گروه بورس: کارشناسان معتقدند از سال گذشته روند سالانه بورس تغییر کرده و امسال نیز مانند سال گذشته بورس تهران در ماه مبارک رمضان معاملات پر رونقی خواهد داشت.

بورس

به گزارش همشهری، هر سال همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به‌دلیل کاهش فعالیت‌های اقتصادی معاملات بورس تهران نیز وارد شیب ملایم نزول می‌شد اما در سال گذشته بر خلاف همه سال‌های گذشته معاملات بورس در ماه رمضان جهش خیره کننده‌ای داشت و سرمایه‌گذاران در این ماه دادوستد‌های خود را افزایش دادند. بر همین اساس کارشناسان معتقدند اگرچه شرایط سال‌جاری با سال گذشته متفاوت است اما همه چیز مهیاست تا خاطره شیرین سال گذشته بار دیگر در ماه رمضان امسال تکرار شود. در همین رابطه فریبرز پرنا مدیرعامل شرکت کارگزاری امید سهام در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که معاملات بورس را در ماه رمضان چگونه ارزیابی می‌کند، گفت:

اگر چه هر سال با فرارسیدن ماه رمضان فعالیت‌های اقتصادی تا حدودی کند می‌شود و این موضوع تاثیر خود را روی بازار سهام نیز نشان می‌دهد اما شرایط سال‌جاری نشان می‌دهد که امسال معاملات بورس در این ماه رونق خواهد گرفت. وی افزود:بازار 3 ماه است که در شرایط رکود به سر می‌برد و قیمت سهام تا حد زیادی کاهش یافته است ضمن اینکه پتانسیل‌های زیادی در بازار وجود دارد که نشان می‌دهد در ماه پیش رو معاملات بورس رشد خواهد کرد و به‌نظر من ماه رمضان بهترین ماه سال‌جاری به لحاظ معاملات برای بورس خواهد بود. وی تاکید کرد:البته موضوع بحران بدهی‌های آمریکا که اقتصاد جهان رابه نوعی سردرگم کرده است می‌تواند روی قیمت نفت و فلزات اساسی تاثیر داشته باشد و چون 50 درصد از بازار سهام ما متعلق به شرکت‌های صادر‌کننده است می‌تواند تا حدودی روی قیمت‌ها سهام بورس تهران نیز اثر داشته باشد اما به‌نظر می‌رسد که شرایط این بحران نیز در حال حل شدن است.

پرنا تصریح کرد:بهبود شرایط جهانی و همچنین کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت سهام در طول چند ماه گذشته شرایط را برای آغاز معاملات پر رونق در ماه رمضان فراهم کرده است ضمن اینکه صعود شاخص بورس در معاملات دیروز دلیلی است بر این مدعا.

برکت در بازار سرمایه

در همین رابطه حسین اسدی نیا، کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: روند بازار سرمایه بر مدار مشخصی قرار دارد به‌نحوی که پس از هر دوره نزول، یک دوره صعودی را به‌خود خواهد دید.وی افزود: بازار سرمایه در چند ماه گذشته با رکودی نسبی همراه بوده است ضمن آنکه فصل مجامع نیز به انتها رسیده، بنابراین صعود در ماه مبارک رمضان قابل پیش‌بینی است.وی ادامه داد: یکی از دلایلی که بازار سرمایه را با رشد مواجه کرده و بر آن تاثیر مثبت خواهد گذاشت توافق بین رهبران دمکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکایی مبنی بر کاهش بدهی 2 تریلیون دلاری است. این توافق قیمت برخی کالاها از جمله منابع فلزی و معدنی و... را با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد کرد. اسدی نیا با تاکید بر تاثیر پذیری مثبت محصولات صادراتی افزود: از طرف دیگر، مقوله معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس جو مثبتی ایجاد کرده به‌نحوی که نگاه به وزرای پیشنهادی مثبت است. این امر خود ثبات سیاسی مطلوبی به‌وجود می‌آورد و بازار را با نگاهی مثبت همراه خواهد کرد. این مشاور سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: آنچه پیش از این مبهم بود و جو روانی ناآرام ایجاد کرده بود، حالا به روشنی مشخص شده است.

بازده30درصدی

نصرالله برزنی مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین هم در گفت‌وگو با ایسنا گفت: عملکرد سه‌ ماهه‌ مؤسسات بورسی شامل شرکت‌های معدنی، فولاد، خدماتی و بانک‌ها و پیش‌بینی واقعی سود سه ماهه‌ آنها اعلام شده است، به‌طوری که پیش‌بینی سود واقعی شرکت‌ها به‌مراتب بیشتر از برآورد اولیه آنها بوده است.برزنی آینده‌ بازار را مثبت پیش‌بینی کرد و گفت: به‌دلیل اینکه بنیان‌های اقتصادی شامل افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی و رشد تولید ناخالص ملی ایجاد شده و آرامش نسبی سیاسی حاکم شده است، آینده بازار تا پایان امسال مثبت است و برای باقی‌مانده‌ سال فارغ از نوسانات روند افزایش پیش‌بینی می‌شود. وی با اشاره به بازده 8درصدی بورس از ابتدای سال تاکنون اعلام کرد: رشد 8درصدی بورس طی 4ماه امسال مطلوب است و اگر این روند ادامه پیدا کند، بازدهی بورس تا پایان سال به حدود 30درصد می‌رسد.

ساعت اداری بورس در ماه رمضان 8 تا 15 تعیین شد

مدیرعامل شرکت بورس گفت: ساعت معاملات بازارسهام تهران در ماه رمضان تغییری نکرده اما ساعت اداری بورس از ساعت 8تا 15 خواهد بود که باید خریداران عمده شرکت‌ها این نکته را مدنظر داشته باشند. حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با ساعت کاری بازار سهام کشور درماه مبارک رمضان افزود: زمان معاملات سهام و ساعت کاری شرکت بورس در دستورالمعل معاملات قید شده است. بر این اساس، فعالیت بورس در ماه‌های غیراز ماه رمضان بین ساعت 8 تا 16 و در ماه مبارک رمضان تا ساعت 15 تعیین شده است. وی ادامه داد: بنابراین زمان معاملات سهام شرکت‌های بورس در این ماه طبق همان روال قبلی از ساعت 9 تا 12 ظهر روزهای شنبه تا چهارشنبه است اما آن دسته از خریداران سهام بلوکی شرکت‌ها که باید اقدام به قطعی کردن معاملات کنند، برای ارائه اسناد و مدارک به شرکت بورس باید زمان پایان ساعت اداری شرکت بورس یعنی ساعت 15 را مدنظر داشته باشند.

کد خبر 141951
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز