جمعه ۱۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌‌الملل - محمد کرباسی: اعلام بسته‌شدن هفته‌نامه News of The World (اخبار جهان) با سابقه بیش از ۱۶۸سال انتشار توسط جیمز مرداک، رئیس گروه رسانه‌ای نیوزاینترنشنال و پسر روبرت‌مرداک امپراطور رسانه‌ای جهان، نه تنها نتوانست به جنجال شنود تلفنی در انگلیس پایان دهد بلکه اکنون مردم این کشور با نگرانی شاهد افشای لحظه به لحظه ابعاد گسترده‌‌تری از این رسوایی هستند.

انگلیس شنود

اندی کلسون، مسئول سابق روابط عمومی و رسانه‌ای نخست‌وزیر انگلیس که با جنجالی شدن این مسئله مجبور به استعفا از سمت خود شده بود از سوی نیروهای پلیس دستگیر شد تا فشارها بر دولت دیوید کامرون افزایش یابد.

اندی کلسون از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ سردبیر هفته نامه اخبار جهان بود و اکنون در راس فهرست متهمان شنود پیام‌های تلفنی گروهی از هنرپیشه‌ها و ستاره‌ها، مردم عادی و سیاستمداران این کشور قرار دارد که مقام‌های پلیس تعداد آنها را اکنون بیش از ۴هزار نفر تخمین می‌زنند.

کارآگاهانی که در مورد شنود پیام‌های تلفنی تحقیق می‌کنند ۴هزار نفر را شناسایی کرده‌اند که ممکن است تلفن‌های آنها مورد شنود قرار گرفته باشد. صدها نفر دیگر از مردم نگران هم روزانه با این گروه تحقیق تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند که ممکن است پیامگیر تلفن‌های موبایلشان هک شده باشد. برخی از خانواده‌های قربانیان حادثه بمب‌گذاری هفتم ژوئیه ۲۰۰۵ لندن هم جزء گروهی قرار دارند که تلفن‌هایشان مورد شنود قرار گرفته‌ است. بازداشت کلسون همزمان با آن صورت گرفت که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در یک نشست خبری از انتصاب او به‌عنوان مسئول روابط عمومی و رسانه‌ای خود دفاع و اعلام کرد که مسئولیت کامل این مسئله را می‌پذیرد.

4سال پیش، درسال ۲۰۰۶ هنگامی که تحقیقات پلیس اسکاتلندیارد درباره چگونگی دستیابی هفته نامه اخبار جهان به بعضی اطلاعات و مکالمات خصوصی مربوط به 2 فرزند ولیعهد انگلیس از یک تبانی غیرقانونی پرده برداشت، نام اندی کلسون هم بر سر زبان‌ها افتاد. تبانی بین کلایو گودمن، خبرنگار این هفته‌نامه با یک کارآگاه خصوصی برای هک کردن پیام‌های روی تلفن‌های همراه باعث شد تا این دو نفر در سال ۲۰۰۷ به زندان محکوم شوند اما اندی کلسون در دادگاه اعلام کرد که از این مسئله اطلاعی نداشته و تنها به‌عنوان قبول مسئولیت از سردبیری هفته‌نامه‌ای که تیراژ آن حدود ۳ میلیون نسخه است استعفا داد. احتمال هک شدن صندوق پیام‌های مقام‌های سیاسی این کشور از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس عوام و گوردون براون، نخست‌وزیر سابق انگلیس هم این پرونده را به‌تدریج به یک مسئله امنیتی تبدیل کرده و این احتمال وجود دارد که دولت انگلیس نتواند به راحتی از این مسئله جان سالم به در ببرد.

جیمز مرداک، رئیس گروه رسانه‌ای نیوز اینترنشنال (پسر روبرت مرداک سهامدار اصلی شرکت نیوز کورپوریشن و از غول‌های رسانه‌ای جهان) پس از این رسوایی اعلام کرد که اخبار جهان این یکشنبه آخرین شماره خود را منتشر می‌کند. نیوز اینترنشنال خود نامه‌های الکترونیکی را به اسکاتلندیارد ارسال کرده که نشان می‌دهد اندی کلسون، سردبیر سابق هفته نامه اخبار جهان، پرداخت پول به پلیس در قبال اطلاعات را تأیید کرده است. اثبات فساد مالی ماموران پلیس و دریافت پول توسط آنها برای افشای اطلاعات باعث شد تا پل استفنسن رئیس پلیس لندن اعلام کند که مصمم به ریشه‌کنی فساد در میان ماموران پلیس است.

پارلمان انگلیس روز پنجشنبه نشستی اضطراری برای بررسی این پرونده تشکیل داد و نخست‌وزیر انگلیس که اکنون تحت فشار شدیدی قرار دارد، قول تحقیقات مستقل در این رابطه را داد.

وی هم در نشست خبری خود با اعلام اینکه شنود تلفن شهروندان شرم‌آور است گفت: همه مقام‌ها از جمله خود من مقصر هستیم و در جبران این رسوایی، تحقیقاتی انجام می‌دهیم تا عاملان این مسئله محاکمه شوند.

اکنون گروهی از وکلای انگلیس این احتمال را مطرح کرده‌اند که در این پرونده گسترده به‌زودی پای رسانه‌های دیگر هم به میان کشیده خواهد شد. کامرون هر چند اعلام کرده است انتصاب کلسون تصمیم شخصی او بوده اما بدون شک احزاب مخالف به این راحتی‌ها او را در این رابطه رها نخواهند کرد.

کد خبر 139793
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز