همشهری آنلاین: طی مراسمی با حضور رئیس ستاد انتخابات کشور، رئیس ستاد انتخابات استان تهران و استاندار تهران، فرمانداران، بخشداران و معاونان استانداری، همچنین با حضور تهرانی رئیس هیات نظارت شورای نگهبان در استان تهران، ستاد انتخابات تهران به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

انتخابات

 به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی، رئیس ستاد انتخابات کشور در این مراسم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث انتخابات، ‌این بیانات را حکیمانه خواند و خاطرنشان کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب، استراتژی انتخابات و راهبرد دولتمردان را تعیین می‌کند و منشور و برنامه‌ کاری برای آینده ماست.

 وی افزود: در این راستا و در اجرای منویات مقام معظم رهبری، دولت کریمه جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد پیرامون انتخابات و مشارکت حداکثری تلاش بسیاری دارد. البته این موضوع تنها در این انتخابات مجلس مورد توجه نیست، بلکه با نگاهی به سابقه انتخابات در دولت نهم نیز چنین بحثی مشهود است.

 مرتضوی خاطرنشان کرد: برای این‌که این انتخابات که ان‌شاءالله بناست مظهر اقتدار ملی و پشتوانه گرانسنگ برای نظام جمهوری اسلامی قلمداد شود با مشارکت حداکثری مردم برگزار شود.

 رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان این‌که «ما در ستاد انتخابات کشور سه هدف عمده را دنبال می‌کنیم»امانتداری را از جمله این اهداف برشمرد و گفت: امانتداری یکی از مولفه‌هایی است که همواره همزاد نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و در این مسیر دولت‌های مختلف امانتدار مردم بوده‌اند و به فضل الهی این مهم ادامه پیدا خواهد کرد و ما نیز امانتداری در اجرا و در واگذاری امانت به اهلش را مدنظر قرار می‌دهیم.

 وی تاکید کرد: ما بر این باور هستیم که در نظام ارزشی جمهوری اسلامی ایران تمامی مناصب و مسوولیت‌ها که در اختیار دولتمردان قرار می‌گیرد یک امانت است و انتخابات نیز در زمره مهمترین اماناتی قلمداد می‌شود که از دیرباز در اختیار همگان قرارگرفته است.

 مرتضوی در تبیین مقوله امانت، با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) که نباید تنها به رکوع و سجود افراد نگاه کرد چون ممکن است این رفتار برای آن‌ها عادت شده باشد، بنابراین ویژگی‌های راستگویی و امانتداری باید مورد توجه باشد، افزود: امانتداری یکی از آموزه‌های دینی است که همواره از سوی انبیاء و اوصیا و در قرآن مجید نسبت به آن توصیه شده است.

 رئیس ستاد انتخابات کشور عدالت را نیز از دیگر اهداف این ستاد برشمرد و گفت: برای این‌که ما بتوانیم عدالت را به نحو احسن اجرا کنیم و امانت را به اهلش بسپاریم، باید بحث اجرای قانون را مدنظر قرار دهیم و در این مسیر قانون‌مداری، قانون‌باوری و عمل به قانون یکی از سیاست‌های کلان ما در امر انتخابات است.

 وی تاکید کرد: همچنین ما در امر انتخابات رفتارهای غیرقانونی را از احدی برنمی‌تابیم، ضمن این‌که در اجرای صحیح انتخابات نیز تنازل از قانون را قبول نخواهیم داشت.

 مرتضوی با بیان این‌که «باید این جمله "قانون برای همه و فرار قانون برای هیچ کس" را مدنظر قرار داد» اظهار کرد: به فضل الهی هم قانون اساسی و هم سایر قوانین مخصوصا قانون انتخابات برای ما مجریان قوانینی راهگشاست و در این راستا کسانی که همواره بر طبل فرار از قانون کوبیده‌اند، همان‌هایی هستند که در گذشته تمناها و تقاضاها و رفتارهای فراقانونی داشته‌اند.

 رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه خاطرنشان کرد: با نگاهی به مجالس گذشته و بررسی جریانات سیاسی در این دوره‌ها و با توجه به این‌که چه کسانی با قید فوریت،‌ لوایح سه‌قلو و دو‌قلو را تقدیم مجلس کردند خواهیم دید که همواره این افراد به دنبال رفتارهای فراقانونی و قانون‌گریزی بوده‌اند و مجری و ناظر قانون را متهم کرده‌اند.

 وی به بحث ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: با بررسی روند برگزاری انتخابات در ‌29 انتخاباتی که در طول عمر پر برکت جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است، خواهیم دید که طراز مشارکت ما از مشارکت‌های جهانی بالاتر بوده و اقبال عمومی مردم ما و انگیزه شرکت در انتخابات از سوی مردم بالاتر از سایر کشورها قرار گرفته است.

 مرتضوی همچنین با بیان این‌که «دولت نهم علاوه بر این‌که در مباحثی چون سیاست خارجی گوی سبقت را از همگان ربوده و عدالت‌محوری را به عنوان یک گفتمان داخلی و بین‌المللی نهادینه کرده است» اظهار کرد: این دولت در بحث سیاست داخلی، عدالت را نهادینه کرده و برای بار نخست نفت را به معنای واقعی ملی کرد و ثروت را برای ملت خواست و عزت را برای اسلام و مسلمین بازتعریف کرد. ضمن این‌که این دولت از این‌که عمل و مقصد خود مقصود خاصی را به دولتمردانش برساند، پرهیز کرد.

 وی در ادامه گفت: ما کمترین مشارکت سیاسی را در عرصه انتخابات در زمان سازندگی و بیشترین مشارکت را در دولت احمدی‌نژاد داشتیم. چنانچه شاهد هستیم درصد مشارکت در چهارمین دوره انتخابات خبرگان حدود ‌28 درصد افزایش پیدا کرد. همچنین در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا شاهد افزایش مشارکت ‌20 درصدی بوده‌ایم. ضمن این‌که در انتخابات مجلس افزایش مشارکت ‌5/5 درصدی و در انتخابات ریاست جمهوری بالغ بر ‌23 درصد افزایش مشارکت داشتیم که این‌ها یعنی عدالت‌محوری، امانتداری و اقبال عمومی به یک نظام و دولت.

 رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان این‌که «گاهی اوقات یک انتخابات ما بیش‌ها از ده‌ها عملیات نظامی در دوران دفاع مقدس تاثیرگذار بوده» اظهار کرد: اگرچه در دوران سازندگی و اصلاحات صحبت از به صحنه آوردن آرای خاموش بود؛ اما احمدی‌نژاد توانست شکاف‌ها را پر کند و همه را به میدان بیاورد. چنانچه ‌70 درصد از رای سفیدی‌ها به احمدی‌نژاد و ‌30 درصد به بقیه کاندیداها رای دادند که این از توفیقات جمهوری اسلامی قلمداد می‌شود.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «با توجه به شناخت مردم از شورای نگهبان، این شورا همواره عملکرد باعزتی داشته است» اظهار کرد: شورای نگهبان همواره پاسدار امین برای حفاظت و حراست از جمهوری اسلامی ایران و قوانین بوده است و کسانی که در گذشته حرف‌هایی را مطرح می‌کردند کسانی بودند که نیت‌های خاص سیاسی داشتند یا این‌که فرآیند انتخابات را نمی‌شناختند.

 مرتضوی همچنین اظهار کرد: برای احدی در بحث انتخابات امکان دخل و تصرف وجود ندارد و برای همگان بستر فراهم است و به هر میزان تعداد کاندیداها افزایش داشته باشد مشارکت نیز افزایش می‌یابد. در روند انتخابات اشخاص ناشناخته‌ای نیز در انتخابات حضور پیدا می‌کنند و معرفی می‌شوند و در واقع انتخابات از مهمترین سازوکار برای معرفی این افراد است.

 رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین تاکید کرد: برآنیم تا از تمامی ظرفیت‌ها و سلایق استفاده کنیم و معتقدیم که آیندگان و نسل سومی‌ها قادر هستند بهتر از ما هم از اسلامیت و هم از جمهوریت نظام اسلامی پاسداری کنند.

 شعب اخذ رای در استان تهران، شش هزار شعبه است

 مرتضی تمدن، استاندار تهران نیز در این مراسم با بیان این‌که «عملا بحث انتخابات در استان تهران از مدت‌ها قبل کلید خورده است» گفت: در این راستا با فرمانداران نشست‌های متعددی برگزار شده است و همچنین جلسات با بخشداران و معاونان فرمانداران و دست‌اندرکاران بحث انتخابات آینده مورد توجه قرار گرفته است.

 استاندار تهران ضمن این‌که «انتخابات مجلس نهم را یک آزمایش مهم برای ملت ایران قلمداد کرد» گفت: این انتخابات برای ما آن‌قدر مهم و دارای حساسیت است که دقت، رای و نظر مسوولان و دست‌اندرکاران را به این مساله معطوف کنیم.

 وی با بیان این‌که «قریب شش هزار شعبه‌ اخذ رای را دست‌اندرکاران باید در استان تهران مدیریت کنند» اظهار کرد: مجموعه دست‌اندرکاران ستاد انتخابات در استان تهران نوعا انسان‌های کارآزموده، توانمند و باتجربه هستند و شاید مهمترین و اساسی‌ترین کارهای انتخابات را این عزیزان هر کدام چند بار مرور کرده‌اند و به لطف خداوند این توانایی در دوستان حاضر در این جلسه و کسانی که امروز در جمع ما نیستند ولی در آینده در بحث انتخابات در خدمت آن‌ها خواهیم بود، وجود دارد.

 استاندار تهران تاکید کرد: پیش‌بینی ما این است که بتوانیم به لطف خداوند انتخابات مجلس نهم را با سلامت، متانت و دقت برگزار کنیم و موجب خوشحالی مقام معظم رهبری و ان‌شاءالله اعتماد و اطمینان ملت ایران و سرافرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی شویم.

 تمدن با بیان این‌که «برگزاری انتخابات مساله ساده‌ای نیست» خاطرنشان کرد: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و ... با این آرامش، دقت و اعتمادی که مردم به رای و حضورشان پیدا می‌کنند مساله ساده‌ای قلمداد نمی‌شود.

 استاندار تهران گفت: با نگاهی به برگزاری انتخابات‌ها در دنیا می‌بینیم که این انتخابات‌ها مالامال از تنش و هزاران مساله حاشیه‌ای است؛ اما در کشور ما انتخابات بدون حاشیه و مساله با عنایات حضرت حق و البته استفاده از تجربه و توانی که خداوند به ما اعطا کرده است و باید قدرش را بدانیم، برگزار می‌شود.

 وی افزود: اگر ما در انتخابات ریاست جمهوری این مساله را نداشتیم که دشمن بخواهد مطامع شوم خود را به بهانه انتخابات به کرسی بنشاند، می‌بینیم که در طول تاریخ انتخابات در کشور همواره پایان انتخابات برای تاریخ ملت ایران نقطه‌ افتخار بوده است. در همان انتخابات هم که جریان منحوس فتنه به میدان آمد تا این انتخابات را مخدوش کند، ما با یک آزمایش الهی مواجه بودیم و امروز هم شاهد هستیم که از فتنه‌گران جز بدنامی و ندامت چیزی باقی نمانده و ملت ما از این آزمایش سرفراز بیرون آمده است.

 تمدن با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که دشمن دوباره تلاش خواهد کرد که مساله انتخابات مجلس نهم را میدانی برای توطئه‌های خود قرار دهد، تاکید کرد: مهندسی انتخابات مجلس نهم با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری حائز اهمیت است، لذا ما در ابعاد مختلف تلاش خواهیم کرد که برابر قانون و به عنوان امانتدار رای مردم، مشارکت حداکثری مردم را در استان تهران رقم بزنیم و انتخابات را به بهترین شکل برگزار خواهیم کرد.

 استاندار تهران خاطرنشان کرد: مجموعا کارها به گونه‌ای تنظیم شده است که بر اساس آموزش‌های برگزارکنندگان انتخابات و آحاد جامعه بتوانیم به گونه‌ای حرکت کنیم که تهران برای سایر نقاط کشور هم الگو شود.

 وی همچنین از فراخوان اندیشمندان و صاحب نظران در بحث برگزاری سالم انتخابات خبر داد و گفت: سعی ما این است که با علم و آگاهی و بصیرت و بینش قدم برداریم.

 تمدن همچنین گفت: هیات نظارت استان تهران از گذشته تاکنون همواره بهترین تعامل و هماهنگی را با ما داشته است. ضمن این‌که دستگاه‌ها و سازمان‌های برگزار کننده و پشتیبان در امر انتخابات هم توجیه هستند و هماهنگی و تعامل بسیار خوبی بین آن‌ها برقرار است.

 استاندار تهران همچنین با بیان این‌که «فرمانداران نسبت به بحث انتخابات بصیر و آگاه هستند» گفت: فکر می‌کنم با مدیریت خوب فرمانداران، بهترین و مناسب‌ترین شرایط را برای برگزاری انتخابات داشته باشیم.

 وی افزود: تاکید ما این است که دشمن موفق نشود کوچک‌ترین بهانه برای حضور در این عرصه پیدا کند.

 تمدن همچنین تاکید کرد: اعتماد، سرمایه بزرگ ما است در نتیجه باید منازعات و دعواها را کنار بگذاریم و حرکت در مسیر قانون و توجه به ظرفیت‌های قانونی به عنوان بهترین سرمایه‌ای که می‌تواند با توکل به خدا ما را به سرمنزل مقصود برساند مورد توجه قرار دهیم.

 توجیه مردم در راس برنامه‌های ستاد انتخابات استان تهران

 صفرعلی براتلو، رئیس ستاد انتخابات استان تهران نیز در این مراسم گفت: فعالیت ما از اردیبهشت ماه در استان تهران به واسطه حساسیت‌های این استان آغاز شده است و ستاد انتخابات استان تهران که دارای هشت کمیته است به صورت رسمی امروز فعالیت خود را آغاز می‌کند.

 وی با بیان این‌که «در مجموعه استان تهران، چندین اتاق فکر در این راستا تشکیل شده است» اظهار کرد: ما صددرصد برای یک انتخابات خوب و باشکوه آماده‌ایم تا بتوانیم استان تهران را در بحث انتخابات به عنوان یک استان نمونه معرفی کنیم.

 رئیس ستاد انتخابات استان تهران در ادامه گفت: در بحث آموزش نیز برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده است تا طی آن همه‌ مجریان آموزش لازم را داشته باشند. حتی برای آن‌ها که چندین دوره انتخابات را برگزار کرده‌اند دستورالعمل‌ها و قوانین را مرور می‌کنیم و آزمون هم خواهیم داشت.

 براتلو، توجیه مردم را از دیگر برنامه‌های این ستاد دانست و گفت: در انتخابات دهم ریاست جمهوری یکی از اشکالات ما این بود که همه آحاد مردم نسبت به فرآیند و ساختار انتخابات توجیه نبودند؛ اما امسال با کمک نویسندگان، اندیشمندان و اصحاب رسانه باید بتوانیم توجیه مردم را در راس برنامه‌های خود قرار دهیم.

 وی اظهار کرد: اگرچه دشمن در تلاش است که اعتماد مردم را سلب کند؛ اما استراتژی ما، مشارکت حداکثری و اجرای دقیق قانون در استان تهران خواهد بود.

فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی رصد می‌شود

 در پایان این مراسم سیدصولت مرتضوی، رئیس ستاد انتخابات کشور و مرتضی تمدن استاندار تهران پس از پایان مراسم افتتاح ستاد انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان تهران طی یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

سیدصولت مرتضوی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای تبدیل نشدن انتخابات به چالش امنیتی پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: با توجه به روشنگری‌هایی که صورت گرفته و با مدنظر قرار دادن آنچه در نهم دی‌ماه رخ داد، همچنین با توجه به زمین‌گیر شدن استکبار جهانی و غرق شدن او در موج بیداری اسلامی و از سوی دیگر هوشیاری‌هایی که مردم نجیب و شریف ایران دارند، نقشه‌های دشمنان در ایجاد فتنه نقش بر آب خواهد شد.

 وی آموزش و اطلاع‌رسانی‌های مختلف را از جمله برنامه‌های مورد توجه در این راستا خواند و خاطرنشان کرد: با توجه به چنین مسائلی از هرگونه بروز چالش امنیتی جلوگیری خواهد شد.

 خبرنگاری پرسید شنیده می‌شود که برخی کاندیداها در برخی استان‌ها فعالیت زود هنگام انتخاباتی آغاز کرده‌اند، آیا با این افراد برخورد خواهد شد؟ مرتضوی در پاسخ به این سوال گفت: توصیه ما به همگان، رعایت قانون است و باید عبور از قانون خط قرمز دانسته شود. ستاد انتخابات کشور و ستاد انتخابات استان‌ها فعالیت‌های زود هنگام را رصد می‌کنند و گزارش آن را به دستگاه‌های مختلف خواهند داد.

 مرتضوی همچنین در پاسخ به این سوال که در بحث عدم اجازه به افراد غیرمسئول به روند برگزاری انتخابات چه تمهیداتی اندیشیده شده است، ‌گفت: انتخابات تعریف دارد و مسوولانی که متوجه امر انتخابات هستند با هر رفتار غیرمسئولانه برخورد خواهند داشت.

 وی همچنین اظهار کرد: از سوم دی‌ماه زمان ثبت‌نام کاندیداها به مدت یک هفته آغاز خواهد شد.

 استاندار تهران نیز در پاسخ به این سوال که روند برگزاری انتخابات در شهرستان‌ها از هم‌اکنون چگونه خواهد بود، اظهار کرد: در کل شهرستان‌ها ستادهای انتخاباتی از سوی فرمانداران و مجموعه دست‌اندرکاران فعال شده است و در این ستادها بحث آموزش تمامی عوامل و دست‌اندرکاران انتخابات در دستور کار قرار گرفته است.

 تمدن افزود: بحث آموزش، عمومی است و مردم محق هستند که مسائل، قوانین و ضوابط حاکم و ناظر بر انتخابات را به خوبی بدانند. در واقع یکی از وظایف ذاتی این است که با کمک دستگاه‌های مسوول، آنچه را که مردم باید بدانند در اختیارشان قرار بگیرد.

 وی همچنین تاکید کرد: باید دانست برگزاری انتخابات توسط دولت انجام نمی‌شود و مردم برگزار کننده انتخابات هستند چنانچه هیات‌های اجرایی و نظارت از خود مردم هستند و ما فقط پشتیبانی کننده و تنظیم کننده امور هستیم.

 استاندار تهران همچنین گفت: در بحث لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس، یک نفر به نمایندگان استان تهران اضافه خواهد شد.

کد خبر 147842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز