شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: یک هفته پس از اکران «یه حبه قند»، فیلم «راه آبی ابریشم» هم به نمایش عمومی درآمد تا سینمایی که کارشناسان، مدیران و خود سینماگران از آن با صفت «ملی» یاد می‌کنند 2 مصداق عینی در تولیدات روی پرده داشته باشد.

سینما - فیلم

پنجشنبه شب مراسم افتتاحیه راه آبی ابریشم با حضور عوامل فیلم برگزار شد و از سوی دیگر رضا میرکریمی با حضور در نشست پرسش و پاسخ توضیحاتی درباره یه حبه قند ارائه کرد.

یه حبه قند و راه آبی ابریشم فیلم‌هایی هستند که در سطحی فراتر از استانداردهای معمول و متداول سینمای ایران تولید شده‌اند و هزینه قابل توجهی نیز صرف ساخت‌شان شده است. نسبت به این هزینه، فروش روزهای اول این دو فیلم خیلی قابل توجه نیست؛ هرچند، هم یه حبه قند و هم راه آبی ابریشم توسط نمادهایی دولتی تولید شده‌اند و بازگشت سرمایه به اندازه تهیه‌کنندگان بخش خصوصی برایشان اهمیت ندارد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تقدیر از دست‌اندرکاران فیلم راه آبی ابریشم یادآور شد:‌ حدود 7 سال قبل آقای بزرگ‌نیا متنی به فارابی ارائه کرد و در این مدت هنرمندان و مدیران بسیاری تغییر کردند اما اکنون که این فیلم ساخته شده است، باید از همه آنان تشکر کرد. وی ادامه داد: در مدت ساخت این فیلم باید از کمک‌های آقایان جعفری جلوه‌، علیرضا رضاداد، مجید شاه‌حسینی و رضا بالا‌ تشکر کرد. همچنین در این اواخر آقای شمقدری برای فیلمبرداری قسمت‌های خارج از کشور این فیلم زحمات بسیاری کشیدند. میرعلایی سپس به اهمیت ساخت راه آبی ابرایشم اشاره کرد و گفت:‌ در سال‌های قبل که بحث تغییر نام خلیج‌فارس‌ توسط برخی مطرح شده بود، هموطنانمان یکدیگر را به‌نظرسنجی اینترنتی دعوت می‌کردند تا با رای دادن به خلیج‌فارس این نام تاریخی را برای همیشه حفظ کنند اما اکنون می‌توانم بگویم که هرکس در دنیا راه آبی ابریشم را ببیند، دیگر لازم نیست برای او توضیح دهیم که خلیج‌فارس از دیرباز به چنین نامی شناخته می‌شده است و از این منظر کار محمد بزرگ‌نیا قابل تقدیر است.

محمدبزرگ‌نیا کارگردان راه آبی ابریشم در سخنانی با ابراز خرسندی از اکران فیلمش گفت: ما در جنوب کشور و در خلیج‌فارس تاریخ پرافتخاری داریم که در راه آبی ابریشم سعی کرده‌ایم گوشه کوچکی از این تاریخ را به تصویر درآوریم. در ادامه مراسم افتتاحیه اکران فیلم سینمایی راه آبی ابریشم از عوامل ساخت این فیلم تقدیر شد.در این بخش عزت‌الله انتظامی که در فیلم به‌عنوان بازیگر حضور دارد، بدون آنکه روی سن بیاید خطاب به حاضران در سالن‌ گفت: نمی‌دانم تماشاگر نسبت به فیلمی مانند راه آبی ابریشم که چندین سال برای آن زحمت کشیده شده و با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده چگونه فکر می‌کند! واقعا دوست دارم تماشاگر این فیلم را بپسندد، از آن استقبال کند و تنها به‌دنبال کارهای ضعیف نرود. وی سپس خطاب به همه مخاطبان فیلم که به‌صورت ایستاده او را تشویق می‌کردند تاکید کرد: هموطنان عزیزم! کمی فکر کنیم که چه می‌کنیم و چه چیزی را می‌بینیم. همچنین داریوش ارجمند یکی دیگر از بازیگران راه آبی ابریشم از حضورش در این فیلم ابراز خرسندی کرد و گفت: وقتی به این فیلم فکر می‌کنم، شگفت زده می‌شوم چرا که رشته تحصیلی من تاریخ بوده و احساس می‌کنم که تاریخ پربار این سرزمین مانند امام رضا(ع) در غربت مانده است.امیدوارم راه آبی ابریشم کمی بتواند تاریخ ما را از غربت خارج کند.

رضا میرکریمی: یه حبه قند را در تقابل با فیلم دیگری نساختم

رضا میرکریمی کارگردان یه حبه قند در نشست پرسش و پاسخ این فیلم در سینماشکوفه گفت:‌ اگر تیم خوب‌، حرفه‌ای با اخلاق و متعهدی نداشتم، یه حبه قند ساخته نمی‌شد. ما همه با هم، هم قسم شدیم که کاری استاندارد و با کیفیت بسازیم و خوشحالم که پس از ساخت این فیلم، مردم نیز به آن اقبال خوبی نشان داده‌اند. وی سپس از مخاطبان و تبلیغات خودجوش‌شان تشکر و خاطرنشان کرد: به‌رغم آنکه ما 20 تیزر برای تایید به تلویزیون دادیم، آنها به جز یکی از تیزرها، همه را رد کردند و حتی شهرداری هم با اینکه قول‌های زیادی داده بود هیچ بیلبوردی را به یه‌حبه قند اختصاص نداد اما خوشحالم که مردم خودشان از این فیلم استقبال کردند و اکنون فیلم به‌صورت دهان به دهان در حال تبلیغ است.

رضا میرکریمی در پاسخ به سؤالی درباره یادداشت ابراهیم حاتمی‌کیا برای یه حبه قند و مقایسه‌اش با «جدایی نادر از سیمین» گفت: ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلم‌هایش را خیلی دوست دارم و بخشی از دانش سینمایی‌ام را مدیون او هستم، اما فکر می‌کنم او باید خودش درباره نظرش توضیح دهد. تنها در اینجا در پاسخ به این سؤال می‌گویم که من یه حبه قند را در رقابت و تقابل با فیلم دیگری نساختم. وی درباره‌ حواشی جشنواره فیلم فجر تصریح کرد:‌ باید قاعده‌بازی را پذیرفت. حیف است که از واژه زیبای «حق» در این سطح استفاده کنیم. من هرگز به دیده نشدن فیلم‌هایم اعتراضی نداشته‌ام.

کارگردان یه حبه قند ادامه داد: اکنون در شرایطی هستیم که هرچه مطرح می‌شود، شعاری تلقی می‌شود، اما من هرچه دارم از لطف خداست و هرگز از اتفاقاتی مانند آنچه گفتید شاکی نمی‌شوم. البته طبیعی است که افراد دوست دارند فیلمی که ساخته می‌شود دیده شود و من نیز مانند همه دوست دارم یه حبه قند مثل «خیلی دور خیلی نزدیک»، «زیر نور ماه» و «به همین سادگی» اثری ماندگار شود.

در ادامه فرهاد اصلانی بازیگر یه حبه قند هم از رضا میرکریمی تشکر کرد و گفت:خدا را شکر می‌کنم که در یه‌حبه قند بازی کردم. من از این فیلم و کار خودم در آن راضی هستم. یه حبه قند وسیله‌ای برای سربلندی من در کارنامه‌ بازیگری‌ام است.

کد خبر 149067

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز