سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

سروش خسروی: در یک دهه گذشته صنایع تولیدی، صدر جدول بزرگان بورس را از آن خود کرده بودند و هر از گاهی یک گروه از مجموعه‌های صنعتی، نبض تالارهای مبادلات سهام را در اختیار می‌گرفت

به‌عنوان مثال در مقاطعی صنعت سیمان بیش از 20درصد کل ارزش بازار سهام تهران را در اختیار داشت، در دوره‌ای خودروسازان در بالاترین نقطه بازار سهام ایستادند و از میانه دهه 80 و همزمان با اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل44 شرکت‌های حاضر در گروه‌های معادن و فلزات به قله بورس دست یافتند.

اما روز سه‌شنبه ورق برگشت و بانکداران برای نخستین بار عنوان بزرگ‌ترین گروه سهام فعال در بازار سرمایه را به‌خود اختصاص دادند. تاکنون سهام 9بانک در بورس تهران عرضه شده، که در این میان بانک‌های تجارت، ملت، صادرات و پست بانک که پیش از این به‌طور کامل دولتی بودند، در کنار 5بانک خصوصی بزرگ به نام‌های پارسیان، اقتصاد نوین، کارآفرین، سینا و در نهایت پاسارگاد وارد چرخه مبادلات بورس اوراق بهادار شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود با ورود سهام یک بانک دیگر در یک ماه آینده، جایگاه سهام بانک‌ها در بورس تهران بیش از پیش تقویت شود.

در حال حاضر و با توجه به گشایش نماد بانک پاسارگاد، ارزش سهام 9بانک فعال در بورس به 25میلیارد دلار رسیده است.
به‌نظر می‌رسد تقویت جایگاه صنعت بانکداری در تالارهای مبادلات سهام، نتیجه سیاست ایجاد تنوع بیشتر در بورس اوراق بهادار باشد، چنان که از این پس تعادل مناسبی بین وزن سهام مخابرات، شرکت‌های فلزی، معدنی، بانک‌ها و خودرو سازان روی تابلوی بورس برقرار خواهد شد و به همان نسبت نوسان‌های شاخص نیز به‌نحوی منطقی تعدیل خواهد شد.

کد خبر 143341
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز