همشهری‌آنلاین: اختتامیه هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور معاون توسعه نیروی انسانی رئیس جمهور و جمعی از اهل فرهنگ و هنر عصر سه‌شنبه،10 آبان، در محل مصلی تهران برگزار شد و برگزیدگان رسانه و هنر هم معرفی شدند.

نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا در این مراسم معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری با اشاره به این‌که مطبوعات و خبرگزاری‌ها با عملکرد مثبت و شایسته خود زمینه ارتقای فضای مطبوعاتی را در این دوره از نمایشگاه به وجود آوردند و میزان بازدیدکنندگان را به نسبت سایر دوره‌ها ارتقاء دادند، اظهار کرد:‌ در عصر اطلاعات نقش رسانه‌ها بسیار مهم است و اگر در گذشته آن‌ها را به عنوان رکن چهارم می‌دانستند، امروز نقششان بی‌نظیر است چراکه در ارتباط با حجم عظیمی از اطلاعات و ارتباطات هستند و در شفاف‌سازی فضای حاکم بر جامعه نقش خطیری دارند.

لطف‌الله فروزنده خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای مجموعه رسانه‌یی قدرتمند و دارای خطی مشی فعال است که تفکر آزادی‌طلبی را در کار خود دارد و تمام رسانه‌های اروپایی و آمریکایی که امروز دم از آزادی‌خواهی می‌زنند برگرفته از فعالیت‌های رسانه‌یی و تاثیر رسانه‌های کشورمان بر آن‌هاست؛ هرچند که امروز برخی رسانه‌های کشورهای دیگر در اختیار استکبار جهانی است.

وی گفت: اخلاق حرفه‌یی یکی از موضوعاتی است که باید توسط رسانه‌ها رعایت شود و تدوین منشور اخلاقی توسط رسانه‌ها کار ارزنده‌ و مهمی بود که باید در این راستا تشکل‌هایی از اصحاب رسانه بوجود آید تا از این منشور حمایت کنند چرا که دستاوردهای فراوانی را به دنبال خود دارد.

معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که باید توسط رسانه‌ها رعایت شود، نقد دلسوزانه است؛ باید این شیوه نقد را مطبوعاتی‌ها افق کار خود قرار دهند و با نگاهی روشن‌بینانه موضوعات را نقد کنند تا موجب پویایی جامعه شوند.

فروزنده کمیت و کیفیت را دو پدیده در کنار یکدیگر دانست و گفت: بهره‌وری زمانی اتفاق می‌افتد که کارآیی و اثربخشی که دو لفظ به معنای کمیت و کیفیت هستند، به وجود آید چراکه با این کار مشکلات بیش‌تر رصد شده و در راستای حل آن‌ها می‌توان اقدامات موثرتری داشت.

وی گفت:‌ ایجاد امنیت شغلی برای خبرنگاران که نماد شجاعت و آزادی‌خواهی هستند یکی از وظایف مسوولان است که این بستر باید فراهم شود چراکه حمایت از مطبوعات سازندگی عمومی را به دنبال دارد و موجب می‌شود درک چالش‌ها و پدیده‌هایی که مانع حرکت می‌شوند، سریع‌تر به وقوع بپیوندد.

او در پایان گفت:‌ نقد نباید باعث سیاه‌نمایی و ناامیدی شود؛ چراکه در این صورت مانعی برای پویایی جامعه است و مشکلات از آن برتابیده نمی‌شود.

 سخنان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد

 

 

 محمدجعفر محمدزاده - معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از حضور 50 کشور خارجی در این میعادگاه خبری و اقبال مردم حق دوست و دانش دوست کشورمان با حدود یک میلیون بازدید از این بهار رسانه‌یی، این موضوع را حاصل مشارکت، همدلی و تفاهم رسانه‌ها و دولت مردمی دانست.

او گفت: خدا را شاکریم رسانه‌ها با حضور مناسب عادلانه در شرایطی که زورگویان و گردنکشان عالم، جنگ رسانه‌یی همه جانبه علیه اهتمام صلح و عدالتخواهی رقم زده‌اند، به تعامل و گفت‌وگوی تعاملی با جامعه اطلاعاتی کشور به طرز چشم‌گیری در کشورمان و با حضور در این نمایشگاه به مقابله با نظام سلطه پیوسته‌اند.

وی ادامه داد: باید اذعان داشت که ایجاد این فضای شفاف و همدلانه ناشی از راهبرد هویت‌یابی و کیفی‌سازی مطبوعات است. شناخت عمیق و کارشناسانه امروز از رسانه موجب شد تا در عزم خود در دعوت مطبوعات کشور جایگاه حرفه‌یی و پرهیز از رخنه اخبار جناحی را استوار کردیم. از این رو دست در دست اصحاب رسانه کوشیده‌ایم تا رسانه‌هایمان با هر سلیقه و گرایش از مسیر اطلاع‌رسانی و نقد آگاهی‌بخش خارج نشوند و به منظور نگاه تک بعدی و منفعت‌طلبانه در نیاید.

به گفته او پیام نمایشگاه امسال جهاد اقتصادی با تاسی از فرمان مقام معظم رهبری، توسعه کیفی و تهذیب رسانه بود که هر سه این‌ها ما را به مجاهدت الهی در دفاع از حیثیت مستقل نشریات هدایت کرده و از تاسی بی‌چون و چرای قلم، این میراث شهدای رسانه به مناسبات قدرت زنهار می‌دهد.

او ادامه داد: هم‌چنین امیدواریم که کاستی‌ها و نارسایی‌های موجود در این ماجرا و نسبت تعامل و تفاهم برقرار شود و در عرصه رسانه به رشد کیفی و جلب اعتماد عمومی افراد و نیز تاثیر و نفوذ ملی نائل آییم.

وی تاکید کرد: امروز همه استان‌های کشور صاحب روزنامه شده‌اند و انتشار بیش از سه هزار و 500 نشریه در ایران گواه تکثر مطبوعات و فضای آزاد و قانونمند اطلاع‌رسانی در فضای اندیشه بوده ‌است اما همچنان خلاء حضور مطبوعات کشور در آن سوی مرزها احساس می‌شود.

محمدزاده ادامه داد: رسانه‌های ما می‌توانند و باید پیام صلح، عدالت و آزادی را در جهان بدهند. از همین رو و به همین انگیزه این بیرق رسالت را در دولت دهم به دست گرفته‌ و رسانه‌های مردمی و مستقل را به دست رسانه‌های ایران اسلامی می‌سپاریم و در سرآغاز این مسیر جشنواره صلح و عدالت را با حضور رسانه‌های آزادیخواه داخلی و خارجی برای نقض سلطه و انعکاس فریاد حق‌طلبی ملت‌های آزادیخواه از شرق آسیا تا غرب آمریکای لاتین پی‌ریزی می‌کنیم، باشد که به توزیع این آمار جهانی نائل آییم.

وی به چند نکته اشاره کرد و گفت:‌ نمایشگاه امسال را در حالی برگزار کردیم که از ابتدا تا انتها برای همدلی و وفاق بوده‌ و اگر کاری انجام شده و خدمتی از دست مسوولان برآمد به طور قطع نتیجه‌ی همدلی و هم یاری همه خانواده رسانه است. من نیز به نوبه خود از کاستی‌های این نمایشگاه پوزش می‌طلبم.

به گفته او نمایشگاه امسال تلاش کرد با برنامه‌های جنبی بویژه برنامه‌های متنوع سرای روزنامه‌نگاران غرفه ویژه کودک و نوجوان، جشنواره‌ها و نشست‌های جانبی و هم‌چنین برنامه‌های متنوع از تاریخ مطبوعات و موضوعات متعدد به ویژه شهدای رسانه که چهره‌های شهدا در نمایشگاه می‌درخشیدند، خدمت ناچیزی ارایه کند به عرصه مطبوعات و امیدواریم در سال‌های آینده توفیقات در مسیر سایه‌یی روشن قرار بگیرد.

معرفی برگزیدگان رسانه و هنر

 

 به گزارش همشهری آنلاین اختتامیه جشنواره بین‌المللی هنر در رسانه هم عصر سه ‌شنبه  و همزمان با اختتامیه هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار و از برگزیدگان جشنواره تقدیر شد.

اسامی نتیجه نهایی آراء داوران و اسامی برگزیدگان جشنواره هنر در رسانه به شرح زیر است:

بخش عکس

از میان 96 اثر تک عکس و 9 مجموعه عکس راه یافته به مرحله نهایی پس از جمع‌بندی نظرات، هیات داوران تصمیم گرفت بدون اعلام رتبه‌بندی و اولویت 9 نفر را به عنوان برگزیده معرفی کند.

1ـ حسین فاطمی

2ـ احمد معینی‌جم

3ـ بابک کریم‌پور

4ـ رضا حسینی

5ـ مهدی مؤذن

6ـ یلدا معیری

7ـ محسن رضایی

8ـ سیدحمید هاشمی‌زاده

9ـ اسماعیل گلرخ عربانی

هم‌چنین دبیرخانه جشنواره بدلیل تلاش برای ارائه تصویری ساده و گویا از مسائل غزه از خانم هادیل الرملی از کشور فلسطین تقدیر کرد.

اسامی هیات داوری و هیات انتخاب انتخاب در بخش عکس به شرح زیر است: فرهاد سلیمانی، داریوش عسگری، افشین شاهرودی، علیرضا کریمی صارمی، محمود ظهیرالدینی و سیدمحسن سجادی.


بخش کارتون و کاریکاتور

هیات داوران از مجموع 65 اثر راه‌یافته به مرحله نهایی، پس از بررسی افراد ذیل را به عنوان برگزیده معرفی کرد.

نفر سوم: بخاطر توجه به تحولات معاصر، صراحت بیان و تکنیک مناسب به اثر آقای وحید جعفری اهداء شد. (لوح یادبود، تندیس و جایزه هزار یورویی)

نفر دوم: به دلیل بداعت موضوع، سادگی تکنیک و یک عمر تلاش هنرمندانه به اثر بدیع آقای نوری نجفی از ایران اهداء شد. (لوح یادبود، تندیس و جایزه دو هزار یورویی)

نفر اول: به جهت ایده تحلیل‌گر، رسانه‌ای بودن و تکنیک مناسب به اثر آقای کریستوبال رینوسو از آرژانتین اهداء شد. (لوح یادبود، تندیس و جایزه سه هزار یورویی)

همچنین اعضاء هیات داوران به جهت تلاش هنرمندانه در ارائه آثار و بداعت و توجه به مفاهیم رسانه‌ای بویژه موضوع صلح و عدالت آثار ذیل را شایسته تقدیر دانست:

1ـ خانم فیروزه مظفری از ایران (لوح تقدیر و تندیس)

2ـ برنارد بوتون از فرانسه (لوح تقدیر و تندیس)

3ـ محسن ایزدی از ایران (لوح تقدیر و تندیس)

4ـ لی های جون از کشور چین (لوح تقدیر و تندیس)

5ـ حسین کشتکار از ایران (لوح تقدیر و تندیس)

6ـ محمد خلجی از ایران (لوح تقدیر و تندیس)

اسامی هیات داوری و هیئت انتخاب در بخش کارتون و کاریکاتور هم به شرح زیر است: استاد محمدرفیع ضیایی، استاد کفشچیان‌مقدم، کیارش زندی، علیرضا ذاکری، ابوالفضل محترمی و رسول آذرگون.

بخش صفحه‌آرایی و گرافیک

هیات داوران از میان 60 اثر راه یافته به مرحله نهایی افراد ذیل را به عنوان برگزیده معرفی کرد؛

نفر سوم بطور مشترک: بخاطر ارائه طراحی جلدهای مطبوعاتی خلاق متناسب با موضوع نشریه و بکارگیری تصاویری مفهومی به آقای محسن رزاقی برای نشریه اطلاعات حکمت و معرفت اهداء ‌شد. (500 یورو + لوح تقدیر و تندیس)

هم‌چنین به عنوان نفر سوم، بخاطر صفحه‌آرایی مناسب در قالب کلاسیک روزنامه‌ای با قابلیت‌های اینفوگرافی و اهمیت دادن به نوشته و تصویر در گرافیک خبری به آقای حسین روزبهانی برای روزنامه ملت ما اهداء ‌شد. (500 یورو + لوح تقدیر و تندیس)

نفر دوم: به جهت استفاده خلاق حروف‌نگاری در عنوان مقاله و ترکیب مناسب فرم و محتوی به آقای وحید حقی تومُتَری / برای فصلنامه سلامت اهداء ‌شد. (دو هزار یورو + لوح تقدیر و تندیس)

نفر اول: بدلیل خلاقیت در بکارگیری حروف به مثابه تصویری متقارن با عکس و توجه به ویژگی‌های صورت و معنا در هنر اسلامی و شناخت عناصر بصری و بکارگیری مناسب رنگ به آقای علی سلیمانی / فصلنامه فرهنگی کوثر اهداء شد. (سه هزار یورو + لوح تقدیر و تندیس)

هم‌چنین در این بخش از آقای شهرام غروی / روزنامه جوان تقدیر ‌شد. (لوح تقدیر و تندیس)

اسامی هیات داوری و هیات انتخاب در بخش گرافیک و صفحه‌آرایی به شرح زیر است: دکتر محمد خزائی، دکتر محسن سلیمانی، علیرضا وکیلی، دکتر کامران افشار و مهاجر و سیدعلیرضا میرزامصطفی . 

 

کد خبر 150123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز