گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: درحالی‌که پلیس راهنمایی و رانندگی از توقف شماره‌گذاری خودروهای غیراستاندارد خبر می‌دهد اما این موضوع مانع تولید خودروهای غیراستاندارد در کارخانه‌های داخلی نشده است.

خودرو

براساس تماس‌های خوانندگان روزنامه همشهری، برخی مشتریان پراید، خودروهایی غیراستاندارد را از نمایندگی‌های سایپا بدون پلاک دریافت کرده‌اند.روز شنبه 22 مرداد، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد: شماره‌گذاری 2محصول غیراستاندارد سایپا متوقف شد. سردار اسکندر مومنی از توقف شماره‌گذاری 2 نوع پراید از اول مرداد خبر داد و تاکید کرد: برابر اعلام قبلی، این محصول سایپا تا اول مرداد فرصت داشت تا طبق برنامه زمانبندی نسبت به نصب کیسه هوا اقدام کند.

مومنی بارها در نشست خبری روز شنبه‌خود با خبرنگاران تاکید کرد که شماره‌گذاری نکردن خودروهای غیراستاندارد، قانون است و ادامه داد: گذشت آن زمانی که قانونی تصویب شود و اجرا نشود.اما تماس‌های مخاطبان با همشهری نشان می‌دهد که زنجیره اعمال خلاف قانون خودروسازان، و دورزدن قوانین جاری، کماکان ادامه دارد و بلکه پیچیده‌تر نیز شده است. خودروساز خودروهای غیراستاندارد، اقدام به تولید چنین خودرویی می‌کند که این عمل خلاف قانون است. در برابر این اقدام، پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام می‌کند که چنین خودرویی را شماره‌گذاری نمی‌کند.

خودروساز به همین جهت در عرضه محصولات خود که با عنوان «فروش فوری» فروخته می‌شود، تاخیر می‌کند.نمایندگی خودروساز موظف است در ازای هرروز تاخیر، هزینه دیرکردی را به مشتری پرداخت کند.خودروساز برای رهایی از این جریمه، خودروی غیراستاندارد را بدون پلاک و با وعده‌های بی‌سرانجام به مشتری تحویل می‌دهد.

مشتری پس از چند روز سرگردانی متوجه می‌شود که پلیس راهنمایی و رانندگی حاضر به پلاک کردن خودروی او نیست و او هم نمی‌تواند از خودروی بدون پلاک در سطح شهر استفاده کند. در روال قانونی، مادامی که خودرو در صف شماره‌گذاری معطل است، این زمان برای نمایندگی، دیرکرد محاسبه می‌شود و به ازای هر روز، نمایندگی خودروساز ملزم است هزینه‌ای را به‌عنوان جریمه به مشتری پرداخت کند.

اما در روال جاری، نمایندگی خودروساز متخلف، مسئولیتی را در قبال خودروی بدون پلاک و بلااستفاده به‌عهده نمی‌گیرد و از نظر نمایندگی، «تحویل» انجام شده است.به این ترتیب، چرخه ناسالم گریز از یک قانون با یک بی‌قانونی دیگر، ادامه می‌یابد و در کشمکش بخشنامه‌ها و گفته‌های رسانه‌ای میان خودروسازان متخلف و پلیس راهنمایی و رانندگی، متضرر اصلی، مردم خواهند بود.

پیش از این و در 28خرداد سال‌جاری، سردار اسکندر مؤمنی، رئیس پلیس راهور کشور از تعیین مهلت یک‌ماهه به سایپا برای نصب کیسه هوا و ترمز ضدقفل روی تولیدات خود به‌ویژه پراید خبر داده بود.کمتر از 7 هفته بعد یکی از مسئولان فروش سایپا گفت: نیازی به نصب کیسه هوا روی پراید نیست و تمامی فروش‌های روز این شرکت بدون تجهیزات ایمنی انجام می‌شود. از سوی دیگر یکی از مسئولان فروش ایران‌خودرو نیز درخصوص فروش خودروهای این شرکت بدون‌ترمز ضدقفل و کیسه هوا گفت: این خودروها را پلاک شده تحویل می‌دهیم.

سردار مومنی اما 22 مرداد درباره گفته‌های برخی مسئولان و تولیدکنندگان خودروهای غیراستاندارد مبنی بر ادامه تولید این خودروها تاکید کرد: بعید می‌دانم که مسئولی مقابل قانون بایستد و اینطور به آن دهن‌کجی کند. اما پس از همه این گفته‌ها، در مواردی که خوانندگان همشهری در تماس با گروه اجتماعی مطرح کردند، روند معیوب تحویل خودروهای غیراستاندارد به مشتریان، متوقف نشده بلکه تنها با افزودن راه‌های فرار تازه، پیچیده و پیچیده‌تر شده است.

کد خبر 143206
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز