مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

گروه شهری: توسعه حمل‌ونقل عمومی‌درحالی همچنان از توجه بایسته و لازم محروم است که سالانه 8/7 میلیارد دلار خسارت صرفا از ناحیه آلودگی هوا به کشور وارد می‌شود.

پیش‌بینی شده در صورت تداوم این روند تا سال 2019 این میزان خسارت به 20 میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت.آمار تکان دهنده مورد اشاره براساس گزارش مستندی از سوی بانک جهانی اعلام شده است.

بر اساس این گزارش کشور ایران درمیان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به دلیل مصرف سوخت بالا و آلودگی حاصل از آن در رده یکی از بدترین‌ها به شمار می‌رود.

سیادت موسوی مشاور فنی مدیرعامل شرکت مترو در این‌باره می‌گوید: ایران یکی از معدود کشورهایی است که در عین توسعه نیافتگی از مصرف زیاد سوخت برخوردار است درحالی که اروپا به دلیل برخورداری از آخرین استانداردها در تهیه و تولید سوخت و خودروهای با کیفیت بالا از کمترین آسیب‌ها به لحاظ آلودگی هوا برخوردار است.

کارشناسان مسایل ترافیکی هرگونه سرمایه گذاری در مورد حمل و نقل عمومی‌ را بسیار ضروری ارزیابی کرده می‌گوید: بایستی به حمل و نقل انبوه به عنوان شاخص اصلی رفع معضل ترافیک و آلودگی هوا تاکید داشت.

سیادت موسوی اضافه می‌کند از حدود دو سال پیش مطالعه‌ای مشترک توسط یک شرکت فرانسوی با شرکت مطالعات جامع حمل و نقل شهرداری تهران انجام شد که دست آورد آن به عنوان طرح جامع حمل و نقل انبوه به تصویب شورای اسلامی‌شهر تهران رسیده و می‌بایست به منظور تصویب نهایی به شورای عالی ترافیک ارسال شود در این طرح بر ضرورت توجه به سیستمهای بالادستی و انبوه تاکید شده است.

وی ظرفیت جابجایی مترو را در مقایسه با خطوط سریع‌السیر (اکسپرس) کمتر دانست و گفت: براساس این طرح در تهران به سه سطح سیستم حمل و نقل عمومی‌نیاز است نخست خطوط اکسپرس مترو است که با چهار خط و179 کیلومتر طول از ظرفیت و سرعت بالاتر در جابجایی مسافر برخوردار است و علاوه براینکه در محدوده شهر فعال خواهد بود قابلیت اتصال به حومه شهر تهران را نیز خواهد داشت، این خطوط به دلیل سرعت بالا از تعداد ایستگاههای کمتری در مقایسه با مترو برخوردارهستند.

وی ادامه داد: در مرحله بعد خطوط 8 گانه مترو با 251 کیلومتر طول قرار دارد که از این میان خطوط 1و2 علاوه براینکه در حال بهره برداری هستند به سمت مسیرهای دورتر مراحل تکمیل خود را طی می‌کنند، خطوط 3و 4 دردست ساختند، خطوط 6، 7، 8 و 9 اخیرا به تصویب رسیدند و خط 5 نیز از تهران به سمت کرج دردست بهره‌برداری است.

وی افزود: سطح سوم، سیستمهایی است که با ظرفیت پایین تر به عنوان مکمل، کار توزیع و تامین مسافر برای سایر شبکه‌ها ی حمل و نقلی را عهده دارد. این سیستم شامل 5 خط تراموا جمعا به طول 60 کیلومتر و یک خط مونوریل است که شمال تهران را در امتداد بزرگراه چمران پس از عبور از نمایشگاه بین‌المللی به خط یک در خیابان شریعتی وصل می‌سازد.

وی هزینه پیش بینی شده برای احداث و تکمیل سه سطح سیستم حمل و نقل ریلی را 16 میلیارد دلار اعلام کرد.

کد خبر 15049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز