گروه بورس: درحالی‌که هر روز نور تازه‌ای بر تاریکخانه پشتوانه‌های اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی تابانده می‌شود، در یک ماه گذشته، سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان نهاد ناظر بر بازار سرمایه، در رفتاری کاملا منفعلانه، از انجام هرگونه اقدامی در جهت پوشش اشتباهات خود به‌ویژه در ماجرای صدور مجوز تاسیس بانک آریا طفره می‌رود.

بورس

به گزارش همشهری، سازمان بورس و اوراق بهادار به‌دلیل صدور مجوز پذیره‌نویسی 100 میلیارد تومانی سهام بانک آریا، در بیست‌ویکم اسفند ماه 89 که از طریق شعب بانک ملت انجام شد، متهم اصلی است. پایگاه اینترنتی سازمان بورس در آن هنگام مدعی شده بود، گروه امیرمنصور آریا مجوزهای لازم را برای تاسیس بانک از بانک مرکزی دریافت کرده، ادعایی که چندماه بعد و در جریان کشف اختلاس 3 هزار میلیاردی رد شد و بانک مرکزی اعلام کرد سهام بانک آریا بدون مجوز، و از طریق بورس فروخته شده است.

موضع سازمان بازرسی و وزیر اطلاعات

در تازه‌ترین تحول، خبرگزاری مهر روز پنجشنبه به نقل از مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: مهم‌ترین اقدامی که گروه اختلاس‌کننده انجام داده بود، تشکیل بانکی به نام آریا بود که به نوعی تخلفاتشان در پوشش این بانک صورت می‌گرفت که در طول زمان نیز نیاز مالی‌شان را تأمین می‌کرد.

پورمحمدی افزود: سازمان بازرسی کشور از مدت‌ها قبل بانک متخلف را که به شکل «غیر‌قانونی» تأسیس شده بود، شناسایی و به بانک مرکزی معرفی کرده بود. جلوگیری از تأسیس بانک، نظم فعالیت گروه مزبور را به‌هم‌ریخت و داستان ‌ال.سی‌های تقلبی‌شان لو رفت. او تصریح کرد: در پرونده بزرگ فساد بانکی 3 هزار میلیاردی اخیر، غیراز فساد پنهان که هنوز لایه‌های پنهان آن مشخص نشده است، راجع به لایه آشکارش می‌توان گفت؛ علت این چرخه فساد و باطل، میزان سود بانکی است.

چند روز پیش هم ایسنا به نقل از وزیر اطلاعات اعلام کرد: بانک ملت در زمینه پذیره‌نویسی بانک آریا تخلف کرده است.مصلحی در پاسخ به پرسشی درباره پذیره‌نویسی سهام بانک آریا در شعب بانک ملت و شبکه کارگزاری بورس، تاکید کرد: پذیره‌نویسی‌ در آنجا صورت گرفته، نوع کاری که در مورد پذیره‌نویسی‌ها صورت گرفته، تخلف و دارای اشکال است.

سکوت در برابر تخلف آشکار

با وجود اینکه 2مقام بلندپایه قضایی و اطلاعاتی بر تخلف صورت گرفته در عرضه و پذیره‌نویسی بانک آریا تاکید کرده‌اند، هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و در راس آن رئیس سازمان بورس، یعنی علی صالح آبادی به‌عنوان سخنگو، تاکنون در این باره حاضر به ارائه پاسخ مستدل به افکار عمومی نشده‌اند. فعالان بازار سرمایه می‌گویند: نهاد بالادستی سازمان بورس، یعنی شورای بورس هم دربست در اختیار نمایندگان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است و به این نهاد هم برای پیگیری تخلف صورت‌گرفته در عرضه سهام بانک آریا و شناسایی متخلفان در سازمان بورس امیدی ندارند.

عذرخواهی از عرضه سهام بانک آریا

سازمان بورس و اوراق بهادار 11 اسفندماه سال گذشته باکدDPM-IOP-89A- 091 با تقاضای پذیره نویسی و عرضه عمومی اوراق بهادار بانک آریا (سهامی عام) موافقت کرد.پس از آن سهام بانک آریا در اواخر اسفندماه سال گذشته و با چراغ‌سبز سازمان بورس و اوراق بهادار و بدون اخذ مجوزهای بانک مرکزی (طبق ادعای مسئولان بانک مرکزی) عرضه شد. در جریان این پذیره نویسی عمومی، از طریق شبکه کارگزاری‌های بورس و شعب بانک ملت، 100 میلیارد تومان سرمایه، برای گروه امیر منصور آریا یعنی عامل اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی، تامین شد.

اما نکته جالب توجه در این میان واکنش سازمان بورس به سرمایه‌گذاران فریب‌خورده در جریان این پذیره نویسی و خریداران سهام بانک آریاست. سازمان بورس در یک ماه گذشته بدون آنکه حتی یک بار از تخلف صورت گرفته - طبق گفته‌های رئیس سازمان بازرسی و وزیر اطلاعات- عذر خواهی کند و درصدد جبران مافات برآید، تصمیم‌گیری در باره سرنوشت بانک آریا را موکول به‌نظر بانک مرکزی کرده است. اما در میان پاسکاری‌های سازمان بورس و بانک مرکزی، هزاران نفر از سرمایه‌گذاران در بانک آریا با ابراز نگرانی از سرنوشت سرمایه‌هایشان، خواهان روشن شدن کل ابعاد ماجرا شده‌اند.

کد خبر 147048
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز