همشهری آنلاین: کشته‌شدن مشاور نزدیک به کرزی و نماینده پارلمان در روز یک‌شنبه ضربه‌ای دیگر به رهبر این کشور است.

jan lohamad khan

جان محمد خان مشاور رئیس‌جمهور افغانستان در امور قبیله‌ای و بسیار به او نزدیک بود.

کشتن او ، که طالبان مسئولیتش را پذیرفته، درحالی رخ می‌دهد که از ترور احمدولی کرزی، برادر ناتنی رئیس‌جمهور افغانستان و یکی از قدرتمند‌ترین مردان در جنوب این کشور، چیزی کمتر از یک هفته می‌گذرد.

more برادر کرزی کشته شد

بنا به گفته یک مقام وزارت دفاع، ژنرال ظهیر ورداک ، دو مرد که جلیقه مواد انفجاری به تن و سلاح نیزداشتند به خانه خان در منطقه غربی کابل حمله کردند.خان والی ایالت اروزگان در سال‌های 2002 تا مارس 2006 بود.بیشتر مردم این ایالت جنوبی پشتون هستند.او به همرا قانونگذار اروزگان، محمد هاشم وطن‌وال تیر خورد.

پلیس گفت یکی از مهاجمان پیش از آن‌که بتواند خودش را منفجر کند کشته شد در حالی‌که نفر دوم کمی بعد از سپیده دم بعد از پناه‌گرفتن در خانه و تبادل آتش با پلیس برای مدتی طولانی در شب، خودش را کمی بعد از سپیده‌دم منفجر کرد.

این ترور زمانی رخ داده که نیروهای نظامی بین‌المللی حفاظت از امنیت ایالت بامیان را به نیروهای امنیتی افغان واگذار کرده‌اند.این کار بخشی از برنامه انتقال حفاظت از امنیت 7 منطقه به نیروهای افغانی در طی این ماه است.همچنین این حادثه یک‌روز بعد از تحویل مسئولیت عملیات نظامی ناتو از سوی ژنرال دیوید پترائوس ، فرمانده ارشد نیروهای ناتو در افغانستان به جانشینش، سپهبد جان آلن اتفاق افتاد.

هنوز مشخص نیست میزان نفذ خان بر کرزی چه‌قدر بوده اما گفته‌می‌شود او فردی بانفوذ در ارزوگان بود.

سخنگوی طالبان، ذبیح‌الله مجاهد، مسئولیت این حمله را از طرف این گروه پذیرفت.

مجاهد گفت طالبان خان را کشت چون او به نیروهای ائتلاف در انجام عملیات و هجوم شبانه به افغان‌ها کمک می‌کرد.این حمله‌های بحث برانگیز که توسط نیروهای ناتو اجرا شده در دستگیری یا کشتن صدها جنگجو و فرمانده رده میانی طالبان بسیار موثر بوده‌است.کرزی درخصوص این حمله‌ها و این‌که هدف قرار گرفتن اشتباهی برخی افراد ممکن است خشم افغان‌ها را برانگیزد ، انتقاد کرده است.

7 منطقه‌ای که کنترل امنیتشان در طی این ماه به نیروهای افغانی واگذار شده یا خواهند شد عبارتند از:کل ایلات بامیان در مرکز، کل ایلات پنجشیر در شرق، مراکز ایالتی لشکرگاه در جنوب، هرات در غرب، مزار شریف در شمال و مهترلام در شرق و ایالت کابل به جز منطقه سورابی.

 

کد خبر 140555
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز