دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

به‌دنبال بارش سنگین برف در اواسط فصل پاییز و امکان‌پذیر نبودن برداشت محصول از اراضی کشاورزی منطقه مهربان در آذربایجان‌شرقی، حدود 10میلیارد ریال به سیب‌زمینی‌کاران این منطقه خسارت وارد شد و اکنون حدود 5هزار تن محصول سیب‌زمینی زیر زمین باقی‌مانده است. این در حالی است که کشاورزان انگیزه‌ای برای برداشت این سیب‌زمینی‌های یخ‌زده ندارند.

درخت - میوه - برف

 

نامهربانی برف با سیب‌زمینی‌ مهربان

به گزارش فارس، بارش برف درست در نیمه پاییز علاوه بر غافلگیر‌کردن دامداران منطقه، کشاورزان، به‌ویژه سیب‌زمینی‌کاران و هویج‌کاران را غافلگیر کرد و در حالی که هنوز بسیاری از مزارع سیب‌زمینی و هویج دست نخورده باقی مانده و محصول آنها برداشت نشده است، بارش برف و به‌دنبال آن سرمای شدید ناشی از برف سبب شده تا برداشت محصولات باقیمانده به دشواری انجام شود.

در پی بارندگی‌های مداوم باران و به‌دنبال بارش سنگین برف در منطقه مهربان در روزهای اخیر، بسیاری از کشاورزان به‌ویژه سیب‌زمینی‌کاران مهربان غافلگیر شده و نتوانستند محصولات خود به‌ویژه محصول سیب‌زمینی را به‌موقع برداشت کنند.

دسترنج 8 ماهه‌ای که زیر زمین سرما خورد

در حالی که قیمت پایین سیب‌زمینی در بازار، انگیزه کشاورزان را برای برداشت بموقع محصولات پایین آورده بود، برخی از کشاورزان نیز که فاقد امکانات و تجهیزات مکانیزه برای برداشت بودند، نتوانستند محصولات خود را قبل از بارش برف برداشت کنند و درنتیجه دسترنج 8ماهه آنها ‌همراه هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته، زیر زمین باقی ماند و سرمای ناشی از بارش برف سنگین سبب شد که امکان برداشت محصول به حداقل ممکن برسد.

بارش‌های باران پاییزی سبب نفوذ آب و رطوبت به لایه‌های زیرین شده بود و بارش برف و سرمای ناشی از بارش برف نیز منجر شد تا محصول سیب‌زمینی باقیمانده در زمین یخ بزند.

برف و سرما ۱۰ میلیارد ریال به کشاورزان مهربان خسارت زد

طبق گفته اکبر عبداللهی رئیس جهاد کشاورزی بخش مهربان حدود 10درصد از محصول سیب‌زمینی تاکنون برداشت نشده است، در حالی که برای امسال برداشت 50‌هزار تن سیب‌زمینی از 2هزار و 300هکتار از اراضی زیرکشت این محصول در بخش مهربان پیش‌بینی می‌شد.

با توجه به قیمت 200تومانی محصول سیب‌زمینی در بازار و عدم‌امکان برداشت 5هزار تن سیب‌زمینی از حدود 230‌هکتار از اراضی باقیمانده محصول کشت شده، خسارت 10‌میلیارد ریالی برای کشاورزان و سیب‌زمینی‌کاران بخش مهربان برآورد می‌شود. البته متوسط برداشت محصول سیب‌زمینی در هر هکتار حدود 22‌تن است، ضمن آنکه خسارت وارده به هویج‌کاران برآورد نشده است.
در فصل بهار نیز بارش شدید باران و تگرگ خسارات زیادی به مزارع سیب‌زمینی و باغات وارد کرده بود که با بارش برف قبل از برداشت محصول، خسارات کشاورزان تکمیل شد و این در حالی است که از خرید تضمینی محصولات برداشت‌شده و همچنین صادرات محصول سیب‌زمینی خبری نیست.

برداشت محصول با اعمال شاقه!

یکی از دلایلی که شاید سبب تاخیر کشاورزان به ‌ویژه سیب‌زمینی‌کاران در برداشت محصول شده باشد، قیمت پایین آن در بازار است که رغبت و علاقه کشاورزان را برای برداشت بموقع محصول کم کرده است. ضمن آنکه بالا بودن دستمزد کارگر ساده و همچنین نداشتن تجهیزات مکانیزه سبب شده است تا این چنین، محصولات بیشتر سیب‌زمینی‌کاران زیر برف یخ زده و از بین برود.
بسیاری از سیب‌زمینی‌کاران که در اراضی اجاره‌ای اقدام به کشت محصول سیب‌زمینی کرده و در حال حاضر محصولات آنها زیر زمین یخ زده است، برای تحویل زمین به مالکشان مجبور به برداشت محصولات یخ‌زده به هر طریق ممکن هستند و در واقع برای برداشت محصولی که هیچ سود و فایده‌ای برای آنها ندارد، باید هزینه‌های دیگری را متحمل شوند. ضمن آنکه بیمه بیشتر کشاورزان سیب‌زمینی‌کار تا آخر مهرماه بوده است و در حال حاضر امکان بهره‌مندی از مزایای بیمه وجود ندارد.

۵ هزار تن سیب‌زمینی زیر زمین

منطقه مهربان با 3شهر مهربان، شربیان، دوزدوزان و 34روستای تابعه تنها بخش شهرستان سراب بعد از بخش مرکزی و از مناطق مهم کشاورزی و دامپروری در استان آذربایجان‌شرقی است. مساحت کل اراضی تحت‌ کشت بخش مهربان 16هزار و 770هکتار است که از این مقدار 8هزار و 900‌هکتار اراضی آبی و 7هزار و 870‌هکتار اراضی دیم است.

2هزار و 830هکتار از اراضی آبی در سال زراعی جاری به کشت گندم آبی اختصاص داشت که 8هزار و 200تن محصول برداشت شد، ضمن آنکه از 6هزار و 150 هکتار اراضی دیم که زیرکشت گندم رفته بود 6هزار و 400تن محصول برداشت شد.
گفتنی است که حدود 3هزار و 400 تن جو از حدود یک‌هزار و 400‌هکتار اراضی آبی و دیم که به کشت این محصول اختصاص داشت، در سال زراعی جاری برداشت شده است.

از 2هزار و 300هکتار اراضی بخش مهربان که به کشت محصول سیب‌زمینی اختصاص داشت، حدود 45‌هزار تن محصول سیب‌زمینی برداشت شده و به‌دلیل بارش سنگین برف حدود 5هزار تن محصول سیب‌زمینی در حدود 230هکتار از اراضی سطح زیرکشت این محصول باقی‌مانده است.

صیفی‌جات طاقت نیاوردند

خبرها نشان می‌دهندکه با آغاز زمستان زودهنگام در کشور، دیگر محصولات صیفی‌جات و سبزیجات غده‌ای و علاوه بر آن مرکبات و... نیز آسیب دیده‌اند. به‌طور نمونه محصولات شهر قائنات ازجمله زرشک، زعفران و پنبه در این فصل زیر برف رفتند و آسیب دیدند. همچنین توفان سبب شکسته شدن درختان مرکبات و ریختن میو‌ه‌های آنها در استان البرز شد و بسیاری از جالیز‌ها از بین رفتند. فرماندار چناران نیز میزان خسارات ناشی از سرمازدگی محصولات باغی و کشاورزی این شهرستان را بالغ بر 12 میلیارد ریال اعلام کرد.

وی در این باره اعلام کرد : بارش برف و برودت صبحگاهی ناشی از آن در 25 فروردین ماه امسال 80‌درصد به باغات گردو، 60‌درصد بادام، 70‌درصد به زردآلو، 45‌درصد به هلو و شلیل، 45‌درصد به گوجه درختی و آلو، 45درصد آلبالو و گیلاس و 25درصد به درختان انگور و بین 10 تا 20درصد به محصولات زارعی به‌ویژه کلزا خسارت وارد کرده است.

البته همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب دیدن محصولات کشاورزی در این زمان، برداشت دیرهنگام کشاورزان است. این در حالی است که سازمان هواشناسی و استانداری‌ها نسبت به این مسئله هشدار داده بودند.

بیمه کشاورزان

همیشه در دو زمان از سال بحث بیمه کشاورزان که پیش از آن باید به‌طور جدی پیگیری می‌شد، مطرح می‌شود که البته در بیشتر موارد حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را دارد. این دو زمان یکی هنگام بروز پدیده خشکسالی در تابستان است و یکی زمان یخ زدن محصولات هنگام زمستان یا بهار. به‌هرحال هنوز میزان باغات و مزارع تحت پوشش بیمه برخی از شهرستان‌های کشور ناچیز است و متأسفانه هنوز فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی و باغی بین کشاورزان ترویج نیافته است.

کد خبر 151713

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز