همشهری آنلاین: وزیر دفاع انگلیس در کنفرانس حزب محافظه کار این کشور در شهر منچستر تاکید کرد که اعتراضات شیعیان بحرین و اقدام دولت سنی این کشور در سرکوب آنها، کشور بحرین را به یک "نقطه انفجار خطرناک" خواهد رساند.

انگلیس وزیر دفاع لیام فاکس

 به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، لیام فاکس، وزیر دفاع انگلیس در نشستی در حاشیه کنفرانس حزب محافظه کار موسوم به "توری" گفت که اختلافات مذهبی در بحرین بدین معنی است که این کشور در خطر تبدیل شدن به "برلین خاورمیانه" قرار دارد.

 به گفته وی سرکوب شیعیان در بحرین توسط دولت سنی مذهب این کشور بدین معنی است که این کشور در حال تبدیل شدن به یک نقطه انفجار بالقوه در بهار عربی است.

 وی افزود: نگرانی من این است که اگر در بحرین به یک راه‌حل دست پیدا نکنیم شما می‌توانید ببینید که بحرین در جبهه تقابل شیعه و سنی تقریبا تبدیل به برلین خاورمیانه خواهد شد.

 لیام فاکس اذعان داشت: نیروی دریایی ما در بحرین دارایی‌های زیادی دارد.

 وی تاکید کرد: ما تلاش کرده‌ایم تا پادشاه و ولیعهد بحرین را تحت تاثیر قرار دهیم تا پذیرای اصلاحات باشند. اگر کسی بشکند به خاطر عدم انعطاف خود اوست!

 باید در بحرین رعایت حقوق بشر و اصلاحات اقتصادی وجود داشته باشد و حقوق اکثریت شیعه مذهب بحرین باید توسط طبقه حاکم سنی که در اقلیت قرار دارند مورد احترام قرار گیرد.

 وزیر دفاع انگلیس تاکید کرد که زمان زیادی را صرف کرده تا دیگر کشورهای منطقه را وادار کند بحرین را به انجام اصلاحات در این کشور تشویق کنند.

 وی افزود: اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، این موضوع کلید حل برخی دیگر تنش‌ها در منطقه خواهد شد.

 وزیر دفاع انگلیس هم‌چنین گفت که درگیری نظامی در لیبی به پایان نرسیده است. شورای ملی انتقالی لیبی اظهار می‌دارد که جنگ در این کشور تنها زمانی که شهر سرت، زادگاه معمر قذافی تصرف شود پایان یافته تلقی خواهد شد. درگیری‌ها در شهر سرت همچنان ادامه دارد.

 لیام فاکس خاطرنشان ساخت: مردم به گونه‌ای صحبت می‌کنند انگار که همه چیز در لیبی تمام شده است. ما همچنان باید به راهمان ادامه دهیم تا اطمینان حاصل کنیم مردم لیبی مورد تهدید باقی مانده‌های رژیم قذافی قرار ندارند. همچنان کارهای زیادی برای انجام وجود دارد. ناتو تا زمانی که لازم باشد به ماموریتش در لیبی ادامه خواهد داد.

 لیام فاکس تصریح کرد: دولت جدید ممکن است خواهان کمک امنیتی و مشاوره در زمینه دولتداری در ماه‌های پیش رو باشد اما ممکن است از طرفی خواهان این موضوع نباشد.

 وی افزود: به عهده دولت لیبی است که تصمیم بگیرند تا چه میزان به مشاوره نیاز دارند. ما بدین خاطر به لیبی رفتیم تا از مردم در مقابل رژیم قذافی و خشونت آن محافظت کنیم تا آنها بتوانند آینده خود را رقم بزنند نه اینکه ما بتوانیم آینده آنها را برایشان رقم بزنیم.

 وزیر دفاع انگلیس همچنین با اشاره به عربستان سعودی گفت: ما مدت‌ها با عربستان همپیمان بوده‌ایم. ما در حال تشویق آنها برای انجام اصلاحات بوده‌ایم.

 وی افزود: اقدامات به منظور انجام اصلاحات در عربستان کم اما مناسب بوده است. بهترین راه پیشروی "دیپلماسی بلندگو" نیست، بهترین راه، گفت‌وگو با دوستانمان است تا این که بخواهیم از یک منبر آنها را موعظه کنیم؛ کاری که متاسفانه خیلی رایج شده است!

 وی تاکید کرد که بدون رابطه انگیس با عربستان سعودی به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم، شهروندان انگلیسی از امنیت خیلی کمتری برخوردار بودند.

 لیام فاکس درخصوص سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه عربستان اوایل سال جاری به بحرین حمله کرده است، گفت: آنها به بحرین حمله نکردند. هیات مشترکی از شورای همکاری خلیج فارس به دعوت دولت بحرین به این کشور رفت.

 لیام فاکس همچنین در پاسخ به اینکه آیا تونی‌بلر از شایستگی لازم برای آنکه فرستاده صلح فلسطین در کمیته چهارجانبه باشد، برخوردار است، گفت: مطمئنم که تونی‌بلر حسن نیت دارد و آرزو ندارم هر کسی که می‌تواند به این فرآیند کمک کند، شکست بخورد. اما با توجه به سابقه تونی‌بلر به عنوان نخست وزیر انگلیس، نمی‌دانم که کدام ویژگی‌های برجسته در تونی‌بلر وی را یک سیاستمدار بین‌المللی استثنایی ساخته است.

کد خبر 147633
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز