوشمند نشده است، گفت: با تاسیس آموزشگاه‌های رانندگی موتورسیکلت‌ها که دستورالعمل آن ابلاغ شده است، به زودی صدور گواهینامه‌های موتورسیکلت‌ها هم هوشمند خواهند شد.

 رمضان ‌آقایی درخصوص گواهینامه‌های مفقوده و سرقتی نیز گفت: در خصوص گواهینامه‌های مفقودی، دارندگان این دسته از گواهینامه‌ها شش ماه مهلت دارند تا پس از این مدت در صورت پیدا نشدن گواهینامه باید برای استعلام به شهرک آزمایش مراجعه و پس از آن برای صدور مجدد گواهینامه خود به پلیس +10 مراجعه کنند، اما در خصوص گواهینامه‌های سرقتی افراد می‌توانند با به همراه داشتن برگه سرقت گواهینامه پس از مراجعه به شهرک آزمایش و دریافت برگه استعلام برای صدور گواهینامه جدید خود به مراکز پلیس +10 مراجعه کنند.

 وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است تا استعلام گواهینامه‌ها در مراکز پلیس+10 انجام شود، بر این اساس روزانه از سفر حدود 600 نفر به شهرک آزمایش برای استعلام گواهینامه جلوگیری می‌شود.

 صدور 308 هزار گواهینامه جدید در سه ماه اول سال

 وی به آمار صدور گواهینامه‌ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سه ماهه امسال 308 هزار گواهینامه هوشمند صادر شد از سوی دیگر 154هزار گواهینامه پایه دو تعویض و 30هزار گواهینامه المثنی نیز صادر شد که بدین ترتیب حدود 354 هزار راننده جدید وارد چرخه ترافیک کشور شدند اما به صورت سرجمع 586هزار جلد گواهینامه رانندگی امسال صادر شده است.

 به گفته وی، حدود 35 هزار جلد گواهینامه موتورسیکلت نیز برای راکبان آنها صادر شده است.

 رئیس مرکز صدور گواهینامه در خاتمه به اصلاح رفتارسازی کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: از سال گذشته که این دوره‌ها برگزار شده است تاکنون حدود 13هزار و 200 نفر از پرسنل راهنمایی و رانندگی تحت آموزش قرار گرفتند که ماموران پلیس در بحث‌های مجاب‌سازی رانندگان، کنترل خشم، هوش هیجانی و شناسایی و نحوه برخورد با رانندگان عصبانی طی سه روز مورد آموزش قرار می‌گیرند.

کد خبر 139654
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز