شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

تسخیر سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره توسط مردم انقلابی مصر یکی دیگر از تحولات پرشتاب ماه‌های اخیر خاورمیانه است که نشان می‌دهد این منطقه دیگر خاورمیانه گذشته نیست.

دکتر صباح زنگنه

3 دهه بعد از انعقاد پیمان صلح کمپ‌دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی اکنون سفیر این رژیم از قاهره فراری شده‌است.

درباره این رویداد و پیامدهای آن در روابط قاهره و تل‌آویو و تاثیر آن بر رویدادهای دیگر نقاط منطقه با دکتر صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چه شد که تظاهرات «تصحیح مسیر انقلاب» در میدان تحریر قاهره به سفارت رژیم صهیونیستی کشیده شد؟

پیش از این هم مردم مصر به سفارت اسرائیل در قاهره حمله کرده بودند. اما به‌نظر می‌رسد جهت‌گیری مردم تغییر کرده است. با توجه به اینکه ماه‌های متوالی از زمان نخستین روزهای انقلاب در مصر گذشته و اکنون مشاهده می‌کنند که تغییرات جدی حاصل نشده، مردم به خشم آمده‌اند. محاکمه مبارک مرتب به تعویق می‌افتد، اسرائیل به سربازان مصری حمله می‌کند و شماری از آنها را می‌کشد و تحول جدی نه در مسائل داخلی مصر و نه در سیاست‌های خارجی آن صورت نگرفته است، طبیعتا اینها در وجدان مردم مصر انباشته می‌شود و ناگهان به این صورت بروز می‌کند.

براین اساس، چه آینده‌ای برای روابط مصر و اسرائیل می‌توان متصور شد؟ آیا این روابط قطع خواهد شد یا اینکه به‌صورت دیگری ادامه خواهد یافت؟

طرح

به‌نظر می‌رسد این وضعیت و این کشدار بودن مسائل همچنان ادامه خواهد داشت و تنش بیشتری در روابط مصر و اسرائیل بروز خواهد کرد. از‌یک‌طرف، تجاوز اسرائیل به اراضی مصر و اقدام به کشتن نظامیان مصری عملا همچنان مورد اعتراض مردم خواهد بود؛ وضعیت اسرائیل و تجاوزاتش به غزه که صورت گرفته و همچنان صورت می‌گیرد و محاصره نوار غزه از سوی این رژیم، اقدامات ترکیه که خواهان عذرخواهی اسرائیلی‌ها شده و این تنش همچنان در روابط بین ترکیه و اسرائیل ادامه دارد؛ مجموعه این عوامل هنوز به سرانجامی نرسیده، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بدتر شدن اوضاع، امر حتمی و قطعی خواهد بود.

  • این حمله به سفارت و اعتراض مردمی با فراخوان گروه و جریان خاصی در مصر صورت گرفته یا کاملا مردمی بوده ‌است؟

به‌نظر می‌رسد این یک خط مشترک مردم مصر و اغلب گروه‌های سیاسی مصر است. یعنی مردم و گروه‌های سیاسی در این زمینه اتفاق نظر دارند و همراه و هم‌جریان هستند. اما ابتکار عمل عمدتا دست مردم مصر بوده و در این بین، گروه‌های سیاسی ممکن است حمایت کنند. اما اتفاق دیشب با دستور و هدایت جریان خاصی صورت نگرفته‌است.

  • این رویدادها و اتفاقات چه تاثیری بر تحولات جاری در سوریه خواهد گذاشت؟

طبیعتا این تحولات برای سوریه یک تنفسگاهی به حساب خواهد آمد و مسائل سوریه به درجه 2 و 3 اهمیت رسانه‌ای تبدیل خواهد شد.

کد خبر 145260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز