گروه بورس: در پی 40 روز انفعال سازمان بورس، 222 هزار سهامدار خرد و کوچک بانک‌ها با چشمانی نگران به آینده سرمایه‌هایشان می‌نگرند.

طبق آمار بورس تهران، رقم اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی، از کل سود سهام بانک‌های حاضر در بورس در طول یک سال گذشته بیشتر است.با وجود این سازمان بورس به دلایلی نامعلوم، جلوی هر گونه اقدام عملی، برای توقف نماد معاملاتی بانک‌های فعال در بورس را سد کرده است.

به گزارش همشهری، از زمان افشای اختلاس3 هزار میلیارد تومانی در شبکه بانکی، سهام بانک‌ها در بورس با فراز و نشیب‌های جدی مواجه شده‌است و درحالی‌که سهامداران بزرگ و حرفه‌ای بازار از غفلت نهاد ناظر بر بازارسرمایه سود جسته و سهام خود را در بانک‌ها به پول نقد تبدیل کرده‌اند؛ سازمان بورس واوراق بهادار همواره از توقف نماد بانک‌ها طفره رفته است.

طبق قانون بازار اوراق بهادار - مصوب سال 84- حمایت از منافع سهامداران خرد از جمله وظایف قطعی سازمان بورس و اوراق بهادار است. طبق این بند از قانون، سازمان بورس و اوراق بهادار، باید بلافاصله نماد بانک‌های متهم در ماجرای اختلاس و سایر بانک‌های فعال در بورس را تا روشن شدن ابعاد ماجرا و مشخص شدن میزان تاثیر اختلاس صورت گرفته بر صورت‌های مالی و سود سهام بانک‌ها به حال توقف در می‌آورد؛ اقدامی که اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس بارها و بارها و به بهانه‌های کوچک نسبت به انجام آن مبادرت می‌ورزد اما در رویدادی شبهه‌برانگیز، تاکنون سهام بانک‌ها از این برخورد چکشی معاف شده و سازمان بورس اتفاقات روی داده در چند وقت اخیر را اصطلاحا «زیرسبیلی» رد کرده و آن را به کل نادیده گرفته است.

اهمال در انجام وظایف یا...

مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور روز پنجشنبه به صراحت اعلام کرد: لایه پنهان گروه اختلاس‌کننده هنوز کشف نشده و همچنان فعال هستند.سرمایه‌گذاران در بازارسرمایه این روزها می‌پرسند: آیا بخشی از فعالیت‌های لایه پنهان تیم اختلاس، معطوف به حضور در تالارهای مبادلات بورس شده است؟

به باور کارشناسان، با توجه به تصریح نهادهای قضایی و امنیتی مبنی بر وقوع تخلف در نظام بانکی، تعلل سازمان بورس و اوراق بهادار در توقف نماد بانک‌های دخیل در اختلاس 3هزار میلیارد تومانی یا از روی ناآگاهی و اهمال و ضعف بوده یا اینکه هیأت‌مدیره سازمان بورس دانسته و آگاهانه راه‌توقف نماد بانک‌ها را سد کرده است.

قطعا بررسی مبادلات انجام شده در تابستان امسال بر سهام بانک‌ها مشخص می‌کند چه کسانی از این ضعف نهاد نظارتی بازارسرمایه - یعنی سازمان بورس- سود برده و در حال فروش سهام خود و نقد کردن آن در بورس تهران هستند. دریافت پاسخ این پرسش فقط از عهده نهادهای نظارتی نظیر سازمان بازرسی یا هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی برمی‌آید.

رقم اختلاس بیش از سود کل بانک‌ها

اطلاعات موجود در سامانه مبادلات بورس تهران نشان می‌دهد: میزان کل اختلاس انجام شده در شبکه بانکی بیش از سود کل عملکرد بانک‌های حاضر در بورس است. طبق این اطلاعات میزان سود عملکرد کل بانک‌های حاضر در بورس تهران در طول یک سال گذشته 2 هزارو 900 میلیارد تومان یعنی کمتر از رقم اختلاس انجام شده بوده است.از این میزان، کل بانک‌های فعال در بورس در سال مالی 89 جمعا توانسته‌اند هزارو 117 میلیارد تومان سود بین سهامداران خود تقسیم کنند که این رقم فقط یک سوم کل رقم کل اختلاس در شبکه بانکی را پوشش می‌دهد. با وجود این ارقام مستند آیا منطقی است که بگوییم ماجرای اختلاس هیچ تاثیری بر سود بانک‌ها نداشته و لزومی به توقف نماد آنها نیست؟

در حال حاضر بانک‌های حاضر در بورس تهران شامل بانک‌هایی چون صادرات، ملت، تجارت، پارسیان، کارآفرین، اقتصاد نوین، سینا، پست بانک، انصار و پاسارگاد است، که 222 هزار سهامدار دارند این سهامداران در انتظار پاسخ مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار برای شفاف‌سازی‌ موضوع هستند.

به‌نظر می‌رسد مسئولان بازار سرمایه که در زمان صعود شاخص‌ها مدام پشت تریبون حاضر می‌شوند، ژست می‌گیرند و آمار موفقیت ارائه می‌کنند تمایلی به پاسخگویی و شفاف کردن افکار عمومی ندارند. ظاهرا برای آنها توجیه عملکردشان در برابر انتظارات 222 هزار سهامدار بانک‌ها خیلی سخت و دشواراست.

پاسخ سازمان بورس به مطالبات سهامداران بانک‌ها

درحالی‌که همه مستندات پیش روی فعالان بازار سرمایه است، سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز در پاسخ به همشهری از موضعی طلبکارانه درصدد ارائه پاسخ به طرح مطالبات بحق سرمایه‌گذاران در سهام بانک‌ها برآمد و مدعی شد: تمامی اقدامات پذیره‌نویسی بانک آریـا منطبق بر قوانین و مقررات بوده است. سازمان بورس در عین حال هیچ سند و مدرکی مبنی بر صحت مدعای خود ارائه نداد. سازمان بورس در عین حال پس از طرح این ادعای بدون سند، ماجرای اعتراض بانک مرکزی به فروش سهام بانک آریا را در بورس تایید کرده و نوشته است:

بانک مرکزی مدتی پس از صدور مجوزهای لازم، طی نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار، درخواست تعلیق فرایند پذیره‌نویسی بانک آریا را برای بررسی برخی موارد خاص مطرح می‌کند که سازمان بورس نیز بلافاصله در همان روز، به این نامه ترتیب اثر داده و مراتب را جهت اقدام لازم، به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام می‌کند.

درحالی‌که حتی با نگاه خوش‌بینانه، اهمال سازمان بورس در عمل به وظایفش در این متن هم قابل تشخیص است. آن سازمان برخلاف نص صریح قوانین و عرف رایج درکشور در اقدامی سؤال برانگیز، دست به تهدید رسانه‌های منتقد زده و نوشته است: آثار درج تیترها و گزارش‌های غیرمستند و جنجالی، می‌تواند به بازار سرمایه و منافع سهامداران خسارت وارد کرده و اینگونه خسارت‌ها قابل مطالبه است.

جدول سود واقعی بانک ها

جدول سود واقعی بانک ها

 

کد خبر 147189
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز